Hoppa till innehåll
Våra tjänster

Tekniska fel och avbrott i e-tjänsten Enter Finland

Tekniska fel

I e-tjänsten Enter Finland förekommer det ibland tekniska fel som påverkar användningen av tjänsten. På denna sida uppdaterar vi information om aktuella tekniska fel och anvisningar i felsituationer.

22.9.2023 kl. 16.00: Tekniskt fel i e-tjänsten Enter Finland: En del av kunder har problem med att öppna begäran om komplettering.

Om du inte kan öppna din begäran om komplettering, vänta. Vi kommer att skicka dig en ny begäran om komplettering.

Vi beklagar olägenheten.

14.9.2023 kl. 16.00: Det tekniska felet i e-tjänsten Enter Finland är nu åtgärdat: inloggningen i e-tjänsten med nätbankskoder, identitetskort med chip, mobilcertifikat eller eIDAS-identifiering fungerar igen.

Det tekniska felet som påverkade e-tjänsten Enter Finland är nu åtgärdat. Om du inte kunde svara på en begäran om komplettering eller inte kunde skicka in en brådskande webbansökan på grund av det tekniska felet i Enter Finland under tiden 11–14.9.2023, gör så här:

  1. Om du har fått en begäran om komplettering:
    • Svara på begäran senast den 29 september 2023.
    • Du behöver inte meddela oss separat om att du inte har lyckats logga in i Enter Finland. 
  2. Om ditt tillstånd har gått ut under den tid som inloggningsproblemet varat:
    • Lämna in din ansökan i Enter Finland senast den 22 september 2023.
    • Om du följer denna anvisning, påverkas du inte av avbrottet i dina tillstånd eftersom orsaken till att du inte har kunnat lämna in din ansökan har berott på myndigheterna.

Vi beklagar olägenheten.

12.9.2023 kl. 12.00: Delbeslut på ansökningar om uppehållstillstånd för arbetstagare och för säsongsarbete kan visas med fördröjning i arbetsgivarens Enter Finland.
  • Delbesluten kommer att visas som normalt när problemet har åtgärdats.

Vi beräknar att felet i ansökan ska åtgärdas den 27 september 2023. Vi beklagar olägenheten.

5.7.2023 kl. 15.00: Kunder som har betalat sina ansöknignar före 30 juni kan inte se betalningsuppgifterna för ansökningar i e-tjänsten Enter Finland
  • Efter en lyckad betalning får du ett Paytrail-kvitto på betalningen till din e-post.
  • Om du ska besöka ett serviceställe eller en beskickning för att styrka din identitet, spara betalningskvittot och visa upp det för en tjänsteperson.

Felet utreds som bäst. Vi beklagar olägenheten.

Avbrott

I e-tjänsten Enter Finland förekommer det ibland avbrott då det inte går att logga in på tjänsten. Vi informerar alltid om avbrott på ingångssidan för Enter Finland.

Vanligtvis är det fråga om avbrott på 2–4 timmar. Ytterst sällan pågår de längre än 24 timmar.

Du behöver inte meddela Migrationsverket om du inte kan logga in på Enter Finland. Du behöver alltså inte vidta några åtgärder om du har problem med inloggning.

Gör så här under avbrott i Enter Finland:

1. Vänta tills du kan logga in dig

När avbrottet är över tar vi bort meddelandet om avbrottet på Enter Finlands ingångssida.

2. Om du inte kan logga in på Enter Finland följande dag, följ dessa anvisningar för olika situationer:

1. Du har fått en begäran om komplettering som du ännu inte har besvarat

  • Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Svara på kompletteringsbegäran genast när du kan logga in dig.
  • Om du inte hinner svara på kompletteringsbegäran före tidsfristen, kan du be om mer tid. Då kan tidsfristen förlängas med två veckor.
    • Ring till Migrationsverkets rådgivningstjänst och be om mer tid för att svara på kompletteringsbegäran. Berätta att du inte har kunnat svara på kompletteringsbegäran på grund av ett avbrott i Enter Finland som pågått längre än en dag.
    • När du får mer tid, har du två veckor på dig att svara på kompletteringsbegäran, även om den ursprungliga tidsfristen skulle gå ut. Du kan fortfarande få automatiska meddelanden där du ombes svara på kompletteringsbegäran före den ursprungliga tidsfristen. Du kan ignorera dessa meddelanden. Inställningarna för automatiska meddelanden förändras inte trots att kundtjänsten ger dig mer tid för att svara på kompletteringsbegäran.

2. Du måste fort skicka in din ansökan 

  • Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Skicka in din ansökan genast när du kan logga in dig. 

3. Du har fått ett beslut i e-tjänsten Enter Finland

  • Vänta tills avbrottet är över och du kan logga in på Enter Finland igen. Du kan läsa beslutet när avbrottet är över.