Hankkeet
Maahanmuuttovirastossa on vuosittain käynnissä lukuisia Euroopan unionin (EU) rahoittamia hankkeita, joilla kehitämme toimintaamme. Hankkeita rahoitetaan Euroopan unionin sisäasioiden rahastojen (EUSA) sekä Euroopan unionin elpymisvälineen tuella (RRF).
EU:n sisäasioiden rahastot (EUSA) 2021–2027
Euroopan unionin sisäasioiden rahastot ohjelmakaudella 2021–2027 koostuvat kolmesta rahastosta:
turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto (AMIF)
sisäisen turvallisuuden rahasto (ISF)
rajaturvallisuuden ja viisumipolitiikan rahoitustukiväline (BMVI).
EUSA-rahastoilla edistetään maahanmuuttoasioiden tehokasta hallintaa ja turvallisuuden korkeaa tasoa EU:ssa sekä tuetaan yhdennettyä rajaturvallisuutta ja yhteistä viisumipolitiikkaa. EUSA-rahastojen Suomen kokonaisrahoitus ohjelmakaudella 2021-2027 on noin 180 miljoonaa euroa.
Maahanmuuttovirastossa käynnissä olevat hankkeet
Aikataulu: 1.6.2025–31.1.2027
Kuvaus: Digitaalinen vastuu ja yhteisvastuu (DVY) -hankkeessa pannaan täytäntöön EU:n uuden muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksen (ns. pakti) vaatimuksia. Hankkeessa toteutettavilla järjestelmämuutoksilla tehdään hallinta-asetuksen mukaisten prosessien sähköisestä käsittelystä tehokkaampaa ja paremmin hallinnoitavaa minimoiden samalla järjestelmän ulkopuolella tehtävä manuaalinen työ ja varautumalla hakijamäärien merkittäväänkin kasvuun. Uusista toiminnallisuuksista laaditaan ohjeistusta ja käyttäjiä tullaan kouluttamaan niiden käytössä.
Tavoitteet: Hankkeen päämääränä on mahdollistaa hallinta-asetuksen täysimääräinen noudattaminen rakentamalla digitaalista asiankäsittelyä ja automaatiota hyödyntävä prosessi UMA-asiankäsittelyjärjestelmään. Hankkeen tuloksena on laadukkaampi, sujuvampi ja tehokkaampi turvapaikkaprosessin sähköisen asiankäsittelyn osakokonaisuus.
Aikataulu: 1.11.2023–31.1.2026
Kuvaus: Hankkeessa Maahanmuuttoviraston maatietopalvelu luo työprosessin Maahanmuuttoviraston ja laajemmin sisäministeriön hallinnonalan ennakointityön tarpeisiin soveltuvien, tulevaisuuden muuttoliikkeitä analysoivien ja ennakoivien tietotuotteiden laatimiseen.
Tavoitteet: Hankkeessa luodaan uusi työprosessi erityisesti muuttoliikkeiden analysoimiseen ja ennakoimiseen soveltuvan tiedon tuottamiseen. Kehitystyön aikana uutta työprosessia sovelletaan käytännön tutkimushankkeisiin ja määrättyjä muuttoliikereittejä ja lähtö- ja kauttakulkumaita käsittelevien tietotuotteiden laatimiseen. Hankkeessa tuotetaan tietoa sekä julkiseen että viranomaiskäyttöön. Hankkeen tuloksena Maahanmuuttovirastolla ja sidosryhmillä on tulevaisuudessa käytössään erityisesti muuttoliikkeisiin liittyvän ennakointityön tarpeisiin laadittuja, eri lähtö- ja kauttakulkumaita käsitteleviä tietotuotteita, joissa hyödynnetään nykyistä tehokkaammin myös saatavilla olevaa viranomaistietoa. Uuden työprosessin puitteissa tuotettu tieto parantaa Maahanmuuttoviraston ja Suomen viranomaisten valmiuksia muuttoliikkeiden ja erityisesti Suomeen saapuvien turvapaikanhakijoiden määrän ennakoimiseen ja turvapaikka- ja vastaanottojärjestelmän toiminnan kehittämiseen.
Aikataulu: 1.3.2024–28.2.2027
Kuvaus: Euroopan matkustustieto- ja -lupajärjestelmän (ETIAS) käyttöönotto vaatii Maahanmuuttovirastolta teknistä kehitystä. Kun kolmannen maan kansalainen saa Suomen kansalaisuuden, EU-kansalaisen perheenjäsenen oleskelukortin, muukalaispassin tai pakolaisen matkustusasiakirjan, hänen ETIAS-hakemustiedostonsa on poistettava ETIAS-keskusjärjestelmästä.
Maahanmuuttoviraston asianhallintajärjestelmästä lähetetään automaattinen poistopyyntö ETIAS-keskusjärjestelmään, josta pyyntö menee Rajavartiolaitoksen kansalliselle ETIAS-yksikölle. Rajavartiolaitos tekee mahdollisen poiston, mikäli henkilöllä on ETIAS-lupa. Toiminnallisuus perustuu ETIAS-asetukseen, joka on velvoittava.
ETIAS-jatkohankeessa saatetaan aikaisemmassa hankkeessa valmisteltu kehitys loppuun, testataan yhteys ETIAS-keskusjärjestelmään ja otetaan toiminnot käyttöön Maahanmuuttovirastossa samanaikaisesti, kun keskusjärjestelmän toiminnot käynnistetään maailmanlaajuisesti.
Tavoitteet: ETIAS- ja IO-asetuksista johtuvien, Maahanmuuttoviraston vastuulle kuuluvien velvoitteiden toteuttaminen ja käyttöönotto komission ilmoittamana ajankohtana.
Aikataulu: Pysyvää Euroopan komission alaista toimintaa
Kuvaus: Euroopan muuttoliikeverkosto (European Migration Network, EMN) on EMN-jäsenmaissa toimiva tutkimus- ja tiedonvaihtoverkosto. EMN tuottaa ajantasaista, puolueetonta, luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista verkoston jäsenmaissa politiikan suunnittelun tueksi Euroopan unionissa. Verkoston toimintaa ohjaa Euroopan komission ja verkoston jäsenmaiden yhteisesti laatima ja hyväksymä työohjelma.
Tavoitteet: Tutkittuun tietoon perustuvan päätöksenteon vahvistaminen EU:ssa ja sen jäsenvaltioissa turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotoutumisasioissa tuottamalla vertailutietoa sekä kyseisen tiedon välittäminen myös laajalle yleisölle.
Aikataulu: 1.1.2023-31.12.2025
Kuvaus: Operatiivinen tuki, jonka avulla varmistetaan ja ylläpidetään turvapaikanhakijoiden hakemusten tehokasta käsittelyä ja turvapaikkapäätösten korkeaa laatua.
Tavoitteet: Joustavalla turvapaikkamenettelyllä Maahanmuuttoviraston kansainvälisen suojelun osasto huolehtii turvapaikkahakemusten käsittelyn laadusta ja tehokkuudesta. Operatiivisen tuen avulla osasto varmistaa, että turvapaikkatutkinnassa työskentelee riittävästi ammattitaitoista henkilöstöä, mikä sujuvoittaa päätöksentekoa, edesauttaa asiakkaiden turvapaikkamenettelyä ja pienentää vastaanoton kustannuksia. Operatiivisen tuen rahoitusta käytetään virkailijoiden palkkoihin.
Aikataulu: 1.1.2023–31.12.2026
Kuvaus: Projektin tavoite on varmistaa sujuva viranomaisprosessi ja kiintiöpakolaisten Suomeen saapuminen, jotta Suomi voi täyttää kansainväliset sitoumuksensa.
Tavoitteet: Projektissa toteutetaan muutoksia Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmään (UMA) kiintiöpakolaisasian UMA-toiminnoissa sekä työkaluissa. Kehittämistoimilla pyritään vähentämään manuaalisia työvaiheita ja varmistetaan sujuvampi ja laadukkaampi kiintiöpakolaisasian käsittely, joka nopeuttaa kiintiöpakolaisten Suomeen saapumista. Lisäksi vahvistetaan kuntaansijoittamisen yhteistyökumppaneille järjestettävien koulutusten ja tiedonjaon myötä yhteistyöviranomaisten valmiuksia vastaanottaa kiintiöpakolaisia ja tarkennetaan valinta- ja kuntaansijoitustyöskentelyn menettelyjä tarvittavilta osin.
Aikataulu: 1.1.2023–31.12.2026. Optio allekirjoitettu jatkosta vuoteen 2028 asti.
Kuvaus: Koulutuskokonaisuuden avulla lisätään kulttuuriorientaatioiden kautta Suomeen valittujen kiintiöpakolaisten tietoja Suomesta ja valmiuksia uudelleensijoittumiseen jo ennen heidän muuttoaan Suomeen.
Tavoitteet: Kulttuuriorientaatioiden tavoitteena on tutustuttaa pakolaiset suomalaiseen yhteiskuntaan, kulttuuriin ja arvoihin, arkeen kuntalaisena, opiskelu- ja työelämään Suomessa sekä palvelujärjestelmiin, ja toisaalta valmistaa heitä käytännönläheisesti tuleviin matkajärjestelyihin ja pysyvästi Suomeen muuttamiseen. Orientaatiot tukevat kiintiöpakolaisten henkilökohtaisen kotoutumisprosessin alkua ja ymmärrystä tulevasta muutoksesta. Lisäksi orientaatioiden tavoitteena on motivoida osallistujia jatkuvaan oppimiseen ja itseopiskeluun koulutuksen jälkeen sekä tutustuttaa heidät suomen kieleen. Suomeen valintamatkoilta valitut kiintiöpakolaiset saavat ulkomailla lähiopetuksena kolmen vuorokauden koulutuksen heidän sen hetkisessä asuinmaassa. Opetus annetaan joko tulkin välityksellä tai osallistujien omalla äidinkielellä.
Opetuksessa hyödynnetään koulutukseen räätälöityä opiskelumateriaalia, kouluttajan käsikirjaa, movingtofinland.fi -sivustoa sekä kiintiöpakolaisille valmistettua Moving to Finland -työkirjaa ja hankkeessa tuotettuja Suomi-infovideoita. Työkirja ja videot ovat saatavilla viidellä eri kielellä (englanti, tigrinja, arabia, Kongon swahili ja kurmanji). Kiintiöpakolaisten ohella Suomi-infovideot ja kaikki hankkeessa tuotettu opetusmateriaali palvelevat myös muita maahanmuuttajia sekä kuntien ja järjestöjen työntekijöitä.
Aikataulu: 1.6.2025–31.1.2027
Kuvaus: Hankkeessa tehdään prosessi- ja tietojärjestelmäkehitystä sekä koulutusmateriaalia, jolla varmistetaan turvapaikkamenettelyyn pääseminen Euroopan unionin uuden muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksen (Pakti) menettelyasetuksen mukaisesti.
Tavoitteet:
- Hankkeen tavoitteena on kehittää alkuvaiheen turvapaikkaprosessia ja tietojärjestelmää menettelyasetuksen mukaisesti siten, että hakemuksen tekeminen, rekisteröinti ja jättäminen voidaan tehdä eri aikoina ja toiminnoissa kerätyt tiedot siirtyvät prosessissa eteenpäin ja mahdollistavat sujuvan työnohjauksen.
- Hakemusten ohjautumisen nopeutuminen oikeisiin prosesseihin ja tähän liittyvän manuaalisen työn vähentäminen.
- Määräaikojen seurannan helpottuminen, mikä edesauttaa niissä pysymistä sekä tukee tehokasta prosessia.
- Haavoittuvuuksien tunnistaminen prosessin varhaisessa vaiheessa.
- Viranomaisten kouluttaminen uudistetun prosessin mukaisesti sekä kouluttaminen uudistettuun tietojärjestelmään.
- Pitkän aikavälin tavoitteena on sujuvoittaa turvapaikkatutkintaa sekä selkeyttää viranomaisten rooleja prosessissa.
Aikataulu: 1.3.2023–28.2.2026
Kuvaus: Operatiivisen tuen avulla varmistetaan ja ylläpidetään erityisesti työ- ja koulutusperusteisten sekä perheenjäsenten oleskelulupahakemusten sujuva ja nopea käsittely. Näin edistetään elinvoimaisen kansallisen maahanmuuttopolitiikan toteutumista.
Tavoitteet: Operatiivisella tuella on tarkoitus taata, että lupaprosessien parissa työskentelee jatkuvasti riittävästi henkilöitä, joilla on ajantasaista ja monipuolista osaamista eritaustausten asiakkaiden hakemusperusteiden selvittämisestä ja asioiden edistämisestä. Riittävällä henkilöresurssilla voidaan varmistaa lupaprosessien sujuvuus ja mahdollistaa käsittelyaikatavoitteisiin pääseminen. Lisäksi voidaan varautua entistä paremmin muuttuviin ja yllättäviinkin maailmanpoliittisiin kehityskulkuihin sekä myös taata päätöksenteon ja asiakaskokemuksen sujuvuus ja laatu.
Aikataulu: 1.6.2025–31.1.2027
Kuvaus: Tiedon antamisen sujuvoittaminen -hankkeen taustalla on Euroopan unionin (EU) uusi muuttoliike ja turvapaikkasopimus (niin kutsuttu Pakti). Paktilla uudistetaan EU:n yhteistä turvapaikkajärjestelmää ja vahvistetaan kansainvälistä suojelua hakevien henkilöiden tiedonsaantioikeuksia.
Pakti edellyttää, että jäsenvaltiot antavat asiakkaille tietoa turvapaikkamenettelyn ja vastaanottopalvelujen eri vaiheissa, ja että kansainvälistä suojelua hakevat saavat tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan kaikissa menettelyiden vaiheissa ja ollessaan vastaanottojärjestelmän piirissä.
Hankkeen päämääränä on mahdollistaa sujuva, paktin asetusten mukainen, tiedon antaminen ja tiedon saamisen vahvistaminen oikea-aikaisesti ja eri asiakasryhmät huomioiden kehittämällä tietojärjestelmiä ja sujuvoittamalla viranomaisten työprosesseja.
Tavoitteet:
- Parannettu tietojärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaiden tiedottamisen sähköisesti, sujuvasti ja kustannustehokkaasti, viranomaisten velvoitteet ja paktin vaatimukset asianmukaisesti täyttäen.
- Sujuva tiedon antamista koskeva viranomaisprosessi, johon viranomaisilla on riittävä osaaminen.
- Selvitys sähköisen asiointialustan käyttöönotosta tiedon antamiselle ja suunnitelma jatkotoimista.
Aikataulu: 1.5.2025–30.4.2027
Kuvaus: Varausapu 3 -hankkeessa jatketaan Maahanmuuttoviraston puhutteluihin ja kuulemisiin käytettävän varausjärjestelmän uudistamista parantaen sen käytettävyyttä ja puhutteluvarausprosessin tehokkuutta.
Tavoitteet: EU:n AMIF-rahoitteisessa (75 % osuus) Varausapu 3 -hankkeessa jatketaan Maahanmuuttoviraston puhutteluihin ja kuulemisiin käytettävän varausjärjestelmän uudistamista. Uudistamisen tarkoituksena on saada varausjärjestelmästä tehokkaampi, sujuvampi sekä resursseja paremmin hyödyntävä, erityisesti turvapaikkaprosessin osakokonaisuus.
Uusien ominaisuuksien ja manuaalisen työn vähenemisen myötä, prosessin laatu kasvaa sekä virheet ja turhien toistojen tarve vähenevät. Tältä osin hanke vastaa myös viraston turvapaikkaprosessin tehostamista koskevia tavoitteita. Hankkeessa kehitetään puhutteluvarausjärjestelmää tulevaa automatisointia varten, joka on tärkeä osa puhuttelutyön tehostamista. Kehitystyöllä varaudutaan myös turvapaikanhakijoiden määrän mahdolliseen kasvuun.
Varausapu 3 -hankkeen kehitystyössä on myös liitännäisyys EU:n uuteen muuttoliike ja turvapaikkasopimukseen.
Aikataulu: 1.10.2024–30.11.2025
Kuvaus: VOKnet-sivusto on Maahanmuuttoviraston tärkein ohjeistuksen ja viestinnän kanava kaikkiin Suomen vastaanottokeskuksiin, säilöönottoyksiköihin ja alaikäisyksiköihin. VOKnetistä löytyvät ajantasaiset ja selkeät ohjeet ovat vastaanottokeskusten, alaikäis- ja säilöönottoyksiköiden sekä vastaanotto- ja turvapaikkayksikön työntekijöiden saatavilla.
Tavoitteet: Tavoitteena on ajantasainen ja helppokäyttöinen sivusto, joka tukee suunnitelmallisten, laadukkaiden ja tehokkaiden vastaanottopalvelujen tarjoamista. Sivusto on tärkeä myös varautumisen ja valmiuden osalta. Hankkeessa hankitaan ja otetaan käyttöön uusi verkkosivualusta sekä uudistetaan sivuston sisältöä. Hankkeessa kuvataan sivuston ylläpito- ja päivitysprosessi ja huolehditaan siitä, että päivittäminen on helppoa ja tarvittavat ohjeet löytyvät sujuvasti.
Päättyneet hankkeet
Aikataulu: 1.11.2022–30.4.2025
Kuvaus: Hankkeessa rakennetaan automaattisen jälkivalvonnan mekanismit ja mahdollistetaan laajasti automaattisen ratkaisun käyttöönottaminen.
Tavoitteet: Hankkeessa edistetään automaation käytön laajentamista ja kehitetään siihen liittyviä toimintatapoja. Hankkeessa toteutetaan tietojärjestelmämuutokset työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupien jälkivalvonnan automatisoinnille ja luodaan prosessit kyseessä olevalle automaation käyttöönotolle. Lisäksi kehitetään Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmän (UMA) automaation ylläpitoon liittyviä toiminnallisuuksia. Hankkeella on kaksi tavoitetta:
- Jälkivalvonnan automaatio on käytössä ja lupaprosessien automaation ylläpitäminen on sujuvaa ja oikeusvarmaa.
- Kirjalliset ja hallinnolliset prosessit ja rakenteet lupaprosessien automaattisen ratkaisun ja jälkivalvonnan käyttöönotolle ja seurannalle on luotu sekä jalkautettu käyttöön.
Aikataulu: 1.1.2023–31.12.2024
Kuvaus: Selvitetään asiakastestauksen, haastatteluiden ja havainnoinnin keinoin itsepalveluautomaatin soveltuvuutta Maahanmuuttoviraston asiakkaiden käyttöön tietyissä kohderyhmissä. Samalla tutkitaan ja arvioidaan laitteen teknisiä toiminnallisuuksia.
Tavoitteet: Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa asiakkaiden pääsyä Maahanmuuttoviraston palveluun. Hankkeessa järjestetään testijakso, jossa testataan kahden eri laitevalmistajan itsepalveluautomaattia asiakaskäytössä. Saatujen kokemusten jälkeen tehdään tarvemäärittely kilpailutusta varten sopivan laitetoimittajan löytämiseksi, jos testijakso antaa vahvistusta sille, että automaattien käyttöönotto olisi toimiva ratkaisu ajanvarausjonojen lyhentämiseksi. Tarvemäärittelyn jälkeen ja sopivan laitetoimittajan löydyttyä alkaa kehitystyö ja laajempi käyttöönottotestaus. Kun kaikki on valmista, otetaan itsepalveluautomaatteja käyttöön Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä.
Aikataulu: 1.5.2023–30.4.2024
Kuvaus: Turvapaikkapuhuttelujen tulkkien osaamisen kehittämien ja tulkkauksen käsittelyjärjestelmän hankinta.
Tavoitteet: Hankkeen tavoitteena on turvapaikkapuhutteluissa tulkkaavien tulkkien osaamisen kehittäminen turvapaikkaprosessia ja -puhutteluita koskien. Tarkoitus on varmistaa, että kaikki turvapaikanhakijat saavat yhdenvertaisen puhuttelun lähtömaasta ja tulkattavasta kielestä riippumatta. Turvapaikkapuhuttelut lyhenevät ja tehostuvat, mikä säästää myös kustannuksia. Hankkeessa tuotetaan Maahanmuuttoviraston ja Diakonia-ammattikorkeakoulun (DIAK) yhteistyössä kattava ja laadukas sähköisellä alustalla toimiva koulutuskokonaisuus turvapaikkapuhutteluissa tulkkaamista koskien. Lisäksi hankkeessa hankitaan tulkkauksen käsittelyjärjestelmä, joka mahdollistaa tulkkien saatavuuden varmistamisen ja tulkkien sujuvan kohdentamisen puhutteluihin.
Aikataulu: 1.8.2024–31.7.2025
Kuvaus: MOVE – sujuvan kuntaan muuton edistäminen on hanke, jossa kehitetään tilapäistä suojelua saavien kuntaan siirtymistä. Erityisesti hanke on kohdennettu eri syistä haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille, jotka tarvitsevat tehostettua neuvontaa ja tukea kuntaan siirtymisen prosessissa. Hankkeessa kehitetään monikanavaisempaa viestintää sekä neuvonnan ja ohjauksen palvelumalleja yhteistyössä vastaanottokeskusten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Tavoitteet: Päätavoitteena on luoda erilaisiin elämäntilanteisiin räätälöityjä palvelumalleja kuntaan siirtyjille, erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville. Tavoitteena on, että nykyistä suurempi osuus kotikuntaan oikeutetuista henkilöistä saa tarvitsemaansa tukea, muuttaa vastaanottokeskuksesta kuntaan ja siirtymäajat lyhenevät. Neuvontapalveluista viestitään nykyistä monikanavaisemmin ja viestintä tavoittaa kohderyhmän paremmin. Asiakkaiden ja sidosryhmien käytössä on enemmän viestintämateriaalia.
Aikataulu: 1.4.2023–31.3.2025
Kuvaus: Hanke edistää paluita ja kestävää uudelleenkotoutumista Irakiin ja Somaliaan ja parantaa Suomen viranomaisten tietoutta molemmista maista. Hanke kehittää yhteistyötä sekä Irakin että Somalian viranomaisten kanssa.
Tavoitteet: Hankkeessa luodaan ja ylläpidetään suhteita Somalian ja Irakin viranomaisiin sekä kyseisten maiden muiden relevanttien sidosryhmien kanssa paluiden ja uudelleenkotoutumisen edistämiseksi. Hanketoiminnoilla kerätään tietoa kohdemaista paluu- ja uudelleenkotoutumisen tukitoimista ja sekä yleistä tilannekuvaa paluuasioista. Kerätyllä tiedolla lisätään viranomaisten kyvykkyyttä kehittää paluujärjestelmää kokonaisvaltaisesti, erityisesti vapaaehtoisen paluun kannalta, mikä kanavoituu suoraan paluuneuvontaan ja uudelleenkotoutumisen tukitoimien kehittämiseen. Hankkeessa myös järjestetään ja hankitaan Somaliaan uudelleenkotoutumisen tukipalvelut.
Aikataulu: 1.4.2023–31.3.2025
Kuvaus: Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmän kehityskehitys (UMA) Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän osalta erityisesti tilastoinnin ja raportoinnin mahdollistamiseksi.
Tavoitteet: Hankkeessa kehitetään auttamisjärjestelmän tiedonkeruuta sekä tilastojen vertailukelpoisuutta, jotta pystytään vastaamaan kansallisiin ja kansainvälisiin tietotarpeisiin, luomaan kokonaiskuvaa ihmiskaupasta sekä vähentämään virheitä ja manuaalista työtä. Hankkeella on kolme tavoitetta:
- Selvitetään Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tilastointivaatimukset vastaamaan Valtioneuvoston ihmiskaupan vastaisen toimintaohjelman 2021-2023 kohtaa 55 sekä 1.1.2023 voimaan tulevaa vastaanottolain (746/2011) uudistusta.
- Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän asiaprosessin digitalisointi ja automatisointi UMA-järjestelmässä.
- Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän henkilöstö on saanut UMA-koulutuksen ja UMA-käyttöohjeet on luotu osana UMA-ohjeistusta.
Aikataulu: 1.1.2023–31.12.2024
Kuvaus: Vapaaehtoisen paluun asiakastyö laittomasti maahan jääneille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille sekä vastaanottokeskusten koulutus ja neuvonta. Frontexin palveluiden käyttööntotto.
Tavoitteet: Operatiivisella tuella ylläpidetään paluuta koskevaa asiakastyötä ja neuvontaa sekä varmistetaan vastaanottokeskusten paluuta koskeva osaaminen paluun tukemisessa. Operatiivisen tuen avulla voidaan varmistaa paluuneuvonnan kattavuus, laatu, oikea-aikaisuus sekä kokonaisvaltaisen paluuneuvonnan muodot huomioiden erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat, mukaan lukien ihmiskaupan uhrit. Lisäksi hankkeessa otetaan käyttöön Frontexin palvelut Suomen paluujärjestelmässä.
Vapaaehtoisen paluun kokonaisuus on myös vahvasti esillä Facebookissa, Migrin nettisivuilla sekä paluuinfo.fi -sivustolla. Vapaaehtoisen paluun viestinnän tavoitteena on auttaa vapaaehtoisen paluun kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden ja heidän kanssaan työskentelevien tahojen löytämään vastauksia kysymyksiin ja jakaa ajantasaista tietoa.
Aikataulu: 1.5.2023–30.4.2025
Kuvaus: Turvapaikkapuhutteluihin käytetyn puhutteluvarausjärjestelmän uudistaminen.
Tavoitteet: Varausapu 2 -hankkeen tarkoitus on uudistaa turvapaikkapuhutteluihin käytetty puhutteluvarausjärjestelmä siten, että sitä on joustavampi ylläpitää muuttuvissa tilanteissa. Järjestelmä sujuvoittaa puhutteluvarauksien tekemistä nopeuttamalla varauksien tekoa turvapaikkaprosessissa sekä parantamalla puhutteluihin käytettävien resurssien, kuten puhuttelijoiden ja puhutteluhuoneiden hallintaa. Puhutteluvarauksissa pyritään hyödyntämään jatkossa enemmän automaatiota tarkoittaen muun muassa sitä, että järjestelmä osaa paremmin ehdottaa yksittäistapaukseen sopivia valintoja puhutteluvarausta tehtäessä. Hankkeen tuloksena on tehokkaampi ja laadukkaampi puhutteluvarausjärjestelmä, joka on tärkeä osa turvapaikkaprosessia.
Aikataulu: 1.1.2023–30.6.2025
Kuvaus: EU-lainsäädäntöön perustuvien, viisumitietojärjestelmään (VIS) ja EU:n laaja-alaisten tietojärjestelmien yhteentoimivuuskehitykseen (IO) liittyvien Maahanmuuttoviraston velvoitteiden toteutus.
Tavoitteet: Hankkeen tavoitteena on toteuttaa VIS-asetuksen (EU) 2021/1134 ja yhteentoimivuusasetukseen (EU) 2019/817 velvoittavat toiminnallisuudet Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmään (UMA) sekä liittää Maahanmuuttoviraston UMA-järjestelmä VIS-keskusviisumitietojärjestelmään Ulkoministeriön tarjoaman viestinvälitysratkaisun (VVR) kautta. UMA-järjestelmän kautta Maahanmuuttovirasto kykenee suorittamaan uudet virastoa velvoittavat toimenpiteet luotettavasti, turvallisesti ja sujuvasti.
Tulokset: Hankkeessa toteutuneet tulokset eivät vastanneet hankehakemuksessa suunniteltuja tavoitteita. EU-tason järjestelmäkehityksestä vastaava eu-LISA ei kyennyt toimittamaan hankkeen aikana riittävän valmista rajapintadokumentaatiota jäsenmaiden käyttöön. Rajapintadokumentaatio on vaadittavan kansallisen järjestelmäkehityksen osalta kriittinen dokumentaatio.
Hankkeessa Maahanmuuttovirasto toteutti yhdessä ulkoministeriön kanssa onnistuneesti pakollista teknistä kehitystä konseptimuotoisena. Tehty kehitystyö jää odottamaan uudistetun VIS-asetusmuutoksen voimaanastumista. Yhteistoiminnan tuloksena rakennettiin DAVIS-komponentti, joka toimii keskusviisumitietojärjestelmän Suomen pakollisena uutena viestinvälitysratkaisuna. DAVIS-komponentti korvaa vanhan käytössä olevan VVR-ratkaisun.
DAVIS-komponentti ohjaa vaadittavien transaktioiden liikennettä Suomen kansallisesta arkkitehtuurista eu-LISA:n ylläpitämään VIS-keskusviisumitietojärjestelmään. Ilman DAVIS-komponenttia Maahanmuuttovirasto ei voi toteuttaa asetuksen edellyttämiä rekisteröintivelvoitteitaan uudistettavaan EU:n viisumitietojärjestelmään.
Hankkeen aikana uudistetun VIS-asetuksen noudattamista EU:ssa siirrettiin alkuperäisestä ajankohdasta, vuodesta 2025 eteenpäin aina vuoden 2027 loppuun. Jäsenmaat odottavat vielä EU:n VIS-asetusta täydentävää lainsäädäntöä, jonka perusteella tullaan laatimaan mahdolliset kansallisen lainsäädännön muutokset muun muassa ulkomaalaislakiin.
Aikataulu: 1.1.2023–31.05.2024
Kuvaus: Kehitetään Maahnamuuttoviraston vastaanottokeskusten tiloja, varustusta sekä infrastruktuuria vastaamaan nykypäivän tarpeita ja tukemaan varautumisvalmiutta vastaamaan äkillisiin muutoksiin turvapaikkahakijoiden määrissä.
Tavoitteet: Hankkeen päämääränä on parantaa keskusten varautumista erilaisiin häiriö- ja poikkeustiloihin, varmistaa asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus, parantaa asiakasviihtyvyyttä ja toimitilojen tehokasta käyttöä, sekä tehostaa työn tuottavuutta.
EU:n elpymis- ja palautumistukiväline (RRF) 2021–2024
EU:n elpymis- ja palautumistukiväline (RRF) on osa Next Generation EU -ohjelmakokonaisuutta. Ohjelman tavoitteena on edistää Euroopan unionin taloudellista ja sosiaalista yhtenäisyyttä sekä parantaa jäsenvaltioiden palautumiskykyä koronapandemian jälkeen.
RRF:llä rahoitetaan Maahanmuuttovirastossa OLEDIGI: Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri -hankekokonaisuutta. OLEDIGI koostuu useista poikkihallinnollisista kehitysprojekteista osaajien maahanmuuton tueksi.
Kehittämistyön tavoitteena on tehostaa työ- ja opiskeluperusteisia oleskelulupa-asioita. Hankkeessa kevennetään prosesseja ja lyhennetään käsittelyaikoja uudistuvan lainsäädännön, tietojärjestelmäkehityksen, automaation ja uusien tiedonsiirtoliittymien avulla. Kehityksen kustannusarvio Maahanmuuttovirastossa on vuosien 2021–2024 aikana 15,845 miljoonaa euroa.
OLEDIGI-hankekokonaisuus
- Ulkomaalaislain 5. luvun muutokset, jatkokehitys
- Työnantajan sertifiointi, jatkokehitys
- Opiskelijavalintarekisteri
- Ohjaava sähköinen hakemus
- Käytettävyys – ja suorituskykyparannukset
- Kevennettyä 80/20 -käsittelymallia tukeva järjestelmäkehitys
- OLEDES-tietojärjestelmän jatkokehitys ja automaattiset vireillepanot
- Henkilötietojen täyttäminen suoraan Enter Finland -lomakkeelle hakemusvaiheessa passin tietojen perusteella
- Verkkohakemusten ja liitteiden selkeyttäminen
- Koripohjainen raportointi 80/20-käsittelymallin seurannan tarpeiden mukaisesti