Projekt
På Migrationsverket pågår årligen flera projekt som finansieras av Europeiska unionen (EU) och som vi använder till att utveckla vår verksamhet. Projekten finansieras med stöd från Europeiska unionens fonder för inrikes frågor (EUSA) samt Europeiska unionens återhämtningsinstrument (RRF).
EU:s fonder för inrikes frågor (EUSA) 2021–2027
Europeiska unionens fonder för inrikes frågor består under programperioden 2021–2027 av tre fonder:
-
Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF)
-
Fonden för inre säkerhet (ISF)
-
Finansieringsinstrumentet för gränsförvaltning och visering (BMVI).
Genom EUSA-fonderna främjar man en effektiv hantering av invandringsfrågor och en hög säkerhetsnivå i EU samt stöder den integrerade gränsförvaltningen och gemensamma viseringspolitiken. EUSA-fondernas totala finansiering till Finland under programperioden 2021–2027 är cirka 180 miljoner euro.
Projekt som pågår på Migrationsverket
Tidsplan: 1.5.2023–30.4.2025
Beskrivning: Projektet effektiviserar och påskyndar handläggningen av asylansökningar genom att utveckla informationssystemet för utlänningsärenden för att stödja ett tekniskt smidigare beslutsfattande samt kvaliteten på besluten.
Mål: I projektet förnyas asylbeslutsåtgärden i informationssystemet för utlänningsärenden för att bättre svara mot de nuvarande behoven och säkerställa en kostnadseffektivare administrering och uppgraderbarhet i den föränderliga verksamhetsmiljön. Målet är att minska mängden manuellt arbete bland annat genom att möjliggöra hämtning av förhandsifyllda uppgifter automatiskt till innehållsfälten för beslutsåtgärden samt genom att massprocessera beslut för familjemedlemmar i en familj som får ett gemensamt beslut genom att dra nytta av automationen, så att arbetstidsanvändningen effektiviseras och klienterna snabbare får beslut på ansökningar. Resultatet av projektet är en snabbare och högklassigare asylbeslutsprocess.
Tidsplan: 1.11.2022–30.4.2025
Beskrivning: I projektet tas fram mekanismer för automatisk övervakning i efterhand och möjliggörs övergripande införande av en automatisk lösning.
Mål: I projektet främjas en mer utvidgad användning av automation och utvecklas därtill relaterade verksamhetssätt. Inom projektet genomförs informationssystemsändringar i automationen gällande övervakning i efterhand av arbets- och studiebaserade uppehållstillstånd och skapas processer för införande av automationen i fråga. Dessutom utvecklas funktioner förknippade med upprätthållandet av ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) automation. Projektet har två mål:
- Automation av övervakning i efterhand har införts och upprätthållandet av tillståndsprocessernas automation är smidigt och rättssäkert.
- Skriftliga och administrativa processer och strukturer för införande och uppföljning av en automatisk lösning och övervakning i efterhand har skapats och tagits i bruk.
Tidsplan: 1.11.2023–31.1.2026
Beskrivning: Inom projektet skapar Migrationsverkets landinformationsenhet en arbetsprocess för att ta fram informationsprodukter som analyserar och förutser framtida migration och som kan utnyttjas i förutsägelsearbetet hos Migrationsverket och inom inrikesministeriets övriga förvaltningsområde.
Mål: Inom projektet skapas en ny arbetsprocess särskilt för att producera information som lämpar sig för analys och förutsägelse av migration. Under utvecklingsarbetet tillämpas den nya arbetsprocessen på praktiska forskningsprojekt och utarbetande av informationsprodukter gällande vissa migrationsrutter och avrese- och transitländer. Inom projektet produceras information både för offentligt bruk och myndighetsbruk. Som resultat av projektet får Migrationsverket och intressentgrupperna i framtiden tillgång till informationsprodukter gällande olika avrese- och transitländer som särskilt har utarbetats för förutsägelsearbete gällande migration och som på ett effektivare sätt utnyttjar den tillgängliga myndighetsinformationen. Den information som produceras inom ramen för den nya arbetsprocessen förbättrar Migrationsverkets och de finländska myndigheternas förutsättningar att förutse migration och antalet asylsökande som kommer till Finland samt utveckla asyl- och mottagningssystemets verksamhet.
Tidsplan: Permanent verksamhet som är underställt Europeiska kommissionen
Beskrivning: Europeiska migrationsnätverket (European Migration Network, EMN) är ett nätverk för forskning och informationsutbyte som är verksamt i EMN-medlemsländerna. EMN producerar aktuell, opartisk, pålitlig och jämförbar information om invandrings- och asylärenden i nätverkets medlemsländer som stöd för planering av politik i Europeiska unionen. Nätverkets verksamhet styrs av ett arbetsprogram som har tagits fram och godkänts av Europeiska kommissionen och nätverkets medlemsländer tillsammans.
Mål: Stärkande av beslutsfattande som utgår från undersökt information i EU och dess medlemsländer i asyl-, invandrings- och integrationsärenden genom att ta fram referensdata och förmedla dess data också till allmänheten.
Tidsplan: 1.1.2023–31.12.2024
Beskrivning: Med hjälp av kundtestning, intervjuer och observationer utreds om en självbetjäningsautomat är lämplig för Migrationsverkets kunders användning i vissa målgrupper. Samtidigt undersöks och bedöms automatens tekniska funktioner.
Mål: Målet med projektet är att påskynda kundernas tillträde till Migrationsverkets tjänster. I projektet ordnas en testperiod, då man testar två olika automattillverkares självbetjäningsautomater i kundanvändning. Efter testerfarenheterna görs en behovsdefiniering för konkurrensutsättning för att hitta en lämplig automatleverantör, om testperioden ger bekräftelse på att införandet av automater är en fungerande lösning för att korta ner tidsbokningsköerna. Efter behovsdefinitionen och efter att man hittat en lämplig automatleverantör inleds utvecklingsarbetet och mer omfattande införandetestning. När allt är färdigt införs självbetjäningsautomater på Migrationsverkets serviceställen.
Tidsplan: 1.1.2023–31.12.2025
Beskrivning: Driftsstöd som säkerställer och upprätthåller effektiv behandling av asylsökandenas ansökningar och asylbeslutens höga kvalitet.
Mål: Med flexibelt asylförfarande ser Migrationsverkets avdelningen för internationellt skydd till att behandlingen av asylansökningar är högklassig och effektiv. Med hjälp av driftsstöd säkerställer avdelningen att asylutredningen har tillräckligt med yrkeskunnig personal, vilket gör beslutsfattandet smidigare, främjar kundernas asylförfarande och minskar kostnaderna för mottagning. Finansieringen av driftsstöd används till tjänstemännens löner.
Tidsplan: 1.1.2023–31.12.2026
Beskrivning: Projektets syfte är att säkerställa en smidig myndighetsprocess och ankomst av kvotflyktingar till Finland, så att Finland kan uppfylla sina internationella åtaganden.
Mål: I projektet genomförs ändringar i ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) i kvotflyktingärendets UMA-funktioner samt verktyg. Syftet med utvecklingsåtgärderna är att minska manuella arbetsskeden och säkerställa en smidigare och högklassigare handläggning av kvotflyktingärendet, vilket innebär att kvotflyktingarna snabbare kan anlända till Finland. Dessutom stärks genom utbildningar och informationsförmedling som ordnas för samarbetspartner för kommunplacering samarbetsmyndigheternas beredskap att ta emot kvotflyktingar och preciseras tillvägagångssätten vid val av kvotflyktingar och deras placering i kommunerna till den del som detta krävs.
Tidsplan: 1.1.2023–31.12.2026. Option om fortsättning till 2028 har undertecknats.
Beskrivning: Med hjälp av utbildningshelheten ökas genom kulturorienteringar kunskaper om Finland hos kvotflyktingar som har valts till Finland och deras färdigheter för omplacering redan innan de flyttar till Finland.
Mål: Syftet med kulturorienteringar är att göra flyktingar förtrogna med det finländska samhället samt kulturen och värderingarna, vardagen som kommuninvånare, studie- och arbetslivet i Finland samt med servicesystemen, och å andra sidan att förbereda dem på ett praktiskt sätt inför de kommande researrangemangen och den permanenta flytten till Finland. Orienteringarna stöder början av kvotflyktingarnas personliga integrationsprocess och förståelsen av en kommande förändringen. Dessutom är syftet med orienteringarna att motivera deltagarna till kontinuerligt lärande och självstudier efter utbildningen samt att introducera finska språket för dem. Kvotflyktingar, som väljs till Finland på urvalsresor, får i utlandet en tre dygn lång utbildning som närundervisning i det aktuella bosättningslandet. Undervisningen ges antingen med hjälp av en tolk eller på deltagarnas eget modersmål.
I utbildningen utnyttjas skräddarsytt studiematerial, en handbok för utbildaren, webbplatsen movingtofinland.fi samt arbetsboken Moving to Finland som har tagits fram för kvotflyktingar och informationsvideor om Finland som har producerats i projektet. Arbetsboken och videorna finns på fem olika språk (engelska, tigrinska, arabiska, swahili som talas i Kongo och kurmanji. Förutom kvotflyktingar är informationsvideorna om Finland och allt undervisningsmaterial som har tagits fram i projektet till hjälp också för andra invandrare samt för kommuners och organisationers arbetstagare.
Tidsplan: 1.5.2023–30.4.2024
Beskrivning: Utveckling av kompetens hos tolkar som anlitas för asylsamtal och anskaffning av ett system för hantering av tolkning.
Mål: Projektets mål är att utveckla kompetensen om asylprocessen och -samtal hos tolkar som tolkar asylsamtal. Syftet är att säkerställa att alla asylsökande får ett jämlikt samtal oberoende av ursprungsland och det språk som tolkas. Asylsamtalen blir kortare och effektiviseras, vilket även medför kostnadsbesparingar. I projektet produceras i samarbete mellan Migrationsverket och yrkeshögskolan Diakonia-ammattikorkeakoulu (DIAK) i en elektronisk plattform en omfattande och högklassig utbildningshelhet om tolkning av asylsamtal. Dessutom skaffas inom projektet ett system för hantering av tolkning som möjliggör säkerställande av tillgång till tolkar och smidig anvisning av tolkar till asylsamtal.
Tidsplan: 1.8.2024–31.7.2025
Beskrivning: MOVE – främjande av en smidig flyttning till kommunen är ett projekt som utvecklar övergången till kommunen för personer som har fått tillfälligt skydd. Projektet riktar sig särskilt till klienter som av olika orsaker är i en utsatt ställning och som behöver intensifierad rådgivning och stöd i processen för övergången till kommunen. Inom projektet utvecklas kommunikationen i flera kanaler samt servicemodellerna för rådgivning och handledning i samarbete med förläggningar och andra intressentgrupper.
Mål: Det huvudsakliga målet är att skapa skräddarsydda servicemodeller för klienter i olika livssituationer som övergår till en kommun, särskilt för klienter i utsatt ställning. Målet är att en större del av personerna som har rätt till en hemkommun får det stöd de behöver och flyttar från förläggningen till en kommun, och att övergångstiderna blir kortare. Kommunikation om rådgivningstjänsterna utförs i fler kanaler och kommunikationen når bättre fram till målgruppen. Klienterna och intressentgrupperna har tillgång till mer kommunikationsmaterial.
Tidsplan: 1.4.2023–31.3.2025
Beskrivning: Projektet främjar återresor och hållbar återintegration i Irak och Somalia och förbättrar de finländska myndigheternas kunskaper om båda länderna. Projektet utvecklar samarbetet med myndigheterna i både Irak och Somalia.
Mål: I projektet skapas och upprätthålls relationer med myndigheterna i Somalia och Irak och andra relevanta intressentgrupper i länderna i fråga för att främja återresor och återintegration. Med aktiviteterna i projektet insamlas information om målländerna i fråga om stödåtgärder för återvändande och återintegration samt en allmän lägesbild över frågor som gäller återvändande. Med den insamlade informationen ökas myndigheternas förmåga till övergripande utveckling av systemet för återvändande, i synnerhet ifråga om frivilligt återvändande, vilket kanaliseras direkt till rådgivning kring återvändande och utvecklingen av stödåtgärder för återintegration. I projektet ordnas även och skaffas stödtjänster för återintegration i Somalia.
Tidsplan: 1.3.2023–28.2.2026
Beskrivning: Med hjälp av operativt stöd säkerställs och upprätthålls smidig och snabb handläggning av i synnerhet ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete och utbildning samt ansökningar om uppehållstillstånd för familjemedlemmar. Detta bidrar till genomförandet av en livskraftig nationell migrationspolitik.
Mål: Syftet med det operativa stödet är att garantera att det ständigt finns personer som arbetar i tillståndsprocesser och som har aktuell och mångsidig kompetens om utredning av ansökningsgrunderna för kunder med olika bakgrunder och främjande av ärenden. Med tillräckliga personresurser kan man säkerställa smidiga tillståndsprocesser och göra det möjligt att uppnå målen för handläggningstider. Dessutom kan man ännu bättre förbereda sig inför föränderliga och också överraskande världspolitiska utvecklingslinjer samt även garantera smidigt beslutsfattande och smidiga kundupplevelser samt deras kvalitet.
Tidsplan: 1.4.2023–31.3.2025
Beskrivning: Utveckling av ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) i fråga om Hjälpsystemet för offer för människohandel särskilt för att möjliggöra statistikföring och rapportering.
Mål: I projektet utvecklas hjälpsystemets datainsamling samt statistisk jämförbarhet, så att man kan svara mot nationella och internationella informationsbehov, skapa en helhetsbild av människohandel samt minska fel och det manuella arbetet. Projektet har tre mål:
-
Statistikkraven för Hjälpsystemet för offer för människohandel utreds för att svara mot punkt 55 i statsrådets handlingsplan mot människohandel 2021–2023 samt reformen av lagen om mottagande (746/2011) som trädde i kraft 1.1.2023.
-
Digitalisering och automatisering av Hjälpsystemet för offer för människohandel i UMA-systemet.
-
Personalen i Hjälpsystemet för offer för människohandel har fått UMA-utbildning och UMA-bruksanvisningar har skapats som en del av UMA-anvisningarna.
Tidsplan: 1.1.2023–31.12.2024
Beskrivning: Kundarbete som gäller frivillig återresa för personer som har fått ett negativt asylbeslut och vistas olagligt i landet samt utbildning och rådgivning för förläggningar. Införande av Frontex tjänster.
Mål: Med operativt stöd upprätthålls kundarbete och rådgivning som gäller återresa samt säkerställs förläggningarnas kompetens i stöd för återresa. Med hjälp av operativt stöd kan man säkerställa omfattande och högklassig rådgivning om återresa som ges i rätt tid samt formerna för övergripande rådgivning om återresa, så att hänsyn tas särskilt till utsatta personer, inklusive offer för människohandel. Dessutom införs i projektet Frontex tjänster i Finlands arrangemang för återresa.
Helheten för frivillig återresa är starkt framträdande i Facebook, på Migris webbplats och på webbplatsen paluuinfo.fi. Målet för kommunikationen om frivillig återresa är att hjälpa kunder som hör till målgruppen för frivillig återresa och instanser som arbetar med dem att hitta svar på frågor och dela aktuell information.
Tidsplan: 1.5.2023–30.4.2025
Beskrivning: Förnyelse av det bokningssystem som använts för asylsamtal
Mål: Syftet med projektet Varausapu 2 är att förnya det bokningssystem som använts för asylsamtal på så sätt att det kan administreras flexiblare i föränderliga situationer. Systemet gör bokningen av samtal smidigare genom att påskynda bokningarna i asylprocesserna och förbättra de tillgängliga resurserna för samtalen, såsom hanteringen av intervjuare och samtalsrum. I fortsättningen är syftet att bättre utnyttja automation, vilket betyder bland annat att systemet bättre kan föreslå val som är lämpliga för enskilda fall då en samtalsbokning görs. Resultatet av projektet är ett effektivare och högklassigare bokningssystem för asylsamtal som är en viktig del i asylprocessen.
Tidsplan: 1.1.2023–30.6.2025
Beskrivning: Genomförande av Migrationsverkets skyldigheter som gäller interoperabilitetsutvecklingen av EU:s stora it-system som utgår från EU-lagstiftningen och informationssystemet för viseringar (VIS).
Mål: Syftet med projektet är att genomföra de funktioner som åläggs i VIS-förordningen (EU) 2021/1134 och interoperabilitetsförordningen (EU) 2019/817 i ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) samt koppla Migrationsverkets UMA-system till det centrala VIS-visuminformationssystemet genom en lösning för överföring av meddelanden (VVR) som tillhandahålls av utrikesministeriet. Migrationsverket kan genom UMA-systemet genomföra nya åtgärder som förpliktar ämbetsverket tillförlitligt, tryggt och smidigt.
Tidsplan: 1.1.2023–31.5.2024
Beskrivning: I projektet utvecklas Migrationsverkets lokaler i flyktingförläggningarna, utrustning och infrastruktur så att de svarar på dagens behov och stöder beredskapen att svara på plötsliga förändringar i antalet asylsökande.
Mål: Syftet med projektet är att förbättra förläggningarnas beredskap inför olika störnings- och undantagssituationer, säkerställa kundernas och personalens säkerhet, förbättra kundtrivseln och effektiv användning av lokaler samt effektivisera arbetets produktivitet.
EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) 2021–2024
EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) är en del av programhelheten Next Generation EU. Syftet med programmet är att främja ekonomisk och social sammanhållning i Europeiska unionen samt att förbättra medlemsstaternas återhämtningsförmåga efter coronapandemin.
På Migrationsverket finansieras projekthelheten ”OLEDIGI: En digital infrastruktur i världsklass som utnyttjar automatisering” med RRF. OLEDIGI består av flera tväradministrativa utvecklingsprojekt som stöd för invandring av experter.
Målet för utvecklingsarbetet är att effektivisera uppehållstillståndsärenden med arbete och studier som grund. I projektet lättas processer upp och förkortas handläggningstiderna med hjälp av reform av lagstiftningen, utveckling av informationssystem, automatisering och nya dataöverföringsgränssnitt. Under 2021–2024 är kostnadsberäkningen för utvecklingen på Migrationsverket 15,845 miljoner euro.
Projekthelheten OLEDIGI
- Ändringar av 5 kap. i utlänningslagen, vidareutveckling
- Certifiering av arbetsgivare, vidareutveckling
- Antagningsregistret
- Styrande elektronisk ansökan
- Förbättringar av användarvänlighet och kapacitet
- Systemutveckling som stöder en enklare 80/20-handläggningsmodell
- Vidareutveckling av informationssystemet OLEDES och automatiska anhängiggöranden
- Ifyllande av personuppgifter direkt på Enter Finland-blanketten i ansökningsskedet utgående från uppgifter i passet
- Tydliggörande av nätansökningar och bilagor
- Korgbaserad rapportering enligt behoven hos uppföljningen av 80/20-handläggningsmodellen