Maahanmuuttovirasto on ottanut käyttöön sähköisen asiankäsittelyn: Päätöksenteko ja luvankäsittely nopeutuvat

Migri
Julkaisuajankohta 30.11.2010 15.23
Tyyppi:Uutinen

Maahanmuuttovirasto on ottanut käyttöön uuden sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän UMA:n ensimmäisen vaiheen. UMA on ulkomaalaisprosesseihin osallistuvien viranomaisten ja sidosryhmien yhteinen työväline ja sillä on yhteensä yli 10 000 käyttäjää. Järjestelmää käytetään useassa eri ministeriön alaisessa hallinnossa, kuten poliisissa, rajavartiolaitoksella ja edustustoissa ympäri maailmaa. Uudella järjestelmällä korvataan nykyinen ulkomaalaisrekisteriin pohjautuva asiankäsittely.

Uusi tietojärjestelmä lyhentää käsittelyaikoja, tehostaa asiankäsittelyprosessin hallittavuutta, parantaa asiakaspalvelua ja tuo merkittäviä kustannussäästöjä. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa otettiin käyttöön sähköisen asiankäsittelyn työjonojen ja työnkulkujen hallinta.

–Sähköinen työjonojen ja työnkulkujen hallinta tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ulkomaan edustustoon jätetyt hakemukset siirtyvät nyt sähköisesti Suomeen käsiteltäväksi ja vastaavasti täällä tehty päätös edustustoon tiedoksiannettavaksi, projektipäällikkö Jouko Salonen kertoo.

Sähköinen asiointi käyttöön ensi vuonna

Järjestelmän toinen vaihe otetaan käyttöön vuoden 2011 aikana. Tällöin siirrytään kokonaan paperittomiin asiaprosesseihin. Esimerkiksi oleskelulupaansa uusiva asiakas pystyy jättämään hakemuksen sähköisesti verkkopalveluun ja seuraamaan oman asiankäsittelynsä vaiheita verkkosivulta. Lisäksi UMA sisältää sähköisen dokumenttien hallinnan ja arkistoinnin.

–Sähköinen asiankäsittely tekee maahanmuuton prosesseista entistä tehokkaampia, ja asiankäsittely nopeutuu. Kun järjestelmän toinen vaihe on otettu käyttöön, hakemukset liikkuvat sähköisissä työjonoissa viranomaistaholta toiselle maailmanlaajuisesti eikä papereita enää liikutella. Järjestelmän ansiosta eri viranomaisten hallussa olevat tiedot ja asiakirjat ovat käytettävissä koko ajan sähköisessä muodossa päätöksenteon tukena, Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jorma Vuorio kertoo.

UMA-hanke on kokonaisuudessaan noin kymmenen miljoonan euron investointi ja kuuluu suurimpiin valtiovarainministeriön tukemiin tuottavuushankkeisiin. Hanke oli osa sisäasiainministeriön Online-ohjelmaa. Accenture on ollut mukana hankkeessa määrittelytyön tekijänä ja hankkeen toteuttajana keväästä 2004 lähtien, jolloin käynnistettiin prosessien ja tietojärjestelmän määrittelytyö sekä uuden teknisen arkkitehtuurin suunnittelu.

Lisätietoja medialle:

  • Ylijohtaja Jorma Vuorio, Maahanmuuttovirasto, puh. 071 873 0431, s-posti: jorma.vuorio@migri.fi
  • Tietohallintojohtaja Vesa Hagström, Maahanmuuttovirasto, puh. 071 873 0431, s-posti: vesa.hagstrom@migri.fi
  • Toimialajohtaja Juha Pylkkö, Accenture Terveydenhuolto ja Julkiset Palvelut puh. 040 556 3419, s-posti: juha.pylkko@accenture.com

Maahanmuuttovirasto

Maahanmuuttovirasto (Migri) on sisäasiainministeriön alainen asiantuntija-, palvelu- ja päätöksenteko-organisaatio, joka käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita. Viraston toiminta tukee muiden maahanmuuton hallinnonalalla toimivien viranomaisten toimintaa ja tuottaa tietopalveluja poliittisen päätöksenteon tueksi sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä varten.

www.migri.fi

Accenture

Accenture on globaali liikkeenjohdon konsultoinnin, tietotekniikan ja ulkoistamisen palveluyritys. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 204 000 ammattilaista, jotka palvelevat asiakkaita 120 maassa. Accenture yhdistää vankan kokemuksen, kattavan toimialojen ja liiketoiminta-alueiden osaamisen sekä tutkimustiedon maailman johtavista yrityksistä. Accenture työskentelee yhdessä yritysten tai julkisen sektorin organisaatioiden kanssa tavoitteenaan auttaa näitä menestymään pitkäjänteisesti. Accenturen liikevaihto oli 31.8.2010 päättyneenä tilivuotena 21,6 miljardia dollaria.

www.accenture.com

30.11.2010

Lehdistötiedote