Hyppää sisältöön

Maahanmuuttovirasto – asiakkaita ja yhteiskuntaa varten

Maahanmuuttovirasto tekee päätökset maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioihin ja ylläpitää Suomen vastaanottojärjestelmää. Tarjoamme asiakaslähtöisiä ja ihmiskeskeisiä palveluja, jotka edistävät suomalaisen yhteiskunnan toimivuutta ja kilpailukykyä. Laadukkaiden viranomaispalvelujen lisäksi tuotamme asiantuntija- ja tietopalveluja poliittisen päätöksenteon tueksi sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä varten. Vastuullamme on myös kansainvälistä suojelua hakevien vastaanottojärjestelmä, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Toimimme sisäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön ohjauksessa.

Tavoitteenamme on, että lupapalvelumme ovat Euroopan sujuvimmat ja vastaanottotoimintamme on suunnitelmallista ja tehokasta. Ennakoimme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti sekä kehitämme maahanmuuton asiakaspolkuja tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Tutustu meihin työnantajana

Seuraa meitä somessa

Arvomme

  • Avoin
  • Luotettava
  • Rohkea

Tavoitteemme

  • Toimintamme on laadukasta, sujuvaa ja ennakoitavaa
  • Asiakaskokemus on erinomainen
  • Kehitämme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti
  • Toimimme verkostoissa aktiivisesti ja ratkaisukeskeisesti
  • Olemme hyvinvoiva työyhteisö ja houkutteleva työpaikka

Tutustu tarkemmin strategiaamme: Maahanmuuttoviraston strategia 2023–2027

Virastomme

Maahanmuuttoviraston toimintaa ja sen kehittämistä johtaa ja valvoo ylijohtaja. Toimintamme jakautuu kahdeksalle tulosyksikölle: 

  • Asiakkuus ja viestintä
  • Hallintoyksikkö
  • Henkilöstöyksikkö
  • Lupa- ja kansalaisuusyksikkö
  • Oikeus- ja maantietoyksikkö
  • Talousyksikkö
  • Teknologia- ja digitalisaatioyksikkö
  • Turvapaikkayksikkö
  • Vastaanottoyksikkö

Lue lisää tehtävistämme