Utvärderingen av mottagningssystemet blev färdig
Migrationsverket har utvärderat mottagningssystemet i fråga om säkerhet, funktionalitet och resurshushållning. Beträffande enheterna för minderåriga pågår utvärderingen till vissa delar fortfarande.
Någon motsvarande bedömning har inte gjorts tidigare. Hösten 2015 inrättades över 120 förläggningar och 60 enheter för minderåriga i Finland. I den nya och förändrade situationen ville man utvärdera förläggningarna för att få en helhetsbild av förläggningarnas verksamhet och för att handledningen och stödet ska kunna inriktas rätt. Utvärderingen utnyttjades också när det fattades beslut om vilka förläggningar som ska läggas ner.
Vid utvärderingen har man koncentrerat sig på helheten. Utvärderingsmetoderna utvecklas fortfarande och i fortsättningen kommer mottagningsfältet att utvärderas regelbundet. På så sätt vet Migrationsverket att handledningen är ändamålsenlig och att förläggningarna tillhandahåller lämpliga och aktuella mottagningstjänster.
Vad utvärderades?
Säkerheten vid förläggningarna utvärderades i fråga om läget, lokalerna, de boende, arbetssäkerheten samt brand- och räddningssäkerheten. Migrationsverkets experter besökte samtliga mer än 200 förläggningar i början av året.
Funktionaliteten har utvärderats bland annat i fråga om mottagningstjänsternas kvalitet och smidighet, kundresponsen, responsen från det omgivande samhället och hur instruktionerna som gäller mottagande följs.
Beträffande resurshushållningen gjordes en jämförelse av priset på ett inkvarteringsdygn vid enheterna i fjol. Jämförelsen är vägledande, då anläggningskostnaderna framhävs i kostnaderna för fjolåret.
Hur såg resultaten ut?
Beträffande säkerheten fanns det vid varje förläggning något som bör förbättras, men ingen förläggning var hopplös. Många missförhållanden berodde på brådska: det fanns brister till exempel i brand- och räddningsplanerna och man hade inte hunnit förankra planerna vid alla förläggningar.
Beträffande funktionaliteten skiljde sig erfarna aktörer, till exempel staten, kommunerna och FRK, från mängden, men även vid nya förläggningar var nivån på tjänsterna saklig. Migrationsverkets anvisningar följs i regel bra.
Beträffande resurshushållningen nåddes inte målen för fjolåret. Inom mottagningsverksamheten kostade ett genomsnittligt inkvarteringsdygn 66 euro per klient då målet var 37 euro per klient. Kostnaderna för anläggningen av förläggningarna höjde kostnaderna. Då verksamheten har pågått en tid kommer kostnadsnivån att jämnas ut.
Vad förändras?
Utifrån resultaten har säkerheten redan förbättrats på många sätt. Enhetliga ordningsregler har till exempel utarbetats för förläggningarna. Dessutom får personalen fortsatt utbildning.
De förläggningar vars tjänster bör förbättras i fråga om funktionaliteten eller kvaliteten har kontaktats eller kommer att kontaktas. Vid förläggningarna inleds i april ett övervakningsprogram som gör det lättare att följa tillhandahållandet av tjänster.
Migrationsverket effektiverar den ekonomiska styrningen och börjar regelbundet ordna förhandlingsdagar som gäller ekonomi för förläggningarna. Till exempel avtalen om tjänster ska förhandlas på nytt med operatörerna.
Ytterligare information till medierna
Den 29 mars: Jaana Vuorio, överdirektör, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
Från och med den 30 mars: Jorma Kuuluvainen, direktör för enheten för mottagande, tfn 0295 430 431, fornamn.efternamn@migri.fi