Palvelut

Asiointi verkkopalvelussa

Voit hoitaa lähes kaikki lupa-asiasi Maahanmuuttoviraston kanssa verkkopalvelu Enter Finlandissa.

Palvelu ohjaa sinua eteenpäin hakemuksen täyttämisessä. Sinun ei tarvitse tallentaa hakemusta erikseen, vaan se tallentuu automaattisesti taustalla.

Jos et ole varma siitä, millaisen luvan tarvitset, käytä apuna hakemusopasta.

Työnantajana voit seurata palvelussa työntekijäsi oleskelulupahakemuksen tilaa, lähettää asiakirjoja ja maksaa käsittelymaksun työntekijäsi puolesta.

Miten alaikäisen sähköinen hakemus tehdään?

  • Alle 18-vuotiaan lapsen puolesta hakemuksen tekee huoltaja.
  • Hakemuksen tekemiseen käytetään huoltajan käyttäjätiliä.
  • Jos lapsella on kaksi huoltajaa, valitse kumman huoltajan tiliä käytätte lapsen hakemuksen tekemiseen.
  • Vaikka et hakisi itsellesi oleskelulupaa sähköisesti, voit tehdä lapsesi hakemusta varten käyttäjätilin itsellesi.

Käytä Enter Finlandia päätökseen asti

Verkkopalvelussa et voi hakea:

  • oleskelulupaa suomalaisen syntyperän perusteella
  • oleskelulupaa muulla perusteella
  • oleskelulupakortin uusimista
  • matkustusasiakirjoja
  • Schengen-viisumia
  • turvapaikkaa.

Verkkopalvelun tekninen tuki

Jos sinulla on Enter Finland -verkkopalveluun tai ajanvarauspalveluun liittyvä tekninen ongelma, otathan sähköpostilla yhteyttä tekniseen tukeen: [email protected]

Ks. myös ohje: Miten asiakirja muutetaan sähköiseen muotoon ja miten se lisätään hakemuksen liitteeksi?

Jos haet jatkolupaa verkossa, sinun ei välttämättä tarvitse käydä tunnistautumassa

Jos olet hakenut jatkolupaa Enter Finland -palvelussa ja tehnyt vahvan sähköisen tunnistautumisen, sinun ei tarvitse välttämättä käydä todistamassa henkilöllisyyttäsi ja jättämässä sormenjälkiäsi palvelupisteessä. 

Vahva sähköinen tunnistautuminen tarkoittaa, että todennat henkilöllisyytesi Enter Finland -palvelussa verkkopankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella tai mobiilivarmenteella.

Kun olet jättänyt hakemuksen, palvelu kertoo sinulle, tarvitseeko sinun asioida palvelupisteessä vai riittääkö pelkkä sähköinen tunnistautuminen.

Avustajien ja edustajien Enter Finland

Avustajien ja edustajien Enter Finland on osa Maahanmuuttoviraston verkkopalvelua Enter Finlandia. Palvelu on tarkoitettu sinulle, joka olet hakijan asiamies, avustaja, edunvalvoja tai edustaja. Verkkopalvelun avulla asiakirjaliikenne on aiempaa tietoturvallisempaa ja nopeampaa. Palvelun avulla pyrimme tarjoamaan uuden asiakaspalvelukanavan myös turvapaikanhakuprosessiin, jossa ei aiemmin ole ollut mahdollisuutta verkkopalveluun.

Voit aktivoida palvelun missä vaiheessa tahansa hakemuksen jättämisestä siihen asti, kunnes asia on saanut lainvoiman. Palvelu sulkeutuu asiakkaan hakemuksen lainvoimaistuttua. Palvelu on tarkoitettu vain avustajille ja edustajille. Huomioithan, että yhdellä asiakkaalla voi olla vain yksi avustaja ja yksi edustaja kerrallaan palvelussa.

Voit aloittaa palvelun käytön kirjautumalla avustajien ja edustajien Enter Finlandiin osoitteessa enterfinland.fi. Palvelu ohjaa ensin Suomi.fi sivuille, jossa kirjaudut palveluun henkilökohtaisesti tunnistautumalla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Kun sinut on tunnistettu ja tili avattu, voit aloittaa palvelun käytön lähettämällä palvelun kautta valtakirjan tai ilmoituksen toimia asiakkaan puolesta. Kun Maahanmuuttovirasto on hyväksynyt valtakirjan, voit seurata asiakkaan hakemuksen tilaa, lähettää Migrille selvityksiä ja pyytää asian asiakirjoja. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttöön löydät osoitteesta enterfinland.fi. Voit myös katsoa ohjevideon palvelun käytöstä.