Hyppää sisältöön
Matkustus­asiakirjat

Henkilöllisyyttä ei ole pystytty selvittämään -merkintä 

Maahanmuuttovirasto tekee muukalaispassiin tai pakolaisen matkustusasiakirjaan ”Haltijan henkilöllisyyttä ei ole pystytty selvittämään” -merkinnän, jos Maahanmuuttovirasto ei ole pystynyt selvittämään henkilöllisyyttäsi. Matkustusasiakirjoissa, jotka Maahanmuuttovirasto on myöntänyt ennen 1.9.2024, merkintä on ”Haltijan henkilöllisyyttä ei ole pystytty varmistamaan”. Merkintä ei vaikuta matkustusasiakirjasi voimassaoloon tai käyttöön. Voit jatkaa matkustusasiakirjasi käyttöä normaalisti sen voimassaolon päättymiseen asti.

Jos pystyt todistamaan henkilöllisyytesi ja haluat "Henkilöllisyyttä ei ole pystytty selvittämään"-merkinnän pois, sinun pitää hakea uutta matkustusasiakirjaa 

Voit tehdä uuden hakemuksen Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Kun teet uuden hakemuksen, sinulla täytyy olla luotettavat todisteet henkilöllisyydestäsi. Luotettava asiakirja voi olla esimerkiksi 

  • aiempi tai nykyinen kansalaisuusvaltiosi passi tai
  • kansalaisuusvaltiosi viranomaisen antama muu asiakirja, jossa on
    • nimi, syntymäaika ja syntymäpaikka
    • valokuva ja mahdollisesti muita henkilötuntomerkkejä
    • kansalaisuus.

Poikkeuksellisissa tapauksissa Maahanmuuttovirasto voi pitää luotettavana selvityksenä henkilöllisyydestäsi myös toisen valtion myöntämää asiakirjaa, jos Maahanmuuttovirasto pystyy varmistumaan, että asiakirjan henkilötiedot perustuvat kansalaisuusvaltiosi viranomaisten myöntämiin, luotettaviin asiakirjoihin.

Sinun pitää aina esittää alkuperäinen asiakirja, joka todistaa henkilöllisyytesi. Jos asiakirja ei ole suomen-, ruotsin- tai englanninkielinen, sinun pitää toimittaa siitä käännös jollekin näistä kielistä. Asiakirjan ei tarvitse olla voimassa.

Maahanmuuttovirasto perii hakemuksesta käsittelymaksun. Tarkista maksu Käsittelymaksut ja maksaminen -sivulta.