Hyppää sisältöön

Maahanmuuttoviraston vuosi 2016: Ennätysmäärä turvapaikkapäätöksiä – vastaanotto edelleen suurin menoerä

Migri
Julkaisuajankohta 1.3.2017 9.05 | Julkaistu suomeksi 26.3.2024 klo 12.56
Tiedote

Vuonna 2016 Maahanmuuttoviraston toiminnassa näkyi edelleen keskeisenä vuonna 2015 Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden suuri määrä. Turvapaikkayksikkö teki 28 252 turvapaikkapäätöstä vuoden aikana. Myös oleskelulupahakemusten määrä kasvoi erityisesti kansainvälistä suojelua saaneiden perheenjäsenten perhesidehakemusten määrän kasvettua. Yhteensä virastoon tuli vireille 84 112 asiaa (vuonna 2015: 88 273).

Maahanmuuttoviraston tilinpäätöksen mukaan virasto käytti määrärahaa vuonna 2016 yhteensä 673,8 miljoonaa euroa. Kulut kasvoivat vuoteen 2015 verrattuna 492 miljoonaa euroa johtuen Maahanmuuttoviraston toimintamenojen ja vastaanottokulujen kasvusta. Vuoden 2015 turvapaikanhakijamäärän vaikutukset näkyivät pääasiassa vasta vuoden 2016 puolella. Suurin osa hakemuksista ratkaistiin vuoden 2016 aikana, mitä varten virastoon palkattiin noin 500 määräaikaista työntekijää. Niin ikään vastaanottokapasiteetin tarve oli suurimmillaan alkuvuodesta 2016 laskien sitä mukaan, kun hakemuksia ratkaistiin.

Maahanmuuttoviraston saamat tuotot, jotka muodostuvat oleskelulupa- ja kansalaisuushakemusten käsittelymaksuista, kasvoivat hieman edellisvuoteen nähden ollen 8,142 miljoonaa euroa.

Vastaanotto suurin menoerä

Eniten rahaa kului turvapaikanhakijoiden vastaanottoon, jonka kokonaiskustannukset olivat viime vuonna yhteensä 603,6 milj. euroa. Muiden kuin valtion vastaanottokeskusten ylläpitoon käytettiin viime vuonna yhteensä 513,8 milj. euroa. Oulussa ja Joutsenossa sijaitsevien valtion vastaanottokeskusten toimintamenot olivat yhteensä 10,2 milj. euroa. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettaviin tukiin, kuten vastaanottorahaan, käytettiin 77,6 milj. euroa.

Vastaanoton kokonaiskustannuksista laskettu majoitusvuorokauden keskihinta oli 65 €/henkilö/vuorokausi. Keskihintaan sisältyvät kaikki kulut, kuten vastaanottokeskuksen tilavuokra ja kiinteistöhuolto, työntekijöiden palkat, materiaalikulut, palvelut sekä asukkaille maksettava vastaanottoraha.

Syksyllä 2015 kiireessä perustettujen vastaanottokeskusten perustamiskustannuksia kohdentui myös vuodelle 2016. Tornion järjestelykeskuksen vastaanottomenoja maksettiin vielä vuonna 2016. Vastaanoton kuluissa näkyvät myös yksiköiden lakkauttamiset, joista tulee lisäkustannuksia.

Vastaanottokeskusten toiminnan taloudellisuutta ja tuloksellisuutta seurataan jatkuvasti ja keskusten käyttökapasiteetti pyritään pitämään mahdollisimman korkeana. Useita vuonna 2015 perustettuja vastaanottokeskuksia on turvapaikanhakijoiden määrän laskettua lakkautettu tai päätetty lakkauttaa.

Maahanmuuttoviraston toimintakertomusReadSpeakerpdf, 2,2 MB on julkaistu viraston verkkosivuilla.

 

Lisätietoja medialle:

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen osalta

Suvi Tiainen, suunnittelupäällikkö, p. 0295 430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi

Vastaanoton osalta

Pekka Nuutinen, vastaanottoyksikön johtaja, p. 0295 430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi

Lehdistötiedote