Vuonna 2008 panostettiin palveluun
Maahanmuuttoviraston vuosikertomus 2008
Maahanmuuttoviraston historian ensimmäinen vuosi 2008 oli palvelun kehittämisen vuosi. Viraston visiossa ja toimintaperiaatteissa punaiseksi langaksi otettiin hallituksen linjaus ennakoitavuuden ja läpinäkyvyyden lisäämisestä. Iskulauseeksi valittiin ”Kohti parempaa palvelua”.
Vuoden aikana tavoitteet konkretisoituivat muun muassa yhteispalvelusopimuksen muodossa. Joulukuusta lähtien viraston asiakkaat ovat saaneet neuvontaa myös Itäkeskuksessa sijaitsevasta Helsingin kaupungin maahanmuuttajien neuvontapisteestä, maahanmuuttajataustaisilta työntekijöiltä, kymmenellä kielellä.
Tavoitteeksi otettiin myös, että palveluperiaatteet olisivat samanlaiset läpi koko viraston: tasalaatuista neuvontaa, hyvän palvelukokemuksen tuottamista sekä palvelun informatiivisuutta. Yhteisten asiakaspalveluperiaatteiden valmistelu aloitettiinkin koko henkilöstön voimin.
Asiankäsittelystä aidosti poikkihallinnollista
Ulkomaalaisasioiden sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän UMA:n valmistelu saatiin viime vuonna loppusuoralle. Valmistuessaan UMA:sta tulee aidosti poikkihallinnollinen järjestelmä. Maahanmuuttoviraston virkamiesten lisäksi sitä käyttävät muun muassa poliisi, Rajavartiolaitos ja Suomen ulkomaan edustustot.
Yhteistyötä tiivistettiin
Yhteistyötä tiivistettiin myös sidosryhmien kanssa. Tärkeisiin hankkeisiin kuului muun muassa turvapaikkapuhuttelun kehittäminen yhdessä Pakolaisneuvonnan kanssa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun turvapaikkamenettelyä on kehitetty kansalaisjärjestön ja viranomaisen yhteisvoimin.
Vuoden alussa perustettuun Maahanmuuttoviraston neuvottelukuntaan kutsuttiin edustajat eri sidosryhmistä aina järjestöistä elinkeinoelämään.
Maahanmuuttoviraston vuosikertomus 2008 on luettavissa viraston kotisivuilta www.migri.fi > Virasto > Julkaisut.
Lisätietoja medialle: ylijohtaja Jorma Vuorio, puh. 071 873 0431, s-posti: jorma.vuorio@migri.fi
20.4.2009