Maahanmuuttoviraston chatbot osittain poissa käytöstä – asiakkaiden henkilötiedot eivät ole vaarantuneet
Maahanmuuttovirasto epäilee, että viraston verkkopalveluiden Kamu-chatbotin jonopaikkatoimintoa on käytetty muuhun kuin oman tai työntekijän hakemuksen seurantaan. Asiakkaiden henkilötiedot eivät ole vaarantuneet.
Kamu on Maahanmuutoviraston chatbot, joka palvelee suomeksi ja englanniksi Maahanmuuttoviraston verkkosivuilla ja verkkopalvelu Enter Finlandissa. Kamun jonopaikkatoiminto on tehty asiakkaille ja työnantajille, jotta he voivat tarkistaa oman hakemuksensa tai työntekijän hakemuksen tilanteen käsittelyjonossa. Jonopaikka on ollut poissa käytöstä 17.5. lähtien.
Maahanmuuttoviraston asiakkaiden lupien käsittelyn tilannetta on seurattu laajamittaisesti Kamun jonopaikan avulla. Maahanmuuttovirasto selvittää asiaa yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.
Asiakkaiden henkilötietoja ei ole paljastunut
Jokainen Maahanmuuttovirastoon jätetty hakemus tai muu asia saa oman diaarinumeronsa. Diaarinumero on kyseisen asian tunniste koko sen käsittelyn ajan. Jos yhdellä asiakkaalla on esimerkiksi vireillä kaksi hakemusta, molemmilla hakemuksilla on omat diaarinumeronsa.
Diaarinumero ei sisällä henkilötietoja Maahanmuuttoviraston asiakkaista. Diaarinumeroa ei voi myöskään väärinkäyttää. Kamu-chatbot ei ole teknisesti yhteydessä Maahanmuuttoviraston asiankäsittelyyn, vaan pohjaa vastauksensa tilastotietoon.
– Tapahtunut ei vaadi asiakkailtamme mitään toimenpiteitä, eikä omien henkilötietojen puolesta tarvitse olla huolissaan. Kamun jonopaikan ongelmat eivät myöskään vaikuta hakemusten käsittelyyn, kertoo asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.
Maahanmuuttovirasto pyrkii mahdollistamaan jonopaikan seuraamisen turvallisesti mahdollisimman nopeasti. Sillä välin asiakkaille viestitään normaalisti hakemuksen käsittelyn etenemisestä automaattiviestein ja verkkopalvelu Enter Finlandissa. Asiakkaat voivat arvioida käsittelyn kestoa myös Migri.fi:stä löytyvällä käsittelyaikalaskurilla.
– Tilanne on ikävä, sillä Kamun jonopaikka on ollut suosittu tapa seurata hakemuksen käsittelyä. Asiakkaidemme turvallisuus on kuitenkin tärkeintä ja Kamu pystyy yhä vastaamaan asiakkaiden yleisiin kysymyksiin. Kehitämme parhaillaan korvaavia tapoja, joilla asiakas voi arvioida lupapäätöksen valmistumista, kertoo Mallenius.
Lisätietoa medialle
Asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius, 0295 433 037, etunimi.sukunimi@migri.fi