Problem med nätet överbelastar vår telefontjänst

Migri
Utgivningsdatum 15.6.2016 15.23
Typ:Pressmeddelande

Upprepade avbrott i teleförbindelserna har under de senaste veckorna orsakat problem för vår telefontjänst. Problemen uppkommer ofta utan förvarning och vi kan alltså inte underrätta våra kunder om dem på förhand.

Vid telefontjänsten använder man det elektroniska ärendehanteringssystem som används av hela migrationsförvaltningen. Då förbindelserna inte fungerar tar det längre än normalt att hitta information. Därför överbelastas telefontjänsten och det är svårare än normalt att nå kundtjänsten per telefon.

Det kan även förekomma oväntade avbrott i e-tjänsten Enter Finland.

Vi informerar om planerade avbrott och avbrott som varar längre än normalt på förhand eller så snart som möjligt med ett kundmeddelande på vår webbplats eller på Twitter.

Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori arbetar med att lösa problemen.

Vi beklagar de olägenheter som problemen förorsakar!

Kundmeddelande