Använd e-tjänsterna tryggt
Tänk på säkerhet när du använder e-tjänster. Se till att den e-tjänst som du använder eller det e-postmeddelande som du fått är äkta.
Migrationsverket på webben
Migrationsverket i Finland (Migri) har sin officiella webbplats på adressen migri.fi. Vi har också följande webbplatser:
- E-tjänsten Enter Finland: https://enterfinland.fi
- Tidsbokningstjänsten: https://migri.vihta.com
- Tjänsten för krypterad e-post: https://securemail.migri.fi
- Tjänsten för nyhetsbrev: https://klikkaukset.migri.fi/...
- Statistiktjänsten: https://tilastot.migri.fi
- Landinformationsdatabasen Tellus: https://maatieto.migri.fi
- Webbplatsen om hjälp till offer för människohandel: https://www.ihmiskauppa.fi
- Europeiska migrationsnätverkets webbplats: https://emn.fi
- Webbplatsen om frivillig återresa: https://voluntaryreturn.fi
- Webbplatserna för kvotflyktingar som flyttar till Finland: http://movingtofinland.fi, http://mof.fi, http://culturalorientationfinland.fi
- Guiderna om ansökan om uppehållstillstånd för studerande och arbetstagare: https://migri.fi-t.seravo.com
Skriv adressen i adressfältet. Använd inte sökmotorer. Kontrollera alltid att webbplatsens adress har skrivits korrekt.
E-tjänsten Enter Finland
I e-tjänsten Enter Finland kan du sköta nästan alla tillståndsärenden hos Migrationsverket. Du kan tryggt fylla i din ansökan, bifoga viktiga bilagor och betala för ansökan genom en säker förbindelse. Du kan också skicka tilläggsuppgifter för din ansökan och besvara begäranden om komplettering i Enter Finland. Ofta är det mycket snabbare att använda Enter Finland än att använda e-post.
E-post
Kom ihåg att äkta e-postmeddelanden från Migrationsverket alltid kommer från en adress som slutar med @migri.fi.
Skicka aldrig e-postmeddelanden med dina personuppgifter till Migrationsverket utan kryptering.
Om du måste skicka oss e-post med personuppgifter, använd vår tjänst Securemail för att kryptera ditt meddelande. Av tekniska skäl och dataskyddsskäl öppnar vi endast meddelanden som skickats via Securemail.
Sociala medier
Vi ber aldrig dig lämna personuppgifter eller andra känsliga uppgifter via sociala medier. Vi skickar inte privatmeddelanden och det är inte möjligt att skicka privatmeddelanden till oss. Du hittar information om Migrationsverkets konton i sociala medier på sidan Sociala medier.
Bluffmeddelanden i Migrationsverkets namn
Det har skickats bluffmeddelanden i Migrationsverkets namn till våra kunder som ombetts lämna personliga uppgifter som anknyter till ansökan om tillstånd. Våra kunder har ombetts uppge till exempel sin födelsetid, passets nummer och sitt civilstånd samt skicka sina kontoutdrag och lönespecifikationer.
Man har också försökt lura Migrationsverkets kunder att besöka bluffwebbplatser via länkar i sökmotorer.
Om du har fått ett bluffmeddelande
- Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter i några fält. Klicka inte på de länkar som finns i meddelandet.
- Om du misstänker att du har överfört pengar eller gett dina bankkoder till en bedragare, kontakta din bank omedelbart och berätta vad som har hänt.
- Om ditt bank- eller kreditkort har hamnat i fel händer, spärra kortet.
Gör en polisanmälan
Om du av misstag har lämnat ut dina kreditkortsuppgifter eller nätbankskoder, är det möjligt att du har fallit offer för bedrägeri. Det lönar sig att polisanmäla även identitetsstölder och försök till bedrägeri. Mer information om bedrägeribrott finns på polisens webbplats (poliisi.fi).