Öppettiden för Migrationsverkets serviceställe förkortas från och med den 31 mars 2014
Migrationsverkets serviceställe i Helsingfors håller öppet kl. 11.30–15.00 från och med måndagen den 31 mars 2014. Servicestället tar emot kunder utan tidsbeställning och delar ut könummer till och med kl. 14.30.
Öppettiden förkortas med ett par timmar, eftersom antalet kunder som besöker kundtjänsten är så lågt att det inte finns behov av att hålla servicestället öppet hela dagen. Ändringen ger också personalen mera arbetstid för beslutsfattande.
I början kan ändringen av öppettiden tidvis leda till köer på servicestället.
De övriga kundtjänstkanalerna är öppna hela dagen
- Telefonservicen är öppen vardagar kl. 9–15. Du får samma rådgivning per telefon som på servicestället.
- Rådgivning ges också av Helsingfors stads Virka Info, som håller öppet vardagar kl. 9–19 och under veckoslut kl. 10–16. Virka Info ger service på över tio språk.
- På vår webbplats finns mycket information och anvisningar om ansökningsärenden enligt olika ansökningsgrunder. Svar på vanliga frågor hittar du via sidan ”Frågor och svar”. Information om de genomsnittliga behandlingstiderna finns på sidan ”Behandlingstider”.
Du kan skicka ytterligare uppgifter om ett ärende som är under behandling vid Migrationsverket per e-post, brev eller fax. Du kan också lämna in handlingar till våra väktare mellan kl. 8.00–16.15 på samma sätt som tidigare.
Du kommer väl ihåg att du inte kan snabba upp handläggningen av ditt ärende genom att besöka ämbetsverket eller lämna in ansökningar till servicestället.