Migrille 2,4 miljoonaa euroa tuottavuushankkeeseen
Valtiovarainministeriö on myöntänyt Maahanmuuttovirastolle merkittävän tuottavuusmäärärahan maahanmuuttohallinnon käyttämän sähköisen tietojärjestelmän, UMA:n kehittämiseen.
– Maailma on muuttunut paperisesta sähköiseksi. Vuonna 2010 käyttöönotettu järjestelmä on muutoksen tarpeessa, kiteyttää hankkeen johtaja, tietohallintojohtaja Vesa Hagström Maahanmuuttovirastosta.
UMA:a käyttää koko maahanmuuttohallinto: maahanmuuttovirasto, poliisi, rajavartiolaitos, vastaanottokeskukset, kunnat, ELY-keskukset, valtionhallinto sekä ulkomaan edustustot. Järjestelmää pyritään tuottavuusrahan avulla kehittämään entisestään viranomaiskeskeisestä käsittelyjonojärjestelmästä nykyaikaiseksi, automatisoinnin tukemaksi vuorovaikutusjärjestelmäksi.
Kehitystyö tehdään Maahanmuuttovirastossa
Vuoden 2016 loppuun jatkuvan hankkeen kulut ovat yhteensä neljä miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriö kattaa kuluista 2,4 miljoonan investoinnit ja hankinnat, Maahanmuuttovirastossa tehtävän kehitystyön osuus on 1,6 miljoonaa euroa.
– Työosuus katetaan virastossa nykyisellä organisaatiolla. Tuottavuustavoitteen mukaisesti henkilöstömäärää on jopa määrä vähentää, Hagström summaa.
– Kyse ei ole vain sähköisen järjestelmän vaan koko toiminnan tuloksellisuuden kehittämisestä. Kun operatiivinen ydintehtävä on tietotyötä, on järjestelmän kehittäminen itse toiminnan kehittämistä, Hagström muistuttaa.
– Migrin toiminnan tuottavuus on pitkään parantunut jopa 4 % vuosittain, mikä on aivan poikkeuksellista valtionhallinnossa. Hakijamäärät kuitenkin kasvavat alati, ja samanaikaisesti henkilöstön määrä vähenee. Tuottavuushankkeena toteutettavan toiminnan kehittäminen tulee sikäli hyvään saumaan, Hagström toteaa.
Mikä UMA?
Ulkomaalaisasioiden sähköinen käsittelyjärjestelmä, UMA otettiin käyttöön vuonna 2010. UMA:lla on saatu aikaan kustannussäästöjä, kun maahanmuuttoasioiden käsittelyvaiheita on voitu karsia ja eri viranomaisten osallistumista prosessiin sujuvoittaa.
UMA:a kehittämällä on tarkoitus edelleen lisätä tuottavuutta muun muassa:
Itsepalvelulla: Tarkoitus on kasvattaa asiakkaiden sähköisen asioinnin kanavaa.
Automatisoinnilla: Rutiinitehtävissä automaation osuutta kasvatetaan ja ihmistyö käytetään vaativampiin päättelytehtäviin.
Dashboard-toiminnolla: Dashboard-käyttöliittymässä viranomaistehtävät järjestyvät mahdollisimman valmiina ja kokonaisina hakemusten käsittelijän työpöydälle.
Lisätiedot
Tietohallintojohtaja Vesa Hagström, puh. 0295 430 431, etunimi.sukunimi@migri.fi