Hoppa till innehåll

E-tjänst

I e-tjänsten Enter Finland kan du uträtta nästan alla ansöknings- och tillståndsärenden hos Migrationsverket.

E-tjänsten handleder dig i att fylla i ansökan. Du behöver inte spara ansökan separat utan den sparas automatiskt i bakgrunden.

Om du är osäker på vilket tillstånd du behöver, ta hjälp av vår ansökningsguide.

Som arbetsgivare kan du följa handläggningen av din arbetstagares ansökan, lämna in handlingar och betala behandlingsavgiften på din arbetstagares vägnar.

Använd Enter Finland tills du får ett beslut

  • Du kan följa handläggningen av din ansökan genom att logga in på ditt användarkonto i e-tjänsten. När beslutet är klart, får du ett meddelande i tjänsten.
  • Komplettera din ansökan eller meddela ändrade kontaktuppgifter.
  • Om Migrationsverket skickar dig en kompletteringsbegäran, svara på den. Du får ett text- eller e-postmeddelande om att du har fått en begäran om komplettering.

I e-tjänsten kan du inte ansöka om

  • uppehållstillstånd på grund av finländsk härkomst
  • uppehållstillstånd på annan grund
  • att förnya uppehållstillståndskortet
  • resedokument
  • Schengenvisum
  • asyl.

E-tjänstens tekniska support

Om du har tekniska problem med e-tjänsten eller tidsbokningstjänsten, vänligen kontakta teknisk support per e-post: esupport@migri.fi.

Se också anvisningen Hur omvandlar jag ett dokument till elektroniskt format och hur bifogar jag det till ansökan?

Meny