Euroopan ulkopuolelta tulevan opiskelijan työllistymismahdollisuudet vaihtelevat EU-maissa
Euroopan muuttoliikeverkoston synteesiraportti:
Useat Euroopan maat haluavat lisää korkeakouluopiskelijoita EU-maiden ulkopuolelta. Vuonna 2011 Euroopan ulkopuolelta tuleville myönnettiin kaksi miljoonaa ensimmäistä oleskeluun oikeuttavaa lupaa. Näistä 21 prosenttia myönnettiin opiskelua varten. Eniten lupia myönsi Iso-Britannia.
Suomessa Maahanmuuttovirasto myönsi viime vuonna 5 519 opiskelijan oleskelulupaa, joka on 32 prosenttia kaikista ensimmäisistä oleskeluluvista (2011: 5 460, 31 prosenttia).
Kansainväliset opiskelijat ovat tärkeitä jäsenvaltioiden talouden, työmarkkinoiden ja koulutusjärjestelmien kannalta. Usein opiskelijat työskentelevät opintojen ohessa matalapalkka-aloilla, ja valmistumisensa jälkeen he ovat potentiaalista korkeakoulutettua työvoimaa. Opiskelijat kohtaavat kuitenkin jäsenmaissa erilaisia vaikeuksia työllistyä valmistumisen jälkeen.
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuuttoa käsittelevä synteesiraportti perustuu 25 Euroopan unionin jäsenmaan sekä Norjan kansallisiin tutkimuksiin, jotka on laadittu vuonna 2012.
Oikeus työskentelyyn vaihtelee jäsenvaltioittain
Kansainvälisten opiskelijoiden oikeudet vaihtelevat jäsenvaltioittain. Esimerkiksi Liettuassa kolmannesta maasta tulevan opiskelijan työnantajan on todistettava, että kyseiseen työhön ei löydy Liettuan tai EU:n kansalaista, jolla on samat taidot kuin kansainvälisellä opiskelijalla. Suomessa opiskelija voi työskennellä keskimäärin 25 tuntia viikossa opintojen ohessa. Ruotsissa vastaavaa tuntirajoitusta ei ole, vaan opiskelija saa työskennellä vapaasti.
Valmistumisen jälkeen opiskelijat voivat useimmissa jäsenmaissa hakea uutta oleskelulupaa työn perusteella. Jotkin Euroopan maat asettavat kuitenkin rajoituksia sille, minkä tyyppistä työtä vastavalmistunut voi tehdä. Esimerkiksi Luxemburg ja Ranska vaativat, että työ vastaa suoritettuja opintoja.
Suomessa kansainvälinen opiskelija voi valmistumisensa jälkeen hakea rajoituksetta jatkolupaa työnteon perusteella. Hänellä on myös mahdollisuus jäädä Suomeen
etsimään työtä kuudeksi kuukaudeksi.
Lukukausimaksuttomuus ja englanninkielinen opetus Suomen vetovoima
Valtaosassa jäsenmaita kansainvälisiltä opiskelijoilta peritään lukukausimaksuja, mutta Suomessa tutkintoon johtava korkeakoulutus on maksutonta kansalaisuudesta riippumatta.
Maksuttomuus on merkittävä kansainvälisiä opiskelijoita houkutteleva tekijä. Suomessa on meneillään vuosina 2010–2014 toteutettava lukukausimaksukokeilu. Ruotsissa lukukausimaksut otettiin käyttöön vuonna 2011, minkä seurauksena kan-sainvälisten opiskelijoiden määrä väheni merkittävästi.
Suomessa kansainvälisiä opiskelijoita kiinnostaa myös runsas englanninkielisen opetuksen tarjonta, jota on viime vuosina lisätty aktiivisesti. Suomessa on kuitenkin tiedostettu, että valtaosalta kansainvälisistä opiskelijoista puuttuu valmistumishetkellä Suomen kotimaisten kielten taito, kun opetus on englanninkielistä. Tämä hankaloittaa työllistymistä valmistumisen jälkeen, sillä riittämätön kielitaito on usein puute suomalaisilla työmarkkinoilla.
Opiskelijareittiä voidaan käyttää myös väärin
Joskus opiskelijastatus on kolmannen maan kansalaiselle keino päästä Schengen-alueelle, eikä aikomuksena ole oikeasti opiskella. Yleisimmin havaittuja merkkejä opiskelijareitin väärinkäytöstä ovat hakuprosessin aikana esitetyt väärennetyt asiakirjat ja se, että opinnot eivät etene. Suomessa väärinkäytöksiin on kiinnitetty paljon huomiota ja esimerkiksi asiakirjojen aitous tarkastetaan erityisen huolellisesti.
Lisätietoja medialle
Ylitarkastaja Berit Kiuru, Euroopan muuttoliikeverkosto, Maahanmuuttovirasto, puh. 071 873 0431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Synteesiraportti ”Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Euroopan unioniin” on saatavissa Suomen EMN-yhteyspisteen verkkosivuilta osoitteesta http://emn.fi/raportit/uusimmat_raportit
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto on esillä myös Tampereella 9.-13.9.2013 järjestettävässä Metropolis-konferenssissa Euroopan muuttoliikeverkoston organisoimassa työryhmässä.
Mikä on EMN?Euroopan muuttoliikeverkoston (European Migration Network, EMN) Suomen yhteyspiste toimii Maahanmuuttovirastossa. Vastaavia yhteyspisteitä on kaikissa EU-maissa sekä Norjassa joka myös osallistuu verkoston toimintaan. Verkoston puheenjohtajana toimii EU:n komissio. Verkoston tehtävänä on tuottaa ajantasaista, puolueetonta, luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista politiikan suunnittelun tukemiseksi Euroopan unionissa. Tietoa jaetaan poliitikkojen ja viranomaisten lisäksi myös yleisölle. Keskeistä EMN:n tuottamaa tietoa ovat vuosittaiset raportit maahanmuuttopolitiikan kehityksestä EU-jäsenmaissa ja -elimissä sekä erilaiset teematutkimukset ajankohtaisista muuttoliikeaiheista. Suomen omat EMN-verkkosivut löytyvät osoitteesta: www.emn.fi. |