Migrationsverket beviljades 2,4 miljoner euro för ett produktivitetsprojekt
Finansministeriet har beviljat Migrationsverket ett betydande produktivitetsanslag för att utveckla det elektroniska informationssystemet UMA som migrationsförvaltningen använder.
– Vi har övergått från en värld av papper till en värld där ärenden sköts elektroniskt. Systemet som togs i bruk 2010 måste förnyas, sammanfattar projektledaren, dataadministrationsdirektör Vesa Hagström vid Migrationsverket.
UMA används av hela migrationsförvaltningen: Migrationsverket, polisen, gränsbevakningsväsendet, förläggningarna, kommunerna, NTM-centralerna, statsförvaltningen och beskickningarna. Med hjälp av produktivitetsanslaget kan systemet utvecklas ytterligare från ett myndighetscentrerat system med handläggningsköer till ett modernt, interaktivt system som stöds av automatisering.
Utvecklingsarbetet görs vid Migrationsverket
Kostnaderna för projektet som pågår fram till utgången av 2016 uppgår till sammanlagt fyra miljoner euro. Av dessa kostnader står finansministeriet för investeringar och anskaffningar till ett belopp av 2,4 miljoner euro, medan Migrationsverket står för utvecklingsarbetets andel på 1,6 miljoner euro.
– Arbetet utförs av den nuvarande organisationen vid verket. I enlighet med produktivitetsmålet ska antalet anställda till och med minskas, förklarar Hagström.
– Det är inte bara det elektroniska systemet som utvecklas utan även hela verksamhetens resultat. När den operativa kärnuppgiften är informationsarbete utvecklar vi själva verksamheten genom att utveckla systemet, påminner Hagström.
– Produktiviteten för Migrationsverkets verksamhet har länge ökat med till och med 4 procent per år, vilket är helt exceptionellt i statsförvaltningen. Antalet sökande ökar dock hela tiden samtidigt som antalet anställda minskar. Tidpunkten för utvecklingen av verksamheten, som genomförs som ett produktivitetsprojekt, är såtillvida rätt, konstaterar Hagström.
Vad är UMA?
Det elektroniska ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden, UMA, togs i bruk 2010. Med UMA har man sparat in kostnader, eftersom migrationsärendena behandlas i färre skeden och olika myndigheter kan delta i processen smidigare.
Genom att utveckla UMA är syftet att ytterligare öka produktiviteten bl.a. genom
Självbetjäning: Avsikten är att utvidga kundernas möjligheter att utnyttja e-tjänster.
Automatisering: I rutinuppgifter ökas automatiseringens andel, medan mer krävande uppgifter utförs av människor.
Dashboard-funktion: I Dashboard-användargränssnittet organiseras myndighetsuppgifterna så slutliga och fullständiga som möjligt på handläggarens skrivbord.
Ytterligare information
dataadministrationsdirektör Vesa Hagström, tfn 0295 430 431, fornamn.efternamn@migri.fi