- Koronaviruksen vaikutus asiakkaisiin
- Tee hakemus ja asioi sähköisesti
- Varaa aika palvelupisteeseen
- Pyynnöt ja todistukset
- Puhelinpalvelu
- Chat
- Maahanmuuttoneuvonta
- Sosiaalinen media
- Raadit
- Usein kysytyt kysymykset
- Ohjeet
- Esitteet ja julkaisut
- Tiedotteet
- Tilastot
- Sanasto
- Vastaanottokeskukset
- Säilöönottoyksiköt
- Maatietopalvelu
- EMN
- Tietoa virastosta
Puhelinpalvelu
Tältä sivulta löydät tietoa Maahanmuuttoviraston puhelinpalvelusta, yleisen asiakaspalvelunumeron, asiakohtaiset palvelunumerot ja työnantajien palvelunumeron.
Ennen kuin soitat
1
Tutustu huolella migri.fi-sivustoon. Verkkosivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.
Tutustu huolella migri.fi-sivustoon. Verkkosivuilta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.
2
Käytä hakemuksesi käsittelyajan arviointiin käsittelyaikalaskuria. Puhelinpalvelu ei voi antaa tarkempaa arviota käsittelyajasta.
Käytä hakemuksesi käsittelyajan arviointiin käsittelyaikalaskuria. Puhelinpalvelu ei voi antaa tarkempaa arviota käsittelyajasta.
3
Varmista, että sinulla on tarpeelliset tiedot yhteydenottoa varten:
- asiakasnumero tai syntymäaika
- muut tarpeelliset asiaasi koskevat tiedot, esimerkiksi
- mistä hakemuksesta on kysymys
- milloin ja mihin olet jättänyt hakemuksen
- täydennyspyyntö tai muu Maahanmuuttoviraston lähettämä asiakirja, jota kysymyksesi koskee.
Varmista, että sinulla on tarpeelliset tiedot yhteydenottoa varten:
- asiakasnumero tai syntymäaika
- muut tarpeelliset asiaasi koskevat tiedot, esimerkiksi
- mistä hakemuksesta on kysymys
- milloin ja mihin olet jättänyt hakemuksen
- täydennyspyyntö tai muu Maahanmuuttoviraston lähettämä asiakirja, jota kysymyksesi koskee.
Kenelle tietoja annetaan?
Tietoja hakemuksesta saamme antaa vain asiakkaille ja heidän laillisille edustajilleen, silloin kun tiedonsaantioikeudesta voidaan riittävällä tavalla varmistua.
Jos soitat ulkomailta, poista numerosta ensimmäinen nolla ja lisää tilalle maatunnus +358.
Asiakaspalvelunumero
Palveluaika: maanantai–perjantai klo 8.30–15.30.
Maahanmuuttoviraston asiakaspalvelunumerosta saat neuvontaa
- oleskeluluvista
- EU-rekisteröinnistä
- turvapaikan hakemisesta
- muukalaispasseista
- kansalaisuusasioista.
Palvelunumerossa et voi
- saada arviota, saatko oleskeluluvan tai kansalaisuuden vai et
- saada arviota, onko asiasi kiireellinen
- varata, muuttaa, perua tai tarkistaa aikaasi palvelupisteeseen
- turvallisuussyistä saada tietoa yksittäisistä turvapaikkahakemuksista tai pakolaisen matkustusasiakirja-asioista.
Puhelinnumero asiakaspalveluun: 0295 419 600
Jos haluat varata ajan palvelupisteeseen, voit varata ajan ajanvarauspalvelussamme osoitteesta migri.vihta.com.
Kun soitat asiakaspalvelunumeroon, valitset haluamasi asiointikielen (suomi, ruotsi, englanti). Jos linjoilla on ruuhkaa, kuulet keskimääräisen jonotusajan.
Puhelun jälkeen saatat vastaanottaa meiltä tekstiviestin numerosta 18135. Viestissä saatamme ilmoittaa, että olemme yrittäneet tavoittaa sinua tai pyydämme sinua vastaamaan vuosittaiseen asiakastyytyväisyyskyselyyn.
Asiakohtaiset palvelunumerot
Palveluaika: tiistai, keskiviikko ja torstai klo 10–11
Ainoastaan yleiseen asiakaspalvelunumeroon on jonotusmahdollisuus. Asiakohtaisiin palvelunumeroihin ei ole jonotusmahdollisuutta teknisistä syistä.
Näistä palvelunumeroista saat oleskeluluvan hakemiseen ja päätöksentekoon erikoistunutta neuvontaa. Valitse palvelunumero sen perusteella, mistä oleskeluluvasta haluat kysyä. Tarkasta arvio hakemuksesi käsittelyajasta käsittelyaikalaskurista. Puhelinpalvelussa ei voida antaa tarkempaa arviota siitä, milloin hakemukseesi tehdään päätös.
Ennen kuin soitat, lue usein kysytyt kysymykset.
Opiskelija, tutkija, työharjoittelija, vapaaehtoistoimija, työnhaku; ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa
0295 419 622
Kausityölupa; ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa sekä kausityötodistus
0295 419 627
Muu työnteko, erityisasiantuntija, urheilu ja valmentaminen, yhdistyksen työntekijä, yrityksen sisäinen siirto, kasvuyrittäjä ja yrittäjä, Suomessa tutkinnon suorittanut; ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa
0295 419 623
Työntekijän (TTOL); ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa
0295 419 621
Pysyvä oleskelulupa*
0295 419 630
Perheenjäsenen ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa*
0295 419 624
Suomalainen syntyperä ja muu peruste: ensimmäinen oleskelulupa ja jatkolupa
0295 419 630
Oleskeluluvan peruuttaminen
0295 419 639
*Poikkeus: Jos sinä olet tai perheenjäsenesi on saanut kansainvälistä suojelua Suomesta (eli turvapaikan tai toissijaista suojelua) ja haluat kysyä jatkoluvasta tai pysyvästä luvasta: 0295 419 631
Tästä palvelunumerosta saat EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröintiin ja hänen perheenjäsenensä oleskelukortin hakemiseen ja päätöksentekoon erikoistunutta neuvontaa.
Ennen kuin soitat, lue usein kysytyt kysymykset.
EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinti ja hänen perheenjäsenensä oleskelukortti
0295 419 629
Tästä palvelunumerosta saat neuvontaa Ison-Britannian kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä lupa-asioista.
Ennen kuin soitat, lue usein kysytyt kysymykset.
Erosopimuksen piiriin kuuluvat oleskeluoikeudet Ison-Britannian kansalaiselle ja hänen perheenjäsenilleen
0295 419 629
Tästä palvelunumerosta saat kansalaisuushakemuksiin, kansalaisuusilmoituksiin ja kansalaisuusaseman määrittämiseen erikoistunutta neuvontaa.
Ennen kuin soitat, lue usein kysytyt kysymykset.
0295 419 626
Näistä palvelunumeroista saat pakolaisen matkustusasiakirjan tai muukalaispassin hakemiseen ja päätöksentekoon erikoistunutta neuvontaa.
Jos sinä olet tai perheenjäsenesi on saanut kansainvälistä suojelua Suomesta (eli turvapaikan tai toissijaista suojelua), saat jatkoluvan ja pysyvän luvan hakemiseen ja päätöksentekoon erikoistunutta neuvontaa näistä numeroista
Valitse numero hakuperusteesi mukaan. Ennen kuin soitat, lue usein kysytyt kysymykset.
Turvapaikanhakijan ensimmäiset luvat ja työnteko-oikeus
Soitathan asiakaspalvelunumeroon.
- Turvapaikanhakijoiden asiointiohje löytyy sivulta Päätöksen odottaminen.
Jatkolupa tai pysyvä lupa, jos sinä olet tai perheenjäsenesi on saanut kansainvälistä suojelua Suomesta (eli turvapaikan tai toissijaista suojelua.)
0295 419 631
Pakolaisten matkustusasiakirjat ja muukalaispassit
0295 419 628
Työnantajien palvelunumero
Palveluaika: joka arkipäivä klo 8.30–12.
Voit kysyä numerosta esimerkiksi työntekijöiden oleskelulupiin ja työnteko-oikeuksiin liittyviä yleisiä asioita. Jos haluat tietää, onko työntekijällä tai työnhakijalla työnteko-oikeus, kysy sitä ensisijaisesti henkilöltä itseltään. Jos henkilö ei ole varma siitä, onko hänellä työnteko-oikeutta, voit kysyä sitä palvelunumerosta. Tätä varten tarvitset työntekijältä tai työnhakijalta valtakirjan, joka sinun pitää toimittaa kirjallisesti osoitteeseen [email protected]
Työnantajien palvelunumero: 0295 419 601
Työnantajien puhelinpalvelu on vuoden kestävä kokeilu. Palvelun tavoitteena on parantaa työnantajien neuvontaa.
Kehitämme palvelun toimintaa jatkuvasti saamamme palautteen perusteella. Voit antaa palautetta puhelinpalvelun toiminnasta puhelusi yhteydessä tai palautelomakkeen kautta.
Puhelun hinta
Puhelut kaikkiin Maahanmuuttoviraston numeroihin maksavat lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun ja matkapuhelimesta soitettuna matkapuhelinmaksun. Asiakaspalvelunumeroon jonottaminen maksaa saman verran. Ulkomaanpuhelumaksu muodostuu kunkin maan operaattoreiden ulkomaanpuheluiden käytänteiden mukaan.
Puhelumme tallennetaan.
*Puhelinpalvelu ei ole auki virallisina juhlapäivinä ja se suljetaan klo 12 seuraavina päivinä:
- kiirastorstai
- vappuaatto 30.4.
- juhannusaaton aatto
- jouluaaton aatto 23.12.
- uudenvuoden aatto 31.12.