Uusi lupa- ja kansalaisuusyksikkö aloittaa 1.3.2020 – tavoite on hyödyntää automaatiota hakemusten käsittelyssä nykyistä enemmän

28.2.2020 9.14
Tiedote

Maahanmuuttoviraston organisaatio uudistuu 1.3.2020, kun uusi lupa- ja kansalaisuusyksikkö aloittaa toimintansa.

Yksikkö käsittelee kansalaisuushakemukset, Suomeen työn, opiskelun ja perheen takia muuttavien oleskelulupahakemukset ja vastaa EU-kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä rekisteröinnistä. Lisäksi eri puolella Suomea toimivat palvelupisteet ovat osa yksikköä.

Organisaatiomuutoksen tarkoitus on järjestää viraston toiminta niin, että automaation nykyistä laajempi käyttöönotto lupakäsittelyssä on mahdollista. Tavoitteena on lyhentää voimakkaasti hakemusten käsittelyaikoja ja hakemusjonoja. Automaatio on keskeinen keino toiminnan tehostamisessa.

– Maahanmuuttoviraston edeltäjän Ulkomaalaisviraston perustamisesta tulee maaliskuun alussa kuluneeksi 25 vuotta. Toimintaympäristö maahanmuutossa on jatkuvassa murroksessa. Maahanmuutto kasvaa, ja oleskelulupaprosessien pitää toimia tehokkaasti esimerkiksi suomalaisen työelämän tarpeisiin, sanoo Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuorio.

Viime vuonna työ nousi yleisimmäksi ensimmäisen oleskeluluvan hakuperusteeksi. Vuonna 2019 jätettiin 12 687 ensimmäistä oleskelulupahakemusta työn perusteella.

Heikki Taskinen aloittaa uuden yksikön johtajana

Lupa- ja kansalaisuusyksikön johtajaksi on valittu Heikki Taskinen. Taskinen on työskennellyt aiemmin kansalaisuusyksikön johtajana.

Maahanmuuttovirasto pilotoi automaatiota kansalaisuushakemusten käsittelyssä loppuvuonna 2019, ja osa-automaatio otettiin käyttöön helmikuussa.

– Aikaa myöten ainakin selvien, eli hakemusten, joissa kansalaisuuden myöntämisen edellytykset täyttyvät, käsittely nopeutuu, Taskinen sanoo.

Kansalaisuushakemusten lisäksi osa-automaatio on otettu käyttöön tammikuun lopussa erityisasiantuntijoiden ja työntekijöiden jatkoluvissa. Uusia prosesseja automatisoidaan vuoden 2020 aikana.

Osana käynnissä olevaa viraston muutosprojektia Maahanmuuttovirasto kehittää myös asiakaspalveluaan.

Lisätietoa medialle

Lehdistötiedote