Maahanmuuttoviraston neuvontapalvelu
Voit ottaa meihin yhteyttä asioissa, jotka liittyvät oleskelulupiin ja kansalaisuuteen sekä muihin Maahanmuuttoviraston lupa-asioihin, ajanvaraukseen ja verkkoasiointiin.
Ennen kuin otat yhteyttä
- Usein kysytyt kysymykset
- Tutustu huolella Migri.fi-sivustoon. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.
- Voit seurata hakemuksesi edistymistä Enter Finlandissa, jos olet hakenut lupaa tai kansalaisuutta verkossa. Voit yleensä seurata hakemuksesi käsittelyä myös automaattiviestien avulla. Käsittelyaikalaskuri kertoo sinulle hakemuksesi arvioidun käsittelyajan.
- Miten voimme auttaa
- Voimme antaa hakemuksen tietoja vain asiakkaille ja heidän laillisille edustajilleen, silloin kun tiedonsaantioikeudesta voidaan riittävällä tavalla varmistua.
- Palvelunumerossa et voi saada arviota, saatko oleskeluluvan tai kansalaisuuden tai mikä on luvan kesto.
- Mitä tietoja tarvitset yhteydenottoa varten
- asiakasnumero, diaarinumero tai syntymäaika
- Sivulla Asiakasnumero ja diaarinumero neuvotaan, mistä löydät asiakasnumeron ja diaarinumeron.
- muut tarpeelliset asiaasi koskevat tiedot, esimerkiksi
- mistä hakemuksesta on kysymys
- milloin ja mihin olet jättänyt hakemuksen
- täydennyspyyntö tai muu Maahanmuuttoviraston lähettämä asiakirja, jota kysymyksesi koskee.
- asiakasnumero, diaarinumero tai syntymäaika
- Oikean numeron valitseminen
- Palvelunumerossa voidaan auttaa vain kyseiselle linjalle kuuluvissa asioissa. Valitsethan oikean numeron, jotta vältyt turhalta jonottamiselta.
Soita Maahanmuuttovirastoon
- Palvelemme ma–pe 8.30–12.00 ja 13.00–15.30. Kun soitat palvelunumeroon, valitse haluamasi asiointikieli (suomi, ruotsi, englanti). Jos linjalla on ruuhkaa, kuulet keskimääräisen jonotusajan.
- Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille -palvelunumero: Palvelemme tilapäistä suojelua ja kuntaan siirtymista koskevissa asioissa ma–pe klo 8.30–12.00.
- Työnantajien neuvonta
- Puhelun hinta
- Poikkeuspalveluajat
- Maahanmuuttovirastosta tulevat yhteydenotot
- Tätä kysytään nyt
- Usein kysytyt kysymykset
Palvelunumerot
Jos soitat ulkomailta, poista numerosta ensimmäinen nolla ja lisää tilalle +358 maatunnus.
Jonopaikka on poissa käytöstä toistaiseksi. Valitettavasti neuvontapalvelumme ei voi kertoa hakemuksesi jonopaikkaa puhelimessa. Voit seurata hakemuksesi etenemistä Enter Finland -tililtäsi. Voit myös tarkistaa hakemuksesi arvioidun käsittelyajan käsittelyaikalaskurilla.
- Verkkopalvelun tekninen käytön opastus
- Ongelmatilanteet Enter Finland -palvelun käyttämisessä
- Mikäli asiasi koskee lupa-asiaan liittyviä edellytyksiä, liitteitä tai käsittelyaikaa, ota yhteyttä alla oleviin asiakaskohtaisiin numeroihin.
- EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinti
- EU-kansalaisen perheenjäsenen oleskelukortti
- Brexit-asiakkaiden lupa-asiat
- opiskelijan oleskeluluvat
- Neuvontapalvelu ei osaa kertoa, kuinka pitkään yksittäisen hakemuksen käsittely kestää. Emme myöskään voi nopeuttaa hakemuksen käsittelyä. Voit seurata hakemuksesi käsittelyä Enter Finland -palvelussa. Saat myös viestejä hakemuksesi käsittelytilanteesta.
- oleskelulupa Suomessa tutkinnon suorittaneelle
- työperusteiset oleskeluluvat
- erityisasiantuntijan oleskeluluvat
- tutkijan oleskeluluvat
- työpaikan vaihtaminen
- Jos kyse au pairin oleskeluluvista, valitse numero 0295 790 600
- oleskelulupa perhesiteen perusteella
- Perheenjäsenen jatkolupa
- Jos kyse on EU-kansalaisen perheenjäsenestä, valitse EU & Brexit linjan numero 0295 790 600
- kansalaisuuden hakeminen
- pysyvät oleskeluluvat
- oleskelulupakortin uusinta
- kadonnut oleskelulupakortti
- Jos kyse on jatkoluvasta, valitse jatkoluvan perusteen mukainen numero, esimerkiksi työperusteisissa luvissa 0295 790 602, perheenjäsenen jatkoluvassa 0295 790 603.
- Muukalaispassi
- Pakolaisten matkustusasiakirja
- Koskee kaikkia lupaperusteita
- Numerossa neuvotaan vain Ukrainasta tulleiden tilapäiseen suojeluun ja kotikunnan hakemiseen liittyvissä kysymyksissä
- Muissa asioissa, valitse aiheen mukainen numero. Esimerkiksi työperusteisissa luvissa 0295 790 602, perheenjäsenen oleskeluluvassa 0295 790 603
- Euroopan unionin neuvosto on 25.6.2024 päättänyt jatkaa tilapäistä suojelua 4.3.2026 asti. Neuvontapalvelu ei vielä tässä vaiheessa osaa kertoa asiasta tarkemmin. Seuraa tiedotusta sivuilta Asiakastiedotteet ja Tilapäinen suojelu.
Työnantajien neuvonta
- Palvelemme ma–pe klo 8.30–12.00 ja 13.00–15.30
- Palvelunumero: 0295 790 601
- Sähköposti: tyonantajapalvelut@migri.fi
- Työnantajalle: ohjeita, kun palkkaat Ukrainasta paenneen työntekijän
Etsitkö näitä?
- Jos sinulla on kysymyksiä Enter Finland -palvelun käyttöön liittyen, autamme ma–pe klo 8.30 –15.30 palvelunumerossa 0295 790 606
- Teknisissä ongelmissa, lähetä mahdollisimman tarkka kuvaus ja mahdollinen kuvakaappaus ongelmasta sähköpostilla osoitteeseen: esupport@migri.fi.
- Jos käytät Työnantajan Enter Finlandia, voit saada automaattiviestejä Migristä. Voit saada sähköpostin, kun sinulle on lähetetty pyyntö täydentää hakemusta tai jos voit lukea päätöksen työnantajan Enter Finland -tililtäsi. Lue, missä tilanteissa voit työnantajana saada tiedon päätöksestä.
- Jos haluat tietää, onko työntekijällä tai työnhakijalla työnteko-oikeus, kysy sitä ensisijaisesti henkilöltä itseltään. Henkilö voi osoittaa työnteko-oikeuden esimerkiksi oleskelulupakortistaan.
- Voit kysyä työntekijäsi työnteko-oikeutta myös sähköpostilla. Lähetä sähköposti osoitteeseen tto@migri.fi. Tietosuojasyistä suosittelemme käyttämään salatun sähköpostin palvelua securemail.migri.fi. Jos et voi käyttää salattua sähköpostia, voit lähettää tavallisen sähköpostiviestin.
- Kirjoita sähköpostiin:
- työntekijän sukunimi
- työntekijän etunimi
- työntekijän asiakasnumero (Löydät asiakasnumeron työntekijän oleskelulupakortista kohdasta Asiakasnumero.)
- oma nimesi
- yrityksen nimi
- sähköpostiosoite
- Saat 2 viikon kuluessa sähköpostin, jossa kerrotaan, onko työnteko-oikeus voimassa.
- Jos työntekijäsi on turvapaikanhakija, emme voi antaa puhelimitse tietoa hänen työnteko-oikeudestaan. Lue lisää turvapaikanhakijan työnteko-oikeudesta.
- Työnantajien neuvontapalvelun tavoitteena on parantaa työnantajien neuvontaa. Kehitämme palvelun toimintaa jatkuvasti saamamme palautteen perusteella. Voit antaa palautetta puhelinpalvelun toiminnasta yhteydenottosi yhteydessä tai palautelomakkeen kautta.
Puhelun hinta
Puhelut kaikkiin Maahanmuuttoviraston numeroihin maksavat lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta soitettuna matkapuhelinmaksun. Palvelunumeroihin jonottaminen maksaa saman verran.
Ulkomaanpuhelumaksu muodostuu kunkin maan operaattoreiden ulkomaanpuheluiden käytänteiden mukaan.
Puhelumme tallennetaan.
Poikkeusaukioloajat
Neuvontapalvelumme on kiinni virallisina juhlapäivinä. Neuvontapalvelu suljetaan klo 12 seuraavina päivinä:
- kiirastorstai
- vappuaatto 30.4.
- juhannusaaton aatto
- jouluaaton aatto 23.12.
- uudenvuoden aatto 31.12.
Maahanmuuttovirastosta tulevat yhteydenotot
Voit joskus saada meiltä tekstiviestin numerosta 18135, jos olet asioinut puhelinpalvelussamme. Viestissä ilmoitamme, että olemme yrittäneet tavoittaa sinua tai pyydämme sinua vastaamaan vuosittaiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn.