Tekniska fel och avbrott i e-tjänsten Enter Finland
Tekniska fel
I e-tjänsten Enter Finland förekommer det ibland tekniska fel som påverkar användningen av tjänsten. På denna sida uppdaterar vi information om aktuella tekniska fel och anvisningar i felsituationer.
Om filnamnet är för långt kommer bilagan inte fram. Ge ett kort namn åt filerna som du bifogar. Filnamnet behöver inte innehålla till exempel företagets namn eller FO-nummer.
Vi följer vilka av de svar som skickats in inte har kommit fram. På grund av störningen är det möjligt att du får en begäran om utredning gällande bilagor som du redan har lämnat in i e-tjänsten. Om du får en begäran om utredning, ge filen ett kortare namn och skicka in den på nytt.
Vi följer upp veckovis vilka begäran om komplettering som inte har öppnats i Enter Finland.
Om du inte kan öppna en begäran om komplettering som skickats till dig, var god och vänta. Vi skickar dig en ny begäran om komplettering i Enter Finland. Begäran om komplettering har en ny tidsfrist för att svara. Du behöver inte kontakta oss.
Om du är arbetsgivare och använder arbetsgivarens Enter Finland, skickar vi en ny begäran om komplettering till dig per e-post.
Om du använder Enter Finland på din mobil, är det möjligt att du inte ser alla knappar på ingångssidan. Om du inte ser knapparna ”Skicka tilläggsuppgifter” eller ”Ny ansökan”, vänd mobilen horisontellt eller använd en dator.
Betalningen lyckas inte om
- du stänger webbläsaren medan betalningen ännu inte är slutförd, eller om
- betalningen avbryts på grund av ett tekniskt fel innan betalningen har bekräftats.
Om din betalning inte lyckas, får du felmeddelandet ”Payment has been started by another person”. Om du får ett sådant felmeddelande, kontakta användarstödet: esupport@migri.fi.
Vi beklagar olägenheten.
I e-tjänsten Enter Finland förekommer det ibland avbrott då det inte går att logga in på tjänsten. Vi informerar alltid om avbrott på ingångssidan för Enter Finland.
Vanligtvis är det fråga om avbrott på 2–4 timmar. Ytterst sällan pågår de längre än 24 timmar.
Du behöver inte meddela Migrationsverket om du inte kan logga in på Enter Finland. Du behöver alltså inte vidta några åtgärder om du har problem med inloggning.
Gör så här under avbrott i Enter Finland:
1. Vänta tills du kan logga in dig
När avbrottet är över tar vi bort meddelandet om avbrottet på Enter Finlands ingångssida.
2. Om du inte kan logga in på Enter Finland följande dag, följ dessa anvisningar för olika situationer:
1. Du har fått en begäran om komplettering som du ännu inte har besvarat
- Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Svara på kompletteringsbegäran genast när du kan logga in dig.
- Om du inte hinner svara på kompletteringsbegäran före tidsfristen, kan du be om mer tid. Då kan tidsfristen förlängas med två veckor.
- Ring till Migrationsverkets rådgivningstjänst och be om mer tid för att svara på kompletteringsbegäran. Berätta att du inte har kunnat svara på kompletteringsbegäran på grund av ett avbrott i Enter Finland som pågått längre än en dag.
- När du får mer tid, har du två veckor på dig att svara på kompletteringsbegäran, även om den ursprungliga tidsfristen skulle gå ut. Du kan fortfarande få automatiska meddelanden där du ombes svara på kompletteringsbegäran före den ursprungliga tidsfristen. Du kan ignorera dessa meddelanden. Inställningarna för automatiska meddelanden förändras inte trots att kundtjänsten ger dig mer tid för att svara på kompletteringsbegäran.
2. Du måste fort skicka in din ansökan
- Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Skicka in din ansökan genast när du kan logga in dig.
3. Du har fått ett beslut i e-tjänsten Enter Finland
- Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Du kan läsa beslutet när avbrottet är över.