Hoppa till innehåll
Våra tjänster

Använd e-tjänsterna tryggt

Tänk på säkerhet när du använder e-tjänster. Se till att den e-tjänst som du använder eller det e-postmeddelande som du fått är äkta.

Migrationsverket på webben

Migrationsverket i Finland (Migri) har sin officiella webbplats på adressen migri.fi. Vi har också följande webbplatser:

Skriv adressen i adressfältet. Använd inte sökmotorer. Kontrollera alltid att webbplatsens adress har skrivits korrekt.

E-tjänsten Enter Finland

I e-tjänsten Enter Finland kan du sköta nästan alla tillståndsärenden hos Migrationsverket. Du kan tryggt fylla i din ansökan, bifoga viktiga bilagor och betala för ansökan genom en säker förbindelse. Du kan också skicka tilläggsuppgifter för din ansökan och besvara begäranden om komplettering i Enter Finland. Ofta är det mycket snabbare att använda Enter Finland än att använda e-post.

E-post

Kom ihåg att äkta e-postmeddelanden från Migrationsverket alltid kommer från en adress som slutar med @migri.fi.

Skicka aldrig e-postmeddelanden med dina personuppgifter till Migrationsverket utan kryptering.

Om du måste skicka oss e-post med personuppgifter, använd vår tjänst Securemail för att kryptera ditt meddelande. Av tekniska skäl och dataskyddsskäl öppnar vi endast meddelanden som skickats via Securemail.

Sociala medier

Vi ber aldrig dig lämna personuppgifter eller andra känsliga uppgifter via sociala medier. Vi skickar inte privatmeddelanden och det är inte möjligt att skicka privatmeddelanden till oss. Du hittar information om Migrationsverkets konton i sociala medier på sidan Sociala medier.

Bluffmeddelanden och bluffsamtal i Migrationsverkets namn

Några av våra kunder har fått bluffmeddelanden och bluffsamtal i Migrationsverkets namn. De har blivit ombedda att lämna personliga uppgifter och handlingar som anknyter till ansökan om tillstånd, till exempel födelsedatum, passnummer och civilstånd samt kontoutdrag och lönespecifikationer.

De kunder som fått bluffsamtal har blivit uppringda av personer som säger sig vara anställda på Migrationsverket. Uppringaren har försökt få uppgifter om kundens identitet eller om kundens ansökan eller livssituation.

Migrationsverket ringer aldrig sina kunder för att fråga efter deras identifikationsuppgifter vid banker. Vi skickar inte heller länkar till våra kunder genom vilka de skulle kunna logga in sig på en webbtjänst med till exempel bankkoder.

Man har också försökt lura Migrationsverkets kunder att besöka bluffwebbplatser via länkar i sökmotorer.

Om du har fått ett bluffmeddelande

  • Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter i några fält. Klicka inte på de länkar som finns i meddelandet.
  • Om du misstänker att du har överfört pengar eller gett dina bankkoder till en bedragare, kontakta din bank omedelbart och berätta vad som har hänt.
  • Om ditt bank- eller kreditkort har hamnat i fel händer, spärra kortet.

Om du har fått ett bluffsamtal

  • Lämna inte personliga uppgifter per telefon om du inte är helt säker på uppringarens identitet. Om vi kontaktar dig per telefon, ringer vi från ett nummer som börjar med 0295 och vi talar finska, svenska eller engelska med dig. I regel ber Migrationsverket sina kunder att lämna tilläggsutredningar skriftligen.
  • Meddela Migrationsverket omedelbart om du misstänker att du har fallit offer för telefonbedrägeri. Skicka ett meddelande till adressen migri@migri.fi och, om möjligt, berätta om åtminstone följande
    • När blev du uppringd?
    • Varför ville uppringaren kontakta dig?
    • Vilket språk talade uppringaren?
    • Vad sade uppringaren till dig exakt?
    • Berättade uppringaren sitt namn eller den organisation i vars namn personen ringde dig?

Gör en polisanmälan

Om du av misstag har lämnat ut dina kreditkortsuppgifter eller nätbankskoder, är det möjligt att du har fallit offer för bedrägeri. Det lönar sig att polisanmäla även identitetsstölder och försök till bedrägeri. Mer information om bedrägeribrott finns på polisens webbplats (poliisi.fi).