Migrationsverket tar i bruk nya servicenummer
Migrationsverket tar i bruk nya, ärendespecifika servicenummer i början av november. Kundernas telefontimmar är desamma som förut dvs. på tisdagar, onsdagar och torsdagar kl.10–11, men i fortsättningen kan kunden välja ett telefonnummer på basis av vad dennes ärende gäller. Sakkunniga vid immigrations-, asyl- och medborgarskapsenheterna svarar på samtalen.
Verket erbjuder dessutom telefonservice på samma sätt som förut varje vardag kl. 9–15 på det allmänna kundservicenumret 071 873 3400.
Målet är att avhjälpa anhopningen av samtal
Servicenummerreformen har genomförts på grund av Migrationsverkets vilja att betjäna sina kunder allt bättre samtidigt som antalet samtal ökar hela tiden. Till exempel i september 2009 tog verkets växel emot nästan 15 000 samtal. Ännu förra året mottog verket i genomsnitt mindre än 10 000 samtal i månaden.
Målet med reformen är att förbigå inrikesministeriets servicecentrals (Palke) växel som också sköter flera andra myndigheters samtalsförmedling. Under en telefontimme tar Migrationsverket emot i genomsnitt 450–500 samtal vilket ofta har medfört att också andra myndigheters samtal har anhopat sig. När inkommande samtal fördelas på ärendespecifika servicenummer kan samtalsbördan fördelas jämnare på flera olika linjer. Kunden når samtidigt direkt den tjänsteman som sköter ärendet i fråga.
Någon kömöjlighet till servicenumren finns av tekniska orsaker inte tillgänglig.
11 nya nummer
Antalet nya servicenummer är 11: fyra för uppehållstillstånd på olika grunder, tre för medborgarskapsärenden och fyra för asyl- och flyktingärenden. En förteckning över numren finns i den bifogade bilagan.
De nya servicenumren tas för första gången i bruk under telefontimmen på tisdag 3 november.
Ytterligare uppgifter för medier: direktören för kundtjänsten Hanna Koskinen, tfn 071 873 0431
23.10.2009