Maahanmuuttovirasto – asiakkaita ja yhteiskuntaa varten
Maahanmuuttovirasto tekee päätökset maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioihin ja ylläpitää Suomen vastaanottojärjestelmää. Tarjoamme asiakaslähtöisiä ja ihmiskeskeisiä palveluja, jotka edistävät suomalaisen yhteiskunnan toimivuutta ja kilpailukykyä. Laadukkaiden viranomaispalvelujen lisäksi tuotamme asiantuntija- ja tietopalveluja poliittisen päätöksenteon tueksi sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä varten. Vastuullamme on myös kansainvälistä suojelua hakevien vastaanottojärjestelmä, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt ja Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Toimimme sisäministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön ohjauksessa.
Tavoitteenamme on, että lupapalvelumme ovat Euroopan sujuvimmat ja vastaanottotoimintamme on suunnitelmallista ja tehokasta. Ennakoimme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti sekä kehitämme maahanmuuton asiakaspolkuja tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Arvomme
- Avoin
- Luotettava
- Rohkea
Tavoitteemme
- Toimintamme on laadukasta, sujuvaa ja ennakoitavaa
- Asiakaskokemus on erinomainen
- Kehitämme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti
- Toimimme verkostoissa aktiivisesti ja ratkaisukeskeisesti
- Olemme hyvinvoiva työyhteisö ja houkutteleva työpaikka
Tutustu tarkemmin strategiaamme: Maahanmuuttoviraston strategia 2023–2027
Virastomme
Maahanmuuttoviraston toimintaa ja sen kehittämistä johtaa ja valvoo ylijohtaja. Toimintamme jakautuu kolmelletoista tulosyksikölle:
- Asiakkuuspalveluiden yksikkö
- Digitaalisten palveluiden yksikkö
- Henkilöstöyksikkö
- Kansainvälisen suojelun osasto
- Lupa- ja kansalaisuusosasto
- Oikeus- ja asiantuntijapalveluiden yksikkö
- Talous- ja hallintoyksikkö
- Tieto- ja tulosohjauspalveluiden yksikkö
- Turvallisuusyksikkö
- Valvontaosasto
- Vastaanottopalveluiden osasto
- Viestintäyksikkö
- Viraston esikunta