Ulkomaalaisviraston asiakaspalvelua lisätään
Ulkomaalaisviraston asiakaspalvelua Helsingin toimipisteessä laajennetaan. Viraston asiakaspalvelupiste on avoinna henkilökohtaisesti virastossa asioiville 2.1.2006 lukien joka arkipäivä maanantaista perjantaihin kello 9.00-15.00.
Samalla luovutaan aikaisemmin käytössä olleesta ajanvarausjärjestelmästä.
Asiakirjoja virastoon voi jättää kuten aikaisemminkin virka-aikana eli kello 8.00-16.15. Asiakaspalvelu on osoitteessa Lautatarhankatu 10, Helsinki.
Puhelinpalvelu jatkuu entiseen tapaan kolmena päivänä viikossa tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin. Maahanmuuttoyksikkö vastaa asiakkaiden tiedusteluihin kello 10-11, alueyksikkö vastaa tiedusteluihin pakolais- ja turvapaikka-asioissa kello 14-15 ja kansalaisuusyksikön aika on kello 14-15. Puhelin on (09) 476 5500.
Yleisluonteista neuvontaa annetaan puhelimitse joka arkipäivä kello 8.00-16.15, puhelin 0300 44300 (hinta 0,08 €/min + paikallisverkkomaksu).
Hakemukset jätetään edelleen ulkomailla Suomen edustustoon ja Suomessa paikallispoliisille. Ulkomaalaisvirastoon hakemuksia ei voi jättää.
Tavoitteena pidennetyllä asiakaspalvelupisteen aukioloajalla on parantaa palvelua ja lisätä tavoitettavuutta. Neuvonnan avulla pyritään kohentamaan hakemusten laatua siten, että lisäselvitysten tarve vähenee, jolloin käsittelyajatkin lyhentyvät.
Helsinki 29.12.2005