Arvio vastaanottojärjestelmästä valmistui

Migri
Julkaisuajankohta 29.3.2016 12.43
Tyyppi:Uutinen

Maahanmuuttovirasto on arvioinut vastaanottojärjestelmän turvallisuuden, toiminnallisuuden ja taloudellisuuden näkökulmista. Alaikäisyksiköiden osalta arviointi jatkuu osin vielä.

Vastaavanlaista arviota ei ole ennen tehty. Syksyllä 2015 Suomeen perustettiin yli 120 vastaanottokeskusta ja 60 alaikäisyksikköä. Uudessa ja muuttuneessa tilanteessa vastaanottokeskukset haluttiin arvioida, jotta saamme kokonaiskuvan vastaanottokeskusten toiminnasta ja voimme suunnata ohjausta ja tukea oikeisiin paikkoihin. Arviointi oli myös apuna, kun päätettiin, mitkä vastaanottokeskukset suljetaan.

Arvioinnissa on keskitytty kokonaisuuteen. Arviointimenetelmiä kehitetään edelleen, ja jatkossa vastaanottokenttää arvioidaan säännöllisesti. Näin Maahanmuuttovirasto tietää, että ohjaus toimii ja vastaanottokeskukset tuottavat asianmukaisia ja ajantasaisia vastaanoton palveluita.

Mitä arvioitiin?

Vastaanottokeskusten turvallisuutta arvioitiin sijainnin, tilojen, asukkaiden, työturvallisuuden sekä palo- ja pelastusturvallisuuden näkökulmista. Maahanmuuttoviraston asiantuntijat vierailivat kaikissa yli 200 vastaanottokeskuksessa alkuvuoden aikana.

Toiminnallisuutta on arvioitu muun muassa vastaanottopalvelujen laadun ja sujuvuuden, asiakaspalautteen, ympäröivän yhteisön palautteen ja vastaanottoa koskevan ohjeistuksen noudattamisen näkökulmasta.

Taloudellisuudessa verrattiin yksiköiden viime vuoden majoitusvuorokauden hintaa. Vertailu on suuntaa-antava, sillä viime vuoden kuluissa perustamiskustannukset korostuvat.

Mitä tuloksia saatiin?

Turvallisuudessa oli kaikissa vastaanottokeskuksissa jotain parannettavaa, mutta yksikään keskus ei ollut toivoton. Monet epäkohdat selittyivät kiireellä: esimerkiksi palo- ja pelastussuunnitelmissa saattoi olla puutteita eikä niitä ollut kaikissa keskuksissa ehditty jalkauttaa.

Toiminnallisuuden osalta kokeneet toimijat, kuten valtio, kunnat ja SPR erottuivat edukseen, mutta myös uusien vastaanottokeskustenkin palvelujen taso oli asiallinen. Maahanmuuttoviraston ohjeita noudatetaan pääsääntöisesti hyvin.

Taloudellisuuden osalta viime vuoden tavoitteita ei saavutettu. Vastaanottotoiminnan keskimääräinen majoitusvuorokausi maksoi 66 € asiakasta kohden, kun tavoite oli 37 € asiakasta kohden. Kustannuksia nostivat keskusten perustamiskustannukset. Toiminnan jatkuessa kulutaso tulee tasaantumaan.

Mikä muuttuu?

Tulosten pohjalta turvallisuutta on jo pystytty parantamaan monin tavoin. Esimerkiksi vastaanottokeskuksille on tehty yhtenäiset järjestyssäännöt. Lisäksi henkilökunnan kouluttamista jatketaan.

Niihin keskuksiin, joiden palvelujen toimivuudessa tai laadussa on parannettavaa, on oltu tai ollaan yhteydessä. Huhtikuussa alkaa vastaanottokeskusten valvontaohjelma, jonka avulla palvelujen tuottamisen seuranta paranee.

Maahanmuuttovirasto tehostaa taloudellista ohjausta ja alkaa järjestää vastaanottokeskuksille taloutta koskevat neuvottelupäivät säännöllisesti. Esimerkiksi palvelusopimuksia otetaan operaattoreiden kanssa neuvoteltaviksi uudelleen.

Lisätietoja medialle

29.3. Ylijohtaja Jaana Vuorio, p. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi
30.3. alkaen vastaanottoyksikön johtaja Jorma Kuuluvainen, p. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi

Lehdistötiedote