Yhteispalvelu säästää viranomaisilta turhaa työtä

Migri
Julkaisuajankohta 10.6.2010 15.31
Tyyppi:Uutinen

Usean eri viranomaisen palvelujen saamiselle yhdeltä luukulta on selvästi tarvetta myös maahanmuuttajien keskuudessa. Helsingin kaupungin maahanmuuttajien yhteispalvelupiste on palvellut tällä periaatteella vuoden 2009 alusta, jolloin se solmi yhteispalvelusopimuksen Maahanmuuttoviraston ja Helsingin maistraatin kanssa.

Keskivertoasiakas asioi yhteispalvelupisteessä 2,5 kertaa ja myös kysyy yhdellä kertaa useasta eri asiasta. Vuonna 2009 yhteispalvelupisteessä kävi 2 890 asiakasta, joista 1 036 henkilöä eli 36 prosenttia kysyi Maahanmuuttoviraston vastuulle kuuluvasta asiasta eli oleskeluluvista tai Suomen kansalaisuudesta. Arabiankielisistä asiakkaista lähes 60 prosentilla ja venäjän-, somalin-, turkin- ja kurdinkielisistä lähes 40 prosentilla oli asiaa nimenomaan Maahanmuuttovirastoon.

Välttämätön uusi palvelumuoto

Maahanmuuttovirastolle yhteispalvelu on yksi välttämättömistä uusista palvelumuodoista, koska asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti, mutta viraston omia palveluresursseja ei ole varaa kasvattaa.

– Kun oikaisemme perusteetta tai väärin täytetyt lomakkeet heti alkuunsa sekä neuvomme hakemusten täyttämisessä, säästyy viranomaisilta paljon turhaa työtä. Emme täytä hakemuksia kenenkään puolesta, vaan neuvomme ja kannustamme omatoimisuuteen Päätöksen sisältöön emme voi vaikuttaa, vaikka sitä usein pyydetään, toteaa yhteispalvelupisteen esimies Christina Huotari.

– Olemme todella tyytyväisiä yhteispalveluun, joka on yksi selkeä parannus asiakaspalveluumme etenkin neuvojien laajan kielivalikoiman ja monikulttuurisen taustan vuoksi, kiittelee Maahanmuuttoviraston asiakaspalvelujohtaja Hanna Koskinen.

Suullinen tieto leviää parhaiten

Huotari on havainnut, että maahanmuuttajien keskuudessa suullisesti, joko kasvokkain tai puhelimitse annettava tieto tavoittaa parhaiten ja myös leviää esimerkiksi internetissä julkaistua tiedotetta tehokkaammin. Lisätehoa tuo yhteispalvelupisteen maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden kymmenen kielen valikoima, jonka ansiosta moni saa palvelua omalla äidinkielellään: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, arabiaksi, bulgariaksi, kurdiksi, somaliksi, turkiksi, persiaksi ja venäjäksi.

– Tulkkia joudumme käyttämään todella harvoin, koska suurin osa osaa jotakin palvelukielistämme. Ainoastaan kiina ja ranska ovat kielet, joiden osaajille meillä alkaisi olla todellista tarvetta, Huotari kertoo.

Yhteispalvelu hyödyttäisi myös poliisia

Maahanmuuttajille suunnatussa yhteispalvelussa olisi myös laajentamisen varaa: erityisen hyödyllistä olisi, jos myös poliisi saataisiin mukaan.

– Oleskelulupakyselyistä osa koskee jatkolupia, joista vastaa poliisi. Lisäksi moni toivoo voivansa jättää hakemuksensa vireille meillä, jolloin välttyisi matkustamasta ulkomaalaispoliisiin Malmille. Yhteistyö Maahanmuuttoviraston kanssa on taannut meille jatkuvaa koulutusta, mikä tekee meistä viisaampia neuvojia ja siten vähentää asiointimääriä itse Maahanmuuttovirastossa – poliisin kanssa voisimme hyötyä toisistamme samalla tavalla, Huotari toteaa.

Edessä muutto keskustaan

Tänä vuonna asiakaskunnan ennakoidaan kasvavan entisestään, kun yhteispalvelupisteellä on edessään muutto Itäkeskuksesta kaupungin ydinkeskustaan. Toimitilojen osoite ei ole vielä selvillä, mutta kaupunginvaltuuston linjauksen mukaan se tulee hyvien liikenneyhteyksien päähän, helposti löydettävään paikkaan.

– On kiinnostavaa nähdä, vaikuttaako muutto asiakasmääriin ja -taustoihin. Kuulemma ainakin opiskelijoiden, yliopiston henkilökunnan ja muiden tilapäisesti Helsingissä asuvien on vaikea löytää Itäkeskukseen, Huotari kertoo.

Toistaiseksi yhteispalvelupiste palvelee Itäkeskuksessa, osoitteessa Tallinnanaukio 1 A (4. krs) arkisin kello 9–15. Keskiviikkoisin ovet ovat avoinna poikkeuksellisesti kello 18 saakka, mikä palvelee etenkin työssäkäyviä maahanmuuttajia. Jatkuvasti suosiotaan lisäävää puhelinneuvontaa tarjotaan pääasiassa puhelinaikana arkiaamuisin kello 9–10.

Lisätietoja medialle:

Helsingin kaupungin maahanmuuttajien yhteispalvelupisteen esimies Christina Huotari, puh. (09) 3106 2671, s-posti: christina.huotari@hel.fi

Maahanmuuttoviraston asiakaspalvelujohtaja Hanna Koskinen, puh. 071 873 0431, s-posti: hanna.koskinen@migri.fi

10.6.2010

Lehdistötiedote