Sähköinen asiointi

Voit hoitaa lähes kaikki lupa-asiasi Maahanmuuttoviraston kanssa Enter Finland -palvelussa.

Palvelu ohjaa sinua eteenpäin hakemuksen täyttämisessä. Sinun ei tarvitse tallentaa hakemusta erikseen, vaan se tallentuu automaattisesti taustalla.

Jos et ole varma siitä, millaisen luvan tarvitset, käytä apuna hakemusopasta.

Työnantajana voit seurata palvelussa työntekijäsi oleskelulupahakemuksen tilaa, lähettää asiakirjoja ja maksaa käsittelymaksun työntekijäsi puolesta.

Käytä Enter Finlandia päätökseen asti

Sähköisesti et voi hakea:

  • oleskelulupaa suomalaisen syntyperän perusteella
  • oleskelulupaa muulla perusteella
  • oleskelulupakortin uusimista
  • matkustusasiakirjoja
  • Schengen-viisumia
  • turvapaikkaa.

Avustajien ja edustajien Enter Finland

Avustajien ja edustajien Enter Finland on osa Maahanmuuttoviraston sähköistä asiointipalvelua Enter Finlandia. Palvelu on tarkoitettu sinulle, joka olet hakijan asiamies, avustaja, edunvalvoja tai edustaja. Sähköisen palvelun avulla asiakirjaliikenne on aiempaa tietoturvallisempaa ja nopeampaa. Palvelun avulla pyrimme tarjoamaan uuden asiakaspalvelukanavan myös turvapaikanhakuprosessiin, missä ei aiemmin ole ollut sähköistä asiointimahdollisuutta.

Voit aktivoida palvelun missä vaiheessa tahansa hakemuksen jättämisestä siihen asti, kunnes asia on saanut lainvoiman. Palvelu sulkeutuu asiakkaan hakemuksen lainvoimaistuttua. Palvelu on tarkoitettu vain avustajille ja edustajille. Huomioithan, että yhdellä asiakkaalla voi olla vain yksi avustaja ja yksi edustaja kerrallaan palvelussa.

Voit aloittaa palvelun käytön kirjautumalla avustajien ja edustajien Enter Finlandiin osoitteessa enterfinland.fi. Palvelu ohjaa ensin Suomi.fi sivuille, jossa kirjaudut palveluun henkilökohtaisesti tunnistautumalla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Kun sinut on tunnistettu ja tili avattu, voit aloittaa palvelun käytön lähettämällä palvelun kautta valtakirjan tai ilmoituksen toimia asiakkaan puolesta. Kun Maahanmuuttovirasto on hyväksynyt valtakirjan, voit seurata asiakkaan hakemuksen tilaa, lähettää Migrille selvityksiä ja pyytää asian asiakirjoja. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttöön löydät osoitteesta enterfinland.fi. Voit myös katsoa ohjevideon palvelun käytöstä.

Sähköisen asioinnin tekninen tuki

Jos sinulla on sähköiseen asiointipalveluun tai ajanvarauspalveluun liittyvä tekninen ongelma, otathan sähköpostilla yhteyttä tekniseen tukeen: esupport@migri.fi

Ks. myös ohje: Miten asiakirja muutetaan sähköiseen muotoon ja miten se lisätään hakemuksen liitteeksi?

Valikko