Hyppää sisältöön
Palvelut

Käytä verkkopalveluja turvallisesti

Muista turvallisuus, kun asioit verkossa. Varmista, että käyttämäsi verkkopalvelu tai saamasi sähköpostiviesti on aito.

Maahanmuuttoviraston verkkotunnukset

Suomen Maahanmuuttoviraston (Migri) virallinen kotisivu on migri.fi. Muita sivustojamme ovat:

Kirjoita osoite itse osoitekenttään. Älä käytä hakukoneita. Tarkista aina, että verkkosivun osoite on kirjoitettu oikein.

Enter Finland -verkkopalvelu

Voit hoitaa lähes kaikki Maahanmuuttoviraston lupa-asiat verkkopalvelu Enter Finlandissa. Voit täyttää hakemuksen, liittää tärkeät liitteet ja maksaa hakemuksen turvallisesti suojatun verkkoyhteyden kautta. Voit myös lähettää lisätietoja hakemukseesi ja vastata täydennyspyyntöön Enter Finlandissa. Enter Finlandissa asiointi on monesti myös paljon nopeampaa kuin sähköpostilla asiointi.

Sähköposti

Jos saat Maahanmuuttovirastolta sähköpostiviestin, muista, että aidot Maahanmuuttovirastosta lähetetyt sähköpostit ovat aina @migri.fi-päätteisiä.

Jos itse lähetät sähköpostia Maahanmuuttovirastolle, älä koskaan lähetä henkilötietojasi sisältäviä sähköpostiviestejä ilman salausta.

Kun lähetät henkilötietoja sisältävää sähköpostia, käytä Securemail-palveluamme, joka salaa viestisi. Teknisistä ja tietoturvasyistä avaamme vain Maahanmuuttoviraston Securemail-palvelulla lähetetyt viestit.

Sosiaalinen media

Emme koskaan pyydä henkilötietoja tai muita arkaluonteisia tietoja sosiaalisen median kautta. Emme lähetä yksityisviestejä, eikä meille voi lähettää yksityisviestejä. Löydät Maahanmuuttoviraston sosiaalisen median tilit sivulta Sosiaalinen media.

Huijaukset Maahanmuuttoviraston nimissä

Maahanmuuttoviraston nimissä on lähetetty huijausviestejä ja soitettu huijauspuheluita asiakkaillemme. Asiakkaitamme on ohjattu antamaan itsestään henkilökohtaisia, lupahakemuksiin liittyviä tietoja, kuten syntymäaika, passin numero, siviilisääty, pankkitiliotteet ja palkkalaskelmat.

Huijauspuheluissa soittaja esiintyy Maahanmuutoviraston työntekijänä ja pyrkii selvittämään asiakkaiden henkilötietoja tai tietoja heidän hakemuksestaan tai elämäntilanteestaan.

Maahanmuuttovirasto ei koskaan pyydä puhelimessa pankkitunnistetietoja. Emme myöskään lähetä sinulle linkkiä, jonka kautta voisit kirjautua sisään verkkopalveluun esimerkiksi pankkitunnuksilla.

Huijausviestien lisäksi Maahanmuuttoviraston asiakkaita on myös yritetty houkutella huijaussivustoille hakukoneiden tarjoamien linkkien avulla.

Jos olet saanut huijausviestin

  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin. Älä avaa viestissä olevia linkkejä.
  • Jos epäilet siirtäneesi rahaa huijarin tilille tai luovutit pankkitunnuksesi, ota välittömästi yhteys pankkiisi ja kerro asiasta.
  • Jos pankki- tai luottokorttisi on joutunut vääriin käsiin, sulje kortit.

Jos sinulle soitetaan huijauspuhelu

  • Älä anna henkilötietojasi puhelimitse, jos et ole täysin varma soittajan henkilöllisyydestä. Jos soitamme sinulle, puhelut tulevat 0295-alkuisesta numerosta ja keskustelemme kanssasi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Pyydämme lisäselvitykset asiakkailta yleensä kirjallisesti.
  • Jos epäilet joutuneesi tietojen kalastelun uhriksi, ilmoita asiasta välittömästi Maahanmuuttovirastoon osoitteeseen migri@migri.fi ja mahdollisuuksien mukaan kerro ainakin seuraavat asiat:
    • Milloin soitto tuli.
    • Millä asialla yhteydenottaja oli yhteydessä.
    • Millä kielellä soittaja oli yhteydessä.
    • Mitä soittaja sanoi, mahdollisimman tarkasti.
    • Kertoiko soittaja nimeään tai organisaatiota, jonka nimissä soitti.

Tee rikosilmoitus poliisille

Jos olet erehtynyt antamaan luottokorttitietojasi tai verkkopankkitunnuksesi, olet voinut joutua petoksen uhriksi. Myös identiteettivarkaudet ja petoksen yritykset kannattaa ilmoittaa poliisille. Lisätietoa petosrikoksista poliisin verkkosivuilla (poliisi.fi).