Handläggningen av asylansökningar görs smidigare på flera sätt

Migri
Utgivningsdatum 16.6.2016 10.10
Typ:Nyhet

Migrationsverket avvecklar anhopningen av asylansökningar och utvecklar handläggningen av asylansökningar på många sätt. Tekniska system utvecklas t.ex. genom att automatisera arbetsfaser som tidigare har utförts för hand. Arbetsfaserna förnyas speciellt för asylsamtalens del, så att samtalen är effektiva men håller god kvalitet.

Förra hösten tog Migrationsverket emot över 32 000 nya asylansökningar för behandling. Utvecklingsprojekt var redan på gång vid asylenheten, men på grund av det stora antalet ansökningar snabbade man på förverkligandet av dessa projekt, så att anhopningen av ansökningarna kan avvecklas på ett så effektivt sätt som möjligt.

Automation sparar arbetstid och pengar

Migrationsverket behandlar numera samtliga asylansökningar elektroniskt.

Vid asylenheten har ärendehanteringssystemet redan utvecklats så att ansökningarna styrs direkt in i så kallade arbetsköer. Detta snabbar upp handläggningen av ansökningarna när till exempel uppenbart ogrundade ansökningar kan behandlas snabbt. Man har även vidareutvecklat bokningssystemet för asylsamtalen. Systemet skickar automatiskt en kallelse till asylsökanden när hans eller hennes asylsamtal har bokats i systemet.

Inom Euro-Auto-projektet skapas en direkt dataöverföringskanal mellan Finlands eget system och det europeiska Eurodac-systemets förbindelseserver. Tidigare har uppdateringarna i Eurodac-systemet utförts med ett separat program. I fortsättningen sparar myndigheterna tid när uppdateringen sker automatiskt.

Effektiva samtal med hög kvalitet

Den inledande fasen av behandlingen av asylansökningar överfördes från polisen till Migrationsverket redan i början av mars. Tidigare var överföringen planerad att ske först vid årsskiftet. Nu utförs det inledande hörandet för att utreda asylsökandens identitet och resrutt samtidigt med asylsamtalet. Förändringen snabbar upp handläggningen av ansökningarna, men förändrar sättet som asylsamtalen utförs på.

Asylenheten utvecklar asylsamtalen och kompetensen hos överinspektörerna som utför samtalen, så att tiden för asylsamtalen kan förkortas utan att kvaliteten påverkas. Ändringar utförs i datasystemet för att göra asylsamtalen smidigare. Experterna på asylenheten bekantar sig med samtalspraxis i de andra EU-länderna och utreder bästa praxisen för att utföra asylsamtal.

Flow-projektet och Euro-Auto-projektet finansieras av EU:s asyl-, migrations- och integrationsfond.

Ytterligare information till medier

Flow-projektet:

Laura Cupic, projektchef på asylenheten, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi

Euro-Auto-projektet:

Mia-Maria Mäkelä, projektchef på asylenheten, tfn 0295 430 431, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi

Pressmeddelande