Valikko

Asiointi palvelupisteissä ja hakemuksen käsittely

Ajan varaaminen

Olen hakenut lupaa Enter Finland -verkkopalvelussa. Kun yritin varata ajan, minulle kerrottiin, että vapaita aikoja tunnistautumiseen ei ole saatavilla kolmen kuukauden määräajan sisällä. Miten minun tulee toimia?

Määräajan ylittyminen siitä syystä, että viranomaisella ei ole vapaita aikoja, ei vaikuta hakemuksesi käsittelyyn. Jos viranomainen on antanut sinulle ajan tunnistautumista varten, ei sinun enää tarvitse erikseen pyytää lisäaikaa. 
Ilmoita saamasi aika kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä Enter Finland -verkkopalvelun Lähetä lisätietoa -sivun kautta.

Miten varaan ajan jatkoluvan hakemiseen?

Varaa aika sillä perusteella, jolla haet oleskelulupaa. Perusteita ovat työ, opiskelu ja perhe. Jos perusteesi ei ole mikään edellä olevista, valitse "muu peruste". Maahanmuuttoviraston ajanvarauspalvelussa ei erotella ensimmäistä ja jatkolupahakemusta.

Jos haet jatkolupaa, älä varaa aikaa oleskelulupakortin uusimiseksi. Varaa aika oleskelulupakortin uusimiseksi vain, jos oleskeluoikeutesi on voimassa, mutta sinun täytyy uusia oleskelulupakortti esimerkiksi siksi, että edellinen on kadonnut.

Milloin ajanvarauspalveluun tulee uusia aikoja?

Uusia ajanvarausaikoja vapautuu koko ajan.

Ajanvarauspalvelussanne ei ole vapaita aikoja. Mitä teen?

Maahanmuuttoviraston palvelupisteiden ajanvarauspalvelussa on tällä hetkellä jonoa. Koronavirustilanteen vuoksi vuoronumeroasiointi on edelleen pois käytöstä koko kesän. Pahoittelemme ruuhkaa.

Katso ajanvarauspalvelusta vapaita aikoja myöhemmin. Uusia ajanvarausaikoja vapautetaan viikoittain.

Lue lisää asiakastiedotteesta: Maahanmuuttoviraston ajanvarauksissa on ruuhkaa – jos et saa varattua aikaa, toimi näin.

Hakemuksen tekeminen

Voinko hakea jatko-oleskelulupaa tai pysyvää lupaa muualla kuin Suomessa?

Et voi. Jatkolupaa tai pysyvää lupaa pitää hakea Suomessa. Verkkopalvelussa voit valita asiointipaikaksesi vain Maahanmuuttoviraston palvelupisteen.

Missä vaiheessa jatkolupaa tai pysyvää lupaa kannattaa hakea?

Lupahakemus kannattaa jättää hyvissä ajoin, mutta aikaisintaan kolme kuukautta ennen nykyisen luvan umpeutumista.

Kätevimmin haet Enter Finland -verkkopalvelussa. Hakemuksen tekemisen jälkeen sinulla on kolme kuukautta aikaa käydä palvelupisteessämme tunnistautumassa.

Jos kuitenkin käytät paperilomaketta, varmista, että sinulla on kaikki liitteet ennen kuin varaat ajan palvelupisteeseemme hakemuksen jättämiseksi.

Milloin voin saada pysyvän oleskeluluvan?

Voit hakea pysyvää oleskelulupaa, kun olet asunut Suomessa jatkuvalla oleskeluluvalla yhtäjaksoisesti vähintään neljä vuotta.

Lue lisää: Pysyvä oleskelulupa

Mistä saan hakemuslomakkeen?

Voit tulostaa hakemuslomakkeen Migri.fi:stä Hakemukset-sivulta.

Entä jos vanha lupa ehtii mennä umpeen ennen kuin jätän uuden hakemuksen?

Jos jätät lupahakemuksesi myöhässä, oleskeluoikeuteesi tulee katko. Myös työnteko-oikeutesi katkeaa. On mahdollista, että poliisi sakottaa sinua luvattomasta oleskelusta.

Selvitykseksi ei riitä, että et ole saanut varattua aikaa. Jos et saa varattua aikaa ajanvarauspalvelussamme, voit tulla paikanpäälle asioimaan ilman ajanvarausta. Varaa aikaa jonottamiseen. Vuoronumeroiden jakaminen asiakkaille lopetetaan, kun päivän ajat vuoronumerotiskeille ovat menneet. Hae lupaa ajoissa.

Kätevimmin haet Enter Finlandissa, koska silloin saat pantua hakemuksen vireille itsellesi sopivana ajankohtana. Sinun täytyy käydä tunnistautumassa palvelupisteessä kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä. Verkkoasiointi edellyttää tietokoneen peruskäyttötaitoja.

Koska verkkopalvelussa tekemäni oleskelulupahakemus tulee vireille?

Hakemuksesi on vireillä heti, kun olet lähettänyt sen palvelun kautta. 

Hakemusta ei kuitenkaan voida ottaa käsittelyyn ilman tunnistautumiskäyntiä, joka vahvistaa, että sinä olet todella hakemuksen lähettäjä. Jotta saat hakemuksen käsittelyyn, käy tunnistautumassa siinä asiointipaikassa, jonka olet valinnut palvelussa asiointipaikaksesi.

Lähetin vahingossa virheellisen hakemuksen Enter Finland -verkkopalvelussa. En ole vielä vieraillut valitsemassani asiointipaikassa. Voinko poistaa jo lähetetyn hakemuksen ja tehdä sen uudelleen?

Et voi itse poistaa lähettämääsi hakemusta palvelusta. Jos et ole vielä vieraillut asiointipaikassasi, lähetä viesti asiasta [email protected] ja selitä viestissä miksi hakemus pitää poistaa. Poistopyynnöt arvioidaan tapauskohtaisesti.

Olen jo vieraillut asiointipaikassa ja maksanut hakemuksen. Voinko kuitenkin peruuttaa sen?

Voit peruuttaa hakemuksesi milloin tahansa asian vireillä ollessa. Lisätietoja saat sivulta migri.fi/hakemuksen-peruuttaminen.

Palvelupisteessä asiointi

Mitä minulla pitää olla mukanani, kun tulen palvelupisteeseen hakemaan oleskelulupaa?

Jos olet hakenut sähköisesti Enter Finland -palvelussa ja olet tulossa tunnistautumaan, sinulla pitää olla mukanasi

  • passi
  • hakemuksesi liitteet alkuperäisinä ja
  • passikuvasi (valokuvaohje).

Jos otat mukaan liitteitä, joita et ole liittänyt hakemukseesi, käy ensin täydentämässä hakemustasi Enter Finlandissa.

Jos haet paperihakemuksella, sinulla pitää olla mukanasi

  • täytetty hakemuslomake
  • passi ja paperikopio passin henkilötietosivusta sekä kaikista sivuista, joilla on merkintöjä
  • hakemuksen liitteet alkuperäisinä sekä paperikopioina
  • passikuvasi (valokuvaohje).

Ota nämä mukaasi myös, jos haet oleskelulupakorttia.

Olen valinnut asiointipaikan verkkopalvelussa. Voinko vaihtaa sitä jotenkin?

Et voi vaihtaa asiointipaikkaa palvelussa, mutta voit jättää siellä vapaamuotoisen täydennyksen asiasta.

Jos haluat asioida eri edustustossa kuin siinä, johon olet hakemuksesi jättänyt, ole yhteydessä kyseiseen edustustoon.

Jos olet Suomessa ja valinnut Maahanmuuttoviraston palvelupisteen, voit vierailla myös jossain toisessa Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Muista kuitenkin kertoa alun perin valitsemasi palvelupiste Maahanmuuttoviraston virkailijalle.

Miten voin maksaa käsittelymaksun?

Jos teet hakemuksen Enter Finlandissa, voit maksaa käsittelymaksun yleisimmillä luottokorteilla tai verkkopankkitunnuksilla.

Palvelupisteessämme voit maksaa käteisellä, yleisimmillä maksukorteilla sekä Visa-, Visa Electron- ja MasterCard -korteilla.

Lue lisää: Käsittelymaksut ja maksaminen

En puhu suomea enkä englantia. Miten voin asioida Maahanmuuttovirastossa?

Maahanmuuttovirastossa voi jättää hakemukset ja saada palvelua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Jos et osaa mitään näistä kielistä, sinun täytyy hankkia itsellesi avustaja tai tulkki, joka auttaa sinua asioinnissa. Palvelupisteissämme ei ole tarjolla tulkkipalveluita.

Voinko hakea viisumin jatkamista tai henkilökorttia Maahanmuuttovirastosta?

Et voi. Viisumien jatkamisesta ja henkilökorttien myöntämisestä päättää poliisi.

Viisumi ja oleskelulupa ovat eri asioita. Jos olet tullut käymään Suomessa esimerkiksi turismin tai työmatkan vuoksi, sinulle on myönnetty viisumi (lyhytaikainen oleskelu). Viisumitarra liimataan passiisi.

Jos olet tullut asumaan Suomeen työn, opintojen tai perheenjäsenesi vuoksi, sinulle on myönnetty oleskelulupa (pitkäaikainen oleskelu). Vuoden 2012 jälkeen lupa tarkoittaa oleskelulupakorttia.

Voinko tulla vuoronumerolla jättämään kansalaisuushakemuksen?

Vuoronumerolla otetaan vastaan vain kiireellisiä hakemuksia. Kansalaisuushakemus ei ole kiireellinen hakemus. Varaa aika hakemuksen jättämiseksi ajanvarauspalvelustamme. Käy tarvittaessa palvelupisteessä varaamassa aika.

Päätöksen odottaminen

Mistä saan tietoa hakemukseni käsittelytilanteesta?

Seuraa hakemusten käsittelyaikoja Migri.fi:ssä.

Jos olet hakenut verkossa, voit seurata hakemuksesi käsittelytilannetta Enter Finlandista. Palvelupisteissä tai puhelinpalvelussa ei ole antaa sen enempää tietoa.

Lue lisää: Käsittelyaikalaskuri

Miten voin kiirehtiä hakemuksen käsittelyä?

Lue kiirehtimispyynnöistä sivulta migri.fi/kiirehtimispyynnot.

Saanko asiani tilasta tarkempia tietoja soittamalla?

Et saa. Puhelimessa ei voida antaa enempää tietoa kuin mitä itse näet Enter Finland -palvelusta. Saat aina uusimman ja tarkimman tiedon tarkistamalla asiasi tilan itse Enter Finlandista.

Saat lisätietoa hakemuksen käsittelystä sivulta migri.fi/mika-vaikuttaa-kasittelyaikaan.

Olen käynyt tunnistautumassa viranomaisen luona, mutta hakemukseni tila ei ole edennyt Enter Finland -verkkopalvelussa. Pitääkö minun tehdä jotain?

Älä huolestu, jos palvelussa ei heti tunnistautumiskäynnin jälkeen lue, että hakemus on vireillä.

Joskus viranomaisilla on pientä ruuhkaa ja he eivät pääse heti siirtämään hakemustasi käsiteltäväksi. Hakemus siirtyy eteenpäin mahdollisimman pian. 

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos hakemukseesi tarvitaan lisäselvitystä, otetaan sinuun yhteyttä.

Asiani on ollut Enter Finland -verkkopalvelun mukaan käsiteltävänä jo todella pitkän ajan. Mistä saan tietoa käsittelyajoistanne?

Saat lisätietoa hakemuksen käsittelystä sivulta migri.fi/mika-vaikuttaa-kasittelyaikaan.

Minne voin toimittaa lisäselvityksiä hakemukseeni?

Jos olet tehnyt hakemuksesi sähköisen asioinnin kautta, kirjaudu palveluun ja lähetä lisäselvitykset sitä kautta.

Jos olet tehnyt hakemuksesi paperilomakkeella, voit lähettää lisäselvityksesi postitse.

Jos kuitenkin haluat tuoda asiakirjasi henkilökohtaisesti, voit tehdä sen Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen sen aukioloaikana. Laita asiakirjasi kirjekuoreen ja pudota se postilaatikkoon. Liitä mukaan lähetelomake, niin nopeutat asiakirjojesi käsittelyä.

Sinun ei tarvitse varata aikaa palvelupisteeseen lisäselvityksen tuomiseksi.

Lue lisää: Vastaa täydennyspyyntöön nopeasti

Mistä tiedän, että lähettämäni vastaus täydennyspyyntöön oli riittävä?

Lähetämme uuden pyynnön, jos katsomme että vastaus aiempaan ei riittänyt asian käsittelyn jatkamiseksi.

Miten toimin, kun saan verkkopalvelussa ilmoituksen päätöksestä oleskelulupahakemukseeni?

Kun saat ilmoituksen, että päätös on tehty, odota, että viranomainen ottaa sinuun yhteyttä ja kertoo, mistä voit noutaa päätöksen vai toimitetaanko se sinulle.

Jos sinulle on myönnetty oleskelulupa, saat oleskelulupakortin. Kortin valmistamiseen menee useita päiviä. Sen takia oleskelulupaa ei voi noutaa heti, kun päätös on valmis.

Mikä on Maahanmuuttoviraston asiakasnumero?

Kun sinua koskeva asiaa pannaan vireille, saat henkilökohtaisen asiakasnumeron. Asiakasnumero on tunnisteesi siitä eteenpäin.

Lue lisää: Asiakasnumero ja diaarinumero

Mikä on Maahanmuuttoviraston diaarinumero?

Jokainen sinua koskeva asia saa oman diaarinumeron. Diaarinumero on asiasi tunniste koko asiasi käsittelyn ajan.

Lue lisää: Asiakasnumero ja diaarinumero