Migrationsverkets chattrobot är delvis ur bruk – kundernas personuppgifter har inte äventyrats
Migrationsverket misstänker att chattroboten Kamus köplatstjänst, som hör till verkets webbtjänster, har använts för något annat än att följa den egna eller en arbetstagares ansökan. Kundernas personuppgifter har inte äventyrats.
Kamu är Migrationsverkets chattrobot, som betjänar kunder på finska och engelska på Migrationsverkets webbplats och i e-tjänsten Enter Finland. Kamus köplatstjänst är avsedd för kunder och arbetsgivare, så att de kan kontrollera läget för sin egen eller sin arbetstagares ansökan i behandlingskön. Köplatstjänsten har varit ur bruk sedan den 17 maj.
Migrationsverkets kunder har använt Kamus köplatstjänst i stor utsträckning för att följa hur behandlingen av sina ansökningar framskrider. Migrationsverket utreder ärendet i samarbete med andra myndigheter.
Kundernas personuppgifter har inte röjts
Varje ansökan eller annat ärende som lämnas in till Migrationsverket får ett eget diarienummer. Diarienumret används för att identifiera ärendet under hela handläggningsprocessen. Om en kund till exempel har två anhängiga ansökningar, har båda ansökningar sina egna diarienummer.
Diarienumren innehåller inga personuppgifter om Migrationsverkets kunder. Diarienumren kan inte heller missbrukas. Chattroboten Kamu är inte tekniskt kopplad till Migrationsverkets ärendehantering, utan baserar sina svar på statistik.
– Det som hänt kräver inga åtgärder från våra kunder, och kunderna behöver inte vara oroliga för sina personuppgifter. Problemen med Kamus köplatstjänst påverkar inte heller behandlingen av ansökningarna, berättar Migrationsverkets kundupplevelsedirektör Harriet Mallenius.
Migrationsverket försöker så fort som möjligt göra det möjligt för kunderna att kontrollera sin köplats på ett säkert sätt. Under tiden informerar Migrationsverket kunderna om behandlingen av ansökningarna som normalt med automatiska meddelanden och i e-tjänsten Enter Finland. Kunderna kan också använda behandlingstidstestet på webbplatsen migri.fi för att beräkna hur lång tid behandlingen tar.
– Situationen är beklaglig, eftersom Kamus köplatstjänst har varit ett populärt sätt att följa behandlingen av ansökningar. Våra kunders säkerhet är dock det viktigaste, och Kamu kan fortfarande svara på kundernas vanligaste frågor. Vi utvecklar som bäst alternativa sätt för kunderna att beräkna när beslutet om uppehållstillstånd blir klart, berättar Mallenius.
Ytterligare information till medier
Harriet Mallenius, kundupplevelsedirektör, 0295 433 037, fornamn.efternamn@migri.fi