Vastaanottokenttä muutoksessa
Turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saaneiden vastaanottopalveluissa on tapahtunut vuosien 2022–2024 aikana useita merkittäviä muutoksia. Tilapäisen suojelun ja turvapaikanhakijoiden määrät ovat vaihdelleet viime vuosina voimakkaasti. Lisäksi valtion ostopalveluna hankittava vastaanottokeskuskapasiteetti on vuoden 2022 jälkeen kokonaisuudessaan kilpailutettu, mikä on heijastunut vastaanottokentälle sekä palveluntuottajavaihdoksina että olennaisina muutoksina järjestelmän yleisiin hankinta- ja toimintaperiaatteisiin.
Vastaanottokenttä elää asiakasmäärien mukaan
Vuoden 2022 jälkeen vastaanottojärjestelmän asiakasmäärät ovat vaihdelleet voimakkaasti Venäjän hyökkäyssodasta käynnistyneen ukrainalaisten laajamittaisen maahantulon seurauksena. Enimmillään vastaanottojärjestelmän asiakasmäärä on noussut yli 55 000 henkilöön ja vastaanottokeskusten määrä yli 120:een. Tällä hetkellä vastaanottojärjestelmään on rekisteröityneenä noin 18 000 asiakasta, joista valtaosa (yli 70%) on ukrainalaisia. Vastaanottoyksiköitä on Suomessa yhteensä 68. Näistä 52 on aikuisille ja perheille suunnattuja yksiköitä ja 16 alaikäisyksiköitä. Lisäksi toiminnassa on kaksi säilöönottoyksikköä. Säilöönottoyksikkö on suljettu laitos, jonka alueelta ei ole mahdollista poistua.
Vastaanottojärjestelmälle on ominaista, että se elää ja muuttuu toimintaympäristön ja kulloisenkin maahantulon tilanteen mukaan. Vuonna 2024 turvapaikkahakemuksia jätettiin 45 % vähemmän ja tilapäisen suojelun hakemuksia 35 % vähemmän kuin vuonna 2023. Samanaikaisesti vastaanottokeskusten asiakkaita on siirtynyt kuntiin.
Koska asiakasmäärät ovat laskeneet merkittävästi, myös vastaanottokeskuskapasiteetin määrää on ollut tarpeen vähentää nykyistä paikkatarvetta vastaavaksi. Ilmoitimmekin maaliskuussa 26 vastaanottokeskuksen lakkauttamisesta. Lakkautettavien keskusten toiminta päättyy sopimusten irtisanomisajan puitteissa joko vuoden 2025 tai alkuvuoden 2026 aikana. Päätökset koskevat yhteensä lähes 7 000 asiakasta eri puolilla Suomea. Olemme tehneet päätökset vastaanottokeskuskapasiteetin vähentämisestä, jotta toimintamme pysyy kustannustehokkaana.
Vastaanottokeskusten toimintaa arvioidaan useilla eri kriteereillä
Vastaanottokeskusten lakkautuspäätöksiä tehtäessä keskuksia ja niiden toimintaa arvioidaan tiettyjen ennalta määritettyjen arviointikriteerien perusteella. Lakkautusharkinnassa käytössä olevista arviointikriteereistä niin sanottuja ensisijaisia kriteerejä ovat keskuksen toiminnan kokonaistaloudellisuus ja keskuksille vuosittain asetettujen tulostavoitteiden toteutuminen. Kokonaistaloudellisuuden osalta arvioinnissa tarkastellaan erityisesti kiinteää majoitusvuorokauden hintaa. Tulostavoitteiden edistämisessä puolestaan suurin painoarvo on kuntaan siirtymisen edistämisellä sekä kuntaan siirtymisen viiveen lyhentämisellä.
Muita lakkautusharkinnassa huomioitavia tekijöitä ovat muun muassa keskuksen mahdollinen valmiudellinen tai muu erityisrooli, jolla on vaikutusta vastaanottojärjestelmän toimivuuteen. Lisäksi harkinnassa huomioidaan viraston riskienhallintaan ja palveluntuottajien tasavertaiseen kohteluun liittyviä näkökohtia.
Vastuullinen verovarojen käyttö edellyttää sopeutustoimia
Tiedostamme, että vastaanottokeskusten lakkautuksilla on laaja-alaisia vaikutuksia vastaanottojärjestelmään ja sen asiakkaisiin, palveluntuottajiin sekä niihin alueisiin, joilla lakkautettavat keskukset sijaitsevat. Keskusten toiminnan päättyessä asiakkaita joudutaan siirtämään muihin keskuksiin, työpaikkoja häviää ja palveluntuottajien liiketoiminta supistuu. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla keskuksen toiminnan päättymisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia myös alueen muuhun elinkeinotoimintaan, jota keskuksen palveluhankinnat sekä asiakkaiden kulutuskäyttäytyminen ovat alueelle synnyttäneet.
Teemme Maahanmuuttovirastossa omalta osalta kaikkemme, jotta keskusten lakkauttamisista seuraisi mahdollisimman vähän kielteisiä vaikutuksia. Kaikilta osin vaikutuksilta ei kuitenkaan pystytä välttymään. Vastuullinen verovarojen käyttö edellyttää, että vastaanottokeskuskapasiteetin määrää sopeutetaan tarvetta vastaavaksi toiminnan kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.
Vastaanottotoiminnan määrärahakehykseen kohdistuu jo tänä vuonna (2025) yli 18 miljoonan euron säästötarve. Tiedossa oleva säästötarve vuoden 2026 osalta on arviolta 50 miljoonaa euroa.