Suunnittelijan unelma voi olla koodarin painajainen

Migri
Julkaisuajankohta 22.4.2015 14.46
Tyyppi:Tiedote

Maahanmuuttovirasto uusii sähköisen asioinnin palvelunsa keväällä. Julkaisemme syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana juttusarjan, jossa seurataan sähköisen palvelun uudistusta. Sarjan kolmas osa kertoo uuden palvelun rakentamisesta.

Riikalainen ohjelmistokehittäjä Anrijs Vītoliņš on tehnyt tänä keväänä monet kollegat kateellisiksi.

– Olen saanut työskennellä esimerkiksi HTML5-, MVC-, Bootstrap- ja ORM-pohjaisen teknologian parissa.

Tietotekniikkaa tuntemattomalle tämä tarkoittaa, että hän ajaa kaikkein uusinta automallia, kun muut kulkevat vähintään vuoden vanhalla.

Palvelua rakentavat C#-kielen taiturit

Vītoliņš kuuluu uuden sähköisen asioinnin Riian tiimiin. Viiden ohjelmistokehittäjän joukko yrittää parhaansa mukaan toteuttaa Helsingissä työskentelevien visuaalisten suunnittelijoiden toiveet.

– Monet ominaisuudet vaikuttavat yksinkertaisilta, mutta ovat erittäin haastavia teknisesti. Esimerkiksi, jos haluaa tekstin päälle punaisen rastin osoittamaan, että tämä teksti ei käy. Kun piirrät ajatuksen paperille, se on kaksi punakynän vetoa, mutta verkkosivuilla siitä tulee ohjelmistokehittäjän painajainen. Ensin pitää asetella teksti paikalleen, sitten luoda rasti päälle ja vielä tehdä rastista osittain läpinäkyvä.

Suunnittelun alkuvaiheessa Fjordin asiantuntijat ja Riian ohjelmistokehittäjät pitivät tiiviisti yhteyttä. Suunnittelija kertoi luovan näkemyksensä ja ohjelmistokehittämisen asiantuntijat kertoivat, mikä kaikki on teknisesti mahdollista.

Riian tiimiläiset ovat Vītoliņšin mukaan monikielisiä tulkkeja, jotka kääntävät asiointipalvelun muiden suunnittelijoiden toiveet tietokonekielelle.

– Olemme polyglotteja, mutta yleisimmin käytämme C# -kieltä, jonkin verran myös HTML:ää.


Riian tiimissä työskentelevät muun muassa Anrijs Vītoliņš, Vadims Kovalovs, Andrijs Jurka ja taustalla Valdis Logins sekä Sandijs Liepins.

Monta kokkia keittiössä: paras mahdollinen lopputulos

Oman lusikkansa soppaan lisäävät vielä sisällön asiantuntijat eli Maahanmuuttoviraston lupa-asioiden ammattilaiset. He huolehtivat, että uuden palvelun tekstisisältö pitää paikkansa ja se esitetään asiakkaalle oikeassa kohdassa.

Vītoliņšin kollega Andris Jurka käy parhaillaan läpi palveluun tulevia uusia lomakkeita.

– Tehtäväni on siirtää toistaiseksi vain paperisena tarjolla olleet lomakkeet palveluun. Mietin, miltä niiden tulisi näyttää ja miten ne toimivat parhaiten, Jurka kuvailee.

Uuden palvelun suunnittelu on ollut eräänlainen monitaitoworkshop. Jokainen eri asiantuntija on oppinut samalla toisten työstä. Ohjelmistokehittäjä on päässyt jyvälle oleskelulupien yksityiskohdista ja Maahanmuuttoviraston asiantuntijat ovat oppineet, mitä kaikkea tämän kaltaisen palvelun rakentaminen teknisesti vaatii.

Yhteistyö Riian ja Helsingin välillä sujuu enimmäkseen etäkokousten voimalla.

– Nykyisin on käytännössä ihan sama onko fyysisesti samassa huoneessa vai mukana ruudun välityksellä, Vītoliņš sanoo.

Tärkeintä monen osallistujan projektissa on säännöllinen yhteydenpito. Päivittäisten aamupalaverien yhteydessä käydään läpi, miten työ etenee ja mitä kukakin on tekemässä. Isoimpia päätöksiä varten kootaan koko tiimi koolle joko Helsinkiin tai Riikaan.

Uusi palvelu on suunniteltu kaikille eri alustoille

Uusi sähköinen asiointi on pian valmis. Tosin riikalaiset muistuttavat, että tarkkaa julkaisuaikaa on vielä mahdoton antaa.

– Yksi suurimmista vaikeuksista tämän kaltaisen projektin kanssa onkin arvioida, kuinka kauan työ kestää. Vaikuttaa, että ihmiset ovat luonnostaan optimistisia, mutta sitten vastaan tulee tosielämä, joka pistää kapuloita rattaisiin. Jos pitää valita perusteellisen suunnittelun ja uuden teknologian kanssa pelaamisen välillä, jälkimmäinen aina voittaa, Vītoliņš toteaa.

Yksityiskohdat ovat siis vielä epäselvät, mutta se on varmaa, että kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.

– Käyttäjän näkökulmasta selkein uudistus sähköisessä asioinnissa on tietysti uusi ulkoasu. Lisäksi palvelun käytettävyys muuttuu, sillä se on rakennettu helposti ymmärrettäväksi ja asiakasta ohjaavaksi. Tärkeää on myös, että palvelu on suunniteltu käytettäväksi kaikenlaisilla alustoilla. Tulevaisuudessa hakemuksen voi täyttää joko PC:llä, tablettitietokoneella tai puhelimella, Jurka kehuu.

Fakta: mikä uudistuu?

Maahanmuuttoviraston ja poliisin oleskelulupien sähköinen asiointipalvelu uudistuu keväällä 2015. Asiointipalvelulla on sen jälkeen uusi visuaalinen ilme ja parannettu rakenne. Palvelun on tarkoitus tehdä oleskelulupien, kansalaisuuden ja EU-rekisteröintien sähköisestä hakemisesta helpompaa ja yksinkertaisempaa.

Palvelun suunnittelussa ovat olleet mukana verkkosuunnittelun ammattilaisten lisäksi myös viraston asiakkaat ja lupia käsittelevät virkamiehet.

Juttusarjan edelliset osat:

17.12.2014 ”Olisipa tämä palvelu ollut käytössä, kun minä hain oleskelulupaa”

21.10.2014 Asiakkaat auttavat uuden sähköisen asioinnin kehittämisessä

Asiakastiedote