Hyppää sisältöön
Palvelut

Eettinen ilmoituskanava

Maahanmuuttovirasto haluaa toimia vastuullisesti, avoimesti ja auttaa ylläpitämään luottamusta viranomaisiin. Edistääksemme vastuullisuutta toiminnassamme pyydämme asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ilmoittamaan kaikista epäillyistä väärinkäytöksistä. Ilmoitusten avulla saamme mahdollisuuden puuttua epäkohtiin ja kehittää toimintaamme. 

Jos olet Maahanmuuttoviraston asiakas, voit tehdä Hallintokantelun tai antaa meille palautetta.

Jos olet vastaanottokeskuksen työntekijä tai muu Maahanmuuttoviraston yhteistyökumppani, käytä eettistä ilmoituskanavaamme.

Ilmoituksen tekeminen 

Eettisen ilmoituskanavan kautta tehty ilmoitus voi liittyä esimerkiksi seuraaviin asioihin: 

  • Rikos- ja väärinkäytösepäilyt
  • Omaisuuden väärinkäyttöepäily
  • Lahjonta- ja korruptioepäilyt
  • Hankinnat
  • Syrjintä, häirintä ja muut henkilöstön hyvinvointiin liittyvät kysymykset

Sinulla ei tarvitse olla epäilysten tueksi todisteita, mutta ilmoitukset pitää tehdä rehellisesti ja hyvässä uskossa. Tahallisten, perättömien tai aihepiiriin kuulumattomien ilmoitusten tekeminen on kiellettyä.

Kerrothan epäasianmukaisesta toiminnasta riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme tutkia asiaa. Ilmoituksen käsittelijät voivat tarvittaessa pyytää sinulta lisätietoja. 

Suhtaudumme kaikkiin ilmoituksiin vakavasti. Käsittelemme kaikki ilmoituskanavan kautta tulleet ilmoitukset luottamuksellisesti ja pyrimme vastaamaan ilmoituksiin kanavan kautta kolmen kuukauden sisällä. 

Miten tietoja käsitellään?

Maahanmuuttoviraston eettinen ilmoituskanava on toteutettu puolueettoman ja ulkopuolisen kumppanin kanssa. Ilmoitus ja siihen sisältyvät henkilötiedot poistetaan määrätyn arkistointiajan kuluessa, kun tapaus on loppuun käsitelty.