Hyppää sisältöön

E-tjänsten är nu Enter Finland

Migri
Utgivningsdatum 17.6.2015 9.10
Pressmeddelande

Migrationsverkets e-tjänst har förnyats. E-tjänsten har nu ett nytt namn: Enter Finland. Ansökningar i den gamla tjänsten som redan behandlas har automatiskt överförts till den nya tjänsten.

Enter Finland är klarare och lättare att använda

Enter Finland har utformats tillsammans med våra kunder. Tjänsten har gjorts så tydlig och lätt att använda som möjligt. När du har valt typ av ansökan leder tjänsten dig vidare steg för steg, talar om hur mycket av ansökan du redan fyllt i och vad som ännu saknas.

Läs mer om den nya tjänsten

Läs mer om den nya tjänsten på adressen: https://enterfinland.fi/

Ärenden som redan behandlas har överförts till den nya tjänsten

Till den nya e-tjänsten har personuppgifterna på ditt medborgarkonto och dina pågående ärenden överförts. Gamla beslut eller utkast har inte överförts.

Om du hade ett halvfärdigt utkast som du inte hunnit skicka i den gamla tjänsten har utkastet inte överförts till den nya tjänsten och du måste börja om från början med att fylla i en ny ansökan.

Logga in på samma sätt som tidigare

Du loggar in i den nya tjänsten med din gamla användaridentifikation på sidan Logga in. När du loggar in första gången ombeds du godkänna användarvillkoren för den nya tjänsten.

Du loggar in i den nya tjänsten med endera din e-postadress eller med identifikation med hög säkerhet som är:

  • en finländsk banks nätbankskoder
  • identitetskort med chips
  • mobilcertifikat

Om du har använt ett telefonnummer som användaridentifikation i den gamla tjänsten och du har inlett ett ärende och du inte har hunnit byta användaridentifikationen innan förnyelsen ska du göra såhär:

  • Skapa ett nytt konto i Enter Finland
  • kontakta sedan teknisk support e-support@migri.fi

Den tekniska supporten skapar en länk mellan ditt ärende som inletts och den nya tjänsten och sedan du kan följa hur ditt ärende framskrider i den nya tjänsten.

Vi meddelade våra kunder per e-post om att tjänsten förnyas men tyvärr har alla e-postmeddelanden inte nått kunderna i tid.

Kontakta e-support@migri.fi om du har tekniska problem

Om du har tekniska problem som gäller den nya tjänsten kan du skicka e-post till adressen e-support@migri.fi.

Migrationsverkets kundtjänst kan inte hjälpa dig med tekniska problem som gäller e-tjänsten.

Om du har allmänna frågor om ansökningar kan du läsa anvisningarna på vår webbplats eller ringa vår kundtjänst precis som tidigare.

Meddela oss om du lägger märke till ett problem i tjänsten

Eftersom tjänsten är helt ny utvecklar vi den kontinuerligt i samarbete med kunder-na. På grund av detta kan det i början förekomma korta avbrott i tjänsten. Meddela oss genast om du lägger märke till ett problem i tjänsten. Respons kan du skicka till adressen e-support@migri.fi.

En artikelserie talar om hur tjänsten förnyades

Vi har publicerat en artikelserie med närmare information om hur tjänsten förnyades och vem som har skapat den.

Del 1 Kunder bidrar till utvecklingen av den nya e-tjänstenDel 2 ”Tyvärr var denna tjänst inte i bruk då jag ansökte om uppehållstillstånd”Del 3 En designers dröm kan vara en programmerares mardröm

Kundmeddelande