Tulkeilla on merkittävä rooli vastaanottopalveluiden sujuvuudessa – kilpailutettavana vastaanottokeskusten etätulkkauspalvelut
Maahanmuuttovirasto tarvitsee joka vuosi tulkkausta yli 70 kielelle. Loppuvuodesta 2024 virasto kilpailuttaa vastaanottokeskusten etätulkkauspalvelut.
Vastaanottokeskusten työntekijät voivat järjestää tulkin avuksi tilanteisiin, joissa neuvotaan asiakasta tai käsitellään asiakasta koskevia tärkeitä viranomaisasioita. Tulkkeja on oltava saatavilla nopeasti, sillä vastaanottokeskuksissa tulkkausta tarvitaan yleensä seuraavalle tai samalle päivälle.
Lähes jokaisella vastaanottokeskuksen asiakkaalla on useita, etukäteen sovittuja tapaamisia eri työntekijöiden kanssa. Tulkkausta vaativissa tilanteissa voidaan käsitellä asiakkaan psyykkistä vointia, perhetilannetta ja arkaluontoisia asioita. Muita yleisiä käsiteltäviä asioita ovat taloudellisiin tukiin, arkeen, asumiseen ja turvapaikkamenettelyyn liittyvät asiat sekä kuntaan siirtyminen.
Tulkeilla on keskeinen rooli siinä, että turvapaikkaprosessi etenee kustannustehokkaasti.
– Vastaanottokeskuksissa ja säilöönottoyksiköissä laadukkaat tulkkauspalvelut takaavat asiakkaille sujuvat prosessit. Tulkkaustilanteita ja kieliä on paljon, joten myös tulkkien hyvä saatavuus kaikkina viikonpäivinä ja kellonaikoina on tärkeää, sanoo Maahanmuuttoviraston erityisasiantuntija Sanna-Marjatta Kettunen.
Puhelimitse tapahtuvan etätulkkauksen lisäksi vastaanottokeskuksissa on toisinaan tarve myös pikatulkkaukselle. Pikatulkkaus on etätulkkauspalvelu, jossa tulkkiin otetaan ilman ennakkotilausta puhelinyhteys ja jolloin tulkkauspalvelua tarvitaan alle kymmenen minuutin sisällä tilauksesta.
Maahanmuuttovirasto valvoo tulkkauksen laatua keräämällä aktiivisesti palautetta tulkkien kanssa työskenteleviltä työntekijöiltä. Toisinaan palautetta saadaan myös asiakkailta tai heidän avustajiltaan.
Maahanmuuttovirasto kilpailuttaa etätulkkauspalvelujaan
Maahanmuuttovirastolla on käynnissä vastaanottokeskusten etätulkkauspalveluiden kilpailutus. Aiemmin Maahanmuuttovirasto on kilpailuttanut vastaanottopalveluiden läsnäolotulkkauksen.
Nyt käynnissä olevassa kilpailutuksessa ovat mukana etä- ja pikatulkkaus. Tarjouksen voi jättää molemmista tai vain toisesta osa-alueesta ja osa-alueiden sisällä yhdestä tai useammasta kielestä. Varsinkin Suomessa harvemmin tulkattuihin kieliin toivotaan tarjouksia myös pienemmiltä tulkkausfirmoilta.
– Pienempiäkin toimijoita tarvitaan, jotta tulkkauksien saatavuus varmistetaan. Pienten tulkkausyritysten myötä tarjottavien kielien valikoima on monesti laajempi, Kettunen kertoo.
Vastaanottokeskusten etätulkkauspalveluiden kilpailutus on auki 25.11.2024 klo 12.00 asti.