Hyppää sisältöön

Maahanmuuttoviraston neuvontapalvelu 

Voit ottaa meihin yhteyttä asioissa, jotka liittyvät oleskelulupiin ja kansalaisuuteen sekä muihin Maahanmuuttoviraston lupa-asioihin, ajanvaraukseen ja verkkoasiointiin. 

Ennen kuin otat yhteyttä  

Tutustu huolella migri.fi-sivustoon. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin

Voit seurata hakemuksesi edistymistä Enter Finlandissa, jos olet hakenut lupaa tai kansalaisuutta verkossa.  Voit yleensä seurata hakemuksesi käsittelyä myös Kamu chatbotin ja automaattiviestien avulla.  

Voimme antaa hakemuksen tietoja vain asiakkaille ja heidän laillisille edustajilleen, silloin kun tiedonsaantioikeudesta voidaan riittävällä tavalla varmistua. 

Varmista, että sinulla on tarpeelliset tiedot yhteydenottoa varten: 

  • asiakasnumero tai syntymäaika 
  • muut tarpeelliset asiaasi koskevat tiedot, esimerkiksi 
    • mistä hakemuksesta on kysymys 
    • milloin ja mihin olet jättänyt hakemuksen 
    • täydennyspyyntö tai muu Maahanmuuttoviraston lähettämä asiakirja, jota kysymyksesi koskee. 

Annamme neuvoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.  

Palvelunumerossa et voi saada arviota, saatko oleskeluluvan tai kansalaisuuden. Turvallisuussyistä et voi myöskään saada tietoa turvapaikka- ja pakolaisen matkustusasiakirjahakemuksista ja päätöksistä. 

Palvelemme  

Palveluajat ma–pe 8.30–12 ja 13–15.30. 

Jos soitat ulkomailta, poista numerosta ensimmäinen nolla ja lisää tilalle maatunnus +358. 

Kun soitat palvelunumeroon, valitse haluamasi asiointikieli (suomi, ruotsi, englanti). Jos linjoilla on ruuhkaa, kuulet keskimääräisen jonotusajan.  

Voit joskus saada meiltä tekstiviestin numerosta 18135, jos olet asioinut puhelinpalvelussamme. Viestissä ilmoitamme, että olemme yrittäneet tavoittaa sinua tai pyydämme sinua vastaamaan vuosittaiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn.  

Palvelunumerot 

  • EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinti ja hänen perheenjäsenensä oleskelukortti 0295 790 600
  • Brexit-asiakkaiden lupa-asiat 0295 790 600
  • Oleskeluluvat opiskelun ja työnteon perusteella 0295 790 602 
  • Perheenjäsenen oleskeluluvat 0295 790 603 
  • Oleskelulupakortin uusiminen 0295 790 604
  • Maahantulokiellon ja oleskeluluvan peruuttaminen 0295 790 600
  • Kansalaisuusasiat ja pysyvät oleskeluluvat 0295 790 604
  • Turvapaikanhakijan lupa ja työnteko-oikeus 0295 790 600
  • Muukalaispassi tai pakolaisten matkustusasiakirja 0295 790 600
  • Ukraina-palvelunumero 0295 790 605

Työnantajien neuvonta

Palveluaika: ma–pe klo 8.30–12. 

Jos sinulla on teknisiä ongelmia työnantajan Enter Finland -palvelun käytössä, kuten vaikeuksia kirjautua tilille tai lisätä liitteitä, lähetä viestiä osoitteeseen esupport@migri.fi

Jos haluat tietää, onko työntekijällä tai työnhakijalla työnteko-oikeus, kysy sitä ensisijaisesti henkilöltä itseltään. Henkilö voi osoittaa työnteko-oikeuden esimerkiksi oleskelulupakortistaan. 

Voit kysyä työntekijäsi työnteko-oikeutta myös sähköpostilla. Lähetä sähköposti osoitteeseen tto@migri.fi. Tietosuojasyistä suosittelemme käyttämään salatun sähköpostin palvelua securemail.migri.fi. Jos et voi käyttää salattua sähköpostia, voit lähettää tavallisen sähköpostiviestin. Kirjoita sähköpostiin:

  1. työntekijän sukunimi
  2. työntekijän etunimi
  3. työntekijän asiakasnumero (Löydät asiakasnumeron työntekijän oleskelulupakortista kohdasta Asiakasnumero.)
  4. oma nimesi
  5. yrityksen nimi
  6. sähköpostiosoite

Saat 2 viikon kuluessa sähköpostin, jossa kerrotaan, onko työnteko-oikeus voimassa. 

Jos työntekijäsi on turvapaikanhakija, emme voi antaa puhelimitse tietoa hänen työnteko-oikeudestaan. Lue lisää turvapaikanhakijan työnteko-oikeudesta.

Jos käytät Työnantajan Enter Finlandia, voit saada automaattiviestejä Migristä.  Voit saada sähköpostin, kun sinulle on lähetetty pyyntö täydentää hakemusta tai jos voit lukea päätöksen työnantajan Enter Finland -tililtäsi. Lue, missä tilanteissa voit työnantajana saada tiedon päätöksestä.

Työnantajien neuvontapalvelun tavoitteena on parantaa työnantajien neuvontaa. Kehitämme palvelun toimintaa jatkuvasti saamamme palautteen perusteella. Voit antaa palautetta puhelinpalvelun toiminnasta yhteydenottosi yhteydessä tai palautelomakkeen kautta. 

Työnantajalle: ohjeita, kun palkkaat Ukrainasta paenneen työntekijän

Puhelun hinta

Puhelut kaikkiin Maahanmuuttoviraston numeroihin maksavat lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta soitettuna matkapuhelinmaksun. Palvelunumeroihin jonottaminen maksaa saman verran. Ulkomaanpuhelumaksu muodostuu kunkin maan operaattoreiden ulkomaanpuheluiden käytänteiden mukaan.

Puhelumme tallennetaan.

Poikkeuspalveluajat

Neuvontapalvelu ei ole auki virallisina juhlapäivinä ja se suljetaan klo 12 seuraavina päivinä:

  • kiirastorstai
  • vappuaatto 30.4.
  • juhannusaaton aatto
  • jouluaaton aatto 23.12.
  • uudenvuoden aatto 31.12.