Turvapaikkahakemusten käsittelyä sujuvoitetaan monin tavoin
Maahanmuuttovirastossa puretaan turvapaikkahakemusten ruuhkaa ja kehitetään turvapaikkahakemusten käsittelyä monin tavoin. Teknisiä järjestelmiä kehitetään esimerkiksi niin, että aiemmin käsin tehtyjä työvaiheita automatisoidaan. Työtapoja uudistetaan eritoten turvapaikkapuhuttelujen osalta, jotta puhuttelut olisivat tehokkaita mutta laadukkaita.
Viime syksynä Maahanmuuttoviraston käsiteltäväksi tuli yli 32 000 uutta turvapaikkahakemusta. Turvapaikkayksikössä oli jo vireillä kehityshankkeita, mutta poikkeuksellisen suuren hakemusmäärän vuoksi uudistusten toteuttamiseen pantiin vauhtia, jotta hakemusruuhka saadaan purettua mahdollisimman tehokkaasti.
Automatisaatio säästää työaikaa ja rahaa
Maahanmuuttovirasto käsittelee kaikki turvapaikkahakemukset nykyisin sähköisesti.
Turvapaikkayksikössä asiankäsittelyjärjestelmää on jo kehitetty niin, että hakemukset ohjautuvat suoraan niin sanottuihin työjonoihin. Tämä nopeuttaa hakemusten käsittelyä, kun esimerkiksi selvästi perusteettomat hakemukset pystytään käsittelemään nopeasti pois alta. Myös puhuttelujen varausjärjestelmää on kehitetty. Järjestelmä lähettää kutsun turvapaikanhakijalle automaattisesti, kun hänen puhutteluaikansa on varattu järjestelmästä.
Euro-Auto-hankkeessa Suomen oman järjestelmän ja eurooppalaisen Eurodac-järjestelmän yhteyspalvelimen välille rakennetaan suora tiedonsiirtoväylä. Aiemmin tietojen päivittäminen on tehty Eurodac-järjestelmään erillisellä ohjelmalla. Jatkossa viranomaisten aikaa säästyy, kun päivitys tapahtuu automaattisesti.
Tehokas mutta laadukas puhuttelu
Turvapaikkahakemusten alkuvaihe siirtyi poliisilta Maahanmuuttovirastolle jo maaliskuun alusta, kun aiemmin oli suunniteltu siirron tapahtuvan vasta vuodenvaihteessa. Nyt samalla kertaa tehdään alkukuuleminen henkilöllisyyden ja matkareitin selvittämiseksi sekä turvapaikkapuhuttelu. Muutos nopeuttaa hakemusten käsittelyä, mutta muuttaa puhuttelujen tekemisen tapaa.
Turvapaikkayksikössä kehitetään puhutteluja ja puhutteluita tekevien ylitarkastajien osaamista, jotta puhutteluihin kuluvaa aikaa saadaan lyhenemään laadun kärsimättä. Tietojärjestelmään tehdään muutoksia tukemaan puhuttelujen sujuvampaa kulkua. Turvapaikkayksikön asiantuntijat tutustuvat muiden EU-maiden puhuttelukäytäntöihin ja selvittävät parhaita käytäntöjä turvapaikkapuhuttelun tekemiseen.
Flow-hanke ja Euro-Auto-hanke saavat tukea EU:n turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastolta.
Lisätietoja medialle
Flow-hanke:
projektipäällikkö Laura Cupic turvapaikkayksiköstä, puh. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Euro-Auto hanke:
projektipäällikkö Mia-Maria Mäkelä turvapaikkayksiköstä, puh. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi