Maahanmuuttovirasto ottaa käyttöön uudet palvelunumerot

Migri
Julkaisuajankohta 23.10.2009 15.03
Tyyppi:Uutinen

Maahanmuuttovirasto ottaa käyttöön uudet, asiakohtaiset palvelunumerot marraskuun alussa. Asiakkaiden puhelintuntiajat säilyvät ennallaan tiistai-, keskiviikko- ja torstaiaamuissa kello 10–11, mutta jatkossa asiakas voi valita numeron sen perusteella, mitä hänen asiansa koskee. Puheluihin vastaavat maahanmuutto-, turvapaikka- ja kansalaisuusyksiköiden asiantuntijat.

Lisäksi virasto tarjoaa puhelinpalvelua entiseen tapaan joka arkipäivä kello 9–15 yleisessä asiakaspalvelupuhelimessa numerossa 071 873 3400.

Tavoitteena purkaa puheluruuhkia

Palvelunumerouudistuksen taustalla on Maahanmuuttoviraston halu palvella asiakkaitaan yhä paremmin samaan aikaan, kun puhelumäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Esimerkiksi syyskuussa 2009 viraston vaihteeseen tuli lähes 15 000 puhelua. Vielä viime vuonna virastoon soitettiin keskimäärin alle 10 000 kertaa kuukaudessa.

Uudistuksella pyritään ohittamaan sisäasianhallinnon palvelukeskuksen (Palke) vaihde, joka hoitaa myös lukuisten muiden viranomaisten puhelunvälitystä. Yhden puhelintunnin aikana Maahanmuuttovirastoon tulee keskimäärin 450–500 puhelua, mikä on usein ruuhkauttanut myös muiden viranomaisten puhelut. Kun saapuvat puhelut jaetaan asiakohtaisiin palvelunumeroihin, pystytään puhelinkuorma jakamaan tasaisemmin useampaan eri linjaan. Samalla asiakas tavoittaa suoraan virkamiehen, joka hoitaa kyseessä olevia asioita.

Jonotusmahdollisuutta palvelunumeroihin ei valitettavasti ole teknisistä syistä saatavissa.

11 uutta numeroa

Uusia palvelunumeroja avataan yhteensä 11: neljä eriperusteisille oleskelulupa-asioille, kolme kansalaisuusasioille ja neljä turvapaikka- ja pakolaisasioille. Numerot on listattu tarkemmin oheisessa liitteessä.

Ensimmäistä kertaa uudet palvelunumerot ovat käytössä puhelintunnin aikana tiistaina 3. marraskuuta.

Lisätietoja medialle: asiakaspalvelujohtaja Hanna Koskinen, puh. 071 873 0431

23.10.2009

Lehdistötiedote