Sähköinen asiointi on nopeuttanut Maahanmuuttoviraston päätöksentekoa

Migri
Julkaisuajankohta 4.6.2013 15.57
Tyyppi:Uutinen

Ulkomaalaislupien sähköinen asiointi on nopeuttanut päätöksentekoa oleskelulupa-asioissa. Sähköinen asiointi avattiin vuoden 2012 alussa opiskelijan ensimmäistä oleskelulupaa hakeville. Vuoden loppuun mennessä lähes 2 000 opiskelijaa teki lupahakemuksensa verkossa. Loppuvuonna sähköisesti hakeneiden osuus oli jo 40 prosenttia.

Nopeimmillaan opiskelijat ovat saaneet sähköisiin hakemuksiinsa päätöksen samana päivänä, kun ovat käyneet tunnistautumassa edustustossa. Keskimääräinen käsittelyaika opiskelijan sähköisille hakemuksille oli vuonna 2012 noin viikko, kun taas kaikkien opiskelijan oleskelulupahakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli 21 päivää.

Käsittelyn nopeutuminen näkyy hiljalleen myös työperusteissa oleskeluluvissa ja kansalaisuushakemuksissa, jotka tulivat sähköisen asioinnin piiriin lokakuussa 2012. Tavoitteena on, että kun vanhimpien, vuonna 2011 jätettyjen kansalaisuushakemusten jono on saatu purettua syksyllä 2013, sähköisiin kansalaisuushakemuksiin aletaan tehdä päätökset selkeästi nopeammin kuin paperilla jätettyihin hakemuksiin.

Kesäkuun 2013 alussa palveluun otetaan myös kansalaisuusilmoitukset, joista etenkin ulkomailla asuvien, entisten Suomen kansalaisten tekemien ilmoitusten odotetaan siirtyvän verkkoon. Tulevaisuudessa myös oleskelulupaa perhesiteen perusteella voi hakea sähköisesti.

Ajansäästöä monessa kohdassa

Sähköisen asioinnin nopeuden takaa ennen kaikkea se, että kaikki tieto liikkuu verkon välityksellä. Ulkomailla vireille pantavat oleskelulupahakemukset on perinteisesti lähetetty Suomeen kuriiripostilla, mihin on voinut kulua viikkoja, jopa kuukausia. Tämä on merkittävä ajansäästö, vaikka asiakas yhä joutuukin käymään todistamassa henkilöllisyytensä ja esittämässä alkuperäiset asiakirjansa edustustossa tai poliisin toimipisteessä.

Koska sähköinen asiointi myös ohjaa asiakasta lomakkeen täyttämisessä eikä suostu jättämään pakollisia kohtia tyhjiksi, hakemukset tulevat aiempaa täydellisempinä viranomaisille. Tämä puolestaan vähentää tarvetta täydennyspyynnöille, jotka pidentävät käsittelyaikaa useilla viikoilla. Asiakkaan täyttämät tiedot ja liitteet siirtyvät automaattisesti asiankäsittelyjärjestelmään.

Asiakas näkee palvelussa, miten hänen hakemuksensa käsittely etenee, ja voi tarvittaessa vapaaehtoisesti täydentää hakemustaan kesken käsittelyn, jolloin tiedot tulevat saman tien asiaa käsittelevälle viranomaiselle. Myös päätöksen valmistumisesta ilmoitetaan palvelussa.

Työperusteisia lupia haettiin alkuvuonna eniten

Tammi–huhtikuussa 2013 sähköistä asiointia käytti yhteensä 667 asiakasta. Suosituimpia hakuperusteita olivat erilaiset työperusteet, joilla oleskelulupaa haki 267 henkilöä. Kansalaisuushakemuksia tehtiin verkossa 180 ja opiskelijan oleskelulupahakemuksia 168.

Kesän lähestyessä ovat lisääntyneet erityisesti opiskelijan jatkolupahakemukset. Syynä on se, että viime syksynä opiskelunsa Suomessa aloittaneet hakevat nyt oleskeluluvalleen jatkoa.

Opiskelijahakemusten määrä nousee entisestään kesän aikana, jolloin ulkomaalaiset opiskelijat hakevat ensimmäisiä oleskelulupiaan syksyllä alkavien opintojensa ajaksi. Erityisesti tuolloin sähköinen asiointi on kaikkien etu, kun opiskelijoilla on kiire saada oleskelulupansa ennen opintojensa alkua ja Maahanmuuttovirastossa on käsillä yksi vuoden suurimmista ruuhkista.

Lisätietoja medialle

tietohallintojohtaja Vesa Hagström, Maahanmuuttovirasto
puh. 071 873 0431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi

Lehdistötiedote