Hyppää sisältöön

Kamu-chatbotin jonopaikassa ollut ongelmia – ratkaisua mietitään

Julkaisuajankohta 19.6.2024 10.30
Tiedote

Tiedotimme 20.5., että Kamu-chatbotissa on teknisiä ongelmia eikä jonopaikkaa voi kysyä. Jonopaikka on ollut poissa käytöstä, sillä Maahanmuuttovirasto epäilee, että jonopaikkatoimintoa on käytetty tavalla, johon sitä ei ole tarkoitettu.

Kamun jonopaikkatoiminto on tehty asiakkaille ja työnantajille, jotta he voivat tarkistaa oman hakemuksen tai työntekijän hakemuksen tilanteen käsittelyjonossa. 

Nyt Kamulta on kuitenkin kysytty ja seurattu järjestelmällisesti hyvin monien satunnaisten hakemusten jonopaikkoja.

Selvitämme asiaa yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

Asiakkaiden henkilötietoja ei ole paljastunut

Diaarinumero ei sisällä henkilötietoja Maahanmuuttoviraston asiakkaista. Diaarinumeroa ei myöskään voi väärinkäyttää. 

Asia ei vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, jos sinulla on hakemus vireillä Maahanmuuttovirastossa.

Hakemusten käsittely jatkuu normaalisti

Kamun jonopaikan ongelmat eivät vaikuta hakemusten käsittelyyn.

Valitettavasti neuvontapalvelumme ei pysty kertomaan hakemuksesi jonopaikkaa puhelimessa tai sähköpostissa. Et voi selvittää jonopaikkaasi millään muullakaan tavalla tällä hetkellä.

Voit seurata hakemuksesi etenemistä Enter Finland -tililläsi. Saat myös automaattiviestejä hakemuksesi käsittelyn etenemisestä. Käsittelyaikalaskurilla voit laskea hakemuksellesi arvioidun käsittelyajan.

Maahanmuuttovirastossa mietitään korvaava ratkaisua jonopaikalle

Ymmärrämme, että Kamun jonopaikka on ollut tärkeä työkalu asiakkaillemme heidän hakemuksen etenemisen seuraamisessa. Olemme hyvin pahoillamme siitä, että jonopaikkatoiminto on poissa käytöstä toistaiseksi.

Tiedotamme heti, pystymme tarjoamaan jonopaikan tilalle korvaavan työkalun.

Kamu neuvoo sinua edelleen maahanmuuttoon ja kansalaisuuteen liittyvissä asioissa, vaikka ei voikaan enää kertoa hakemuksesi jonopaikkaa. Kamu vastaa kysymyksiisi suomeksi ja englanniksi.