Vår kundtjänst har bråttom under sommaren – kolla innan du ringer om du hittar svaret på din fråga på vår webbplats
Antalet kunder vid Migrationsverket har snabbt ökat med flera tiotusen och vår kundtjänst är överbelastad.
Under semesterperioden från juni till augusti svarar färre anställda på telefonsamtal än normalt. Vår kundtjänst kommer alltså att ha bråttom även under sommaren.
Mest bråttom är det förmiddagar kl. 9–12. Om du inte lyckas nå oss på förmiddagen kan du försöka på nytt på eftermiddagen kl. 12–15. Dagarna i början av veckan tar vi emot fler samtal än i slutet av veckan. Även i slutet av månaden tar vi emot ett stort antal samtal. Om ditt ärende inte är brådskande, vänta med att ringa oss tills början av nästa månad.
Vi förstår att tiden kan kännas lång då du väntar på ett beslut. Du kan inte snabba upp behandlingen av ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst. Vänta alltså i lugn och ro på beslutet.
För att kunna ge bästa möjliga kundservice önskar vi att du kontrollerar följande saker innan du ringer oss:
- Har den förväntade behandlingstiden för din ansökan överskridits?
Om svaret är nej, lönar det sig inte att ringa och fråga om handläggningsskedet för din ansökan. Du kan inte snabba upp behandlingen av din ansökan genom att ringa till Migrationsverket.
- Har du ansökt om tillstånd elektroniskt och vill veta i vilket handläggningsskede din ansökan befinner sig?
I så fall kan du när som helst kontrollera handläggningsskedet för din ansökan i e-tjänsten och det lönar sig alltså inte att ringa vår kundtjänst.
- Har du fått en begäran om komplettering?
Om svaret är ja, svara på begäran så snabbt som möjligt och lämna in de begärda tilläggsutredningarna till oss skriftligen. Du kan inte lämna de uppgifter som krävs i begäran om komplettering genom att ringa vår kundtjänst. Om du av någon anledning inte vill lämna in tilläggsutredningarna, informera den person som handlägger din ansökan direkt och skriftligen om detta.
- Har du skaffat alla bilagor?
En lista över alla nödvändiga bilagor finns i slutet av ansökningsblanketten. Se till att du har alla nödvändiga bilagor och utredningar innan du börjar fylla i ansökan.
- Hittar du svaret på din fråga under Frågor och svar på vår webbplats?
På vår webbplats hittar du information om bl.a. hur man fyller i en ansökan.