Maahanmuuttovirasto tarjoaa huimia mahdollisuuksia digitalisaation ja teknologian osaajille
Kolumni
Kun puhutaan teknologiasta, usein mielikuvat kiertyvät kaupallisten sovellusten ympärille. Harvemmin pohditaan, kuinka keskeinen rooli teknologialla on yhteiskunnan kriittisten palveluiden toiminnassa.
Maahanmuuttovirastossa (Migri) kehitetään digitaalisia ratkaisuja, jotka virtaviivaistavat ja automatisoivat prosesseja, vähentävät byrokratiaa ja parantavat asiakaskokemusta. Maahanmuuttoon liittyvien monimutkaisten prosessien hallinnassa tarvitaan tietojärjestelmiä, jotka mahdollistavat nopean, luotettavan ja turvallisen tiedonvaihdon – myös useiden eri viranomaisten välillä.
Tavoitteenamme on, että lupapalvelumme ovat Euroopan sujuvimmat. Tarjoamme asiakaslähtöisiä palveluita, jotka edistävät suomalaisen yhteiskunnan toimivuutta, turvallisuutta ja kilpailukykyä. Digitaalisilla palveluilla on kriittinen rooli osana tavoitteiden saavuttamista, ja ne tukevat sujuvaa ja hallittua maahantuloa sekä edistävät osaltaan Suomen sisäistä turvallisuutta.
Yhteiskunnallisesti merkittävää työtä
Digitaalisten palveluiden yksikössämme työllä on suora yhteiskunnallinen vaikutus: tiimimme ideoi ja kehittää järjestelmiä sekä prosessien automatisointia, jotka auttavat käsittelemään hakemuksia nopeammin, tehokkaammin ja läpinäkyvämmin. Työ ei siis jää koskaan pelkästään teknologian tasolle – se vaikuttaa ihmisten elämään, heidän tulevaisuuteensa sekä käsitykseensä Suomesta ja maahanmuuttokäytännöistä.
Teemme myös tiivistä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa. Esimerkiksi poliisi, Rajavartiolaitos, ulkomaanedustustot ja kunnat käyttävät Maahanmuuttoviraston kanssa samoja järjestelmiä ja vaihtavat keskenään tietoa. Järjestelmien kehitystyöllä on siis välillisesti laaja yhteiskunnallinen vaikutus muun muassa vientiyritysten kilpailukykyyn ja kansalliseen turvallisuuteen.
Digitaalisten palveluiden henkilöstön työssä onkin tärkeää oppia toiminnan vaatimuksista ja erityispiirteistä sekä toimintaympäristöstä, jotta tämä voidaan sujuvasti muuntaa teknologisiin kyvykkyyksiin ja ohjata järjestelmätoimittajia työssään. Meillä on monipuolisia tehtäviä, esimerkiksi strategista suunnittelua ja tavoitearkkitehtuurin määrittelyä, toimittajien hallintaa, uusien digijärjestelmien määrittelytyötä, monipuolisia ylläpitotehtäviä, palvelunhallintaa, automaation kehittämistä prosessien digitalisointiin jne. Kannustamme henkilöstöä kehittymään ja oppimaan uutta. Arvoihimme kuuluu, että kehitämme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti.
Tulevaisuuden arkkitehtuuria, modernia teknologiaa ja ketterää kehitystä
Ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmä UMA on Maahanmuuttoviraston ydintietojärjestelmä, jonka avulla hallinnoidaan ja seurataan Suomen maahanmuuttoasioiden prosesseja, kuten oleskelu-, kansalaisuus- ja turvapaikkahakemuksia. Kyseessä on järjestelmä, joka päivittäin koskettaa tuhansia ihmisiä ja vaikuttaa suoraan heidän elämäänsä.
UMA-järjestelmä on laaja kokonaisuus, jota kehitetään jatkuvasti modernien teknologioiden avulla. Tässäkin teknologiatiimimme rooli on korvaamaton. Olemme kartoittamassa tapoja uudistaa arkkitehtuuriamme käyttämään uusia mahdollistavia teknologioita ja tutkimme pilviteknologioiden ja tekoälyn mahdollisuuksia. Kehittäjätiimimme yhdessä kumppaneiden kanssa on monimuotoinen ja koostuu alan huippuosaajista, joille on yhteistä intohimo tehokkaisiin, innovatiivisiin ja skaalautuviin ratkaisuihin. Samalla kun parannamme järjestelmäkokonaisuutta, uudistamme myös toimintamalleja ja kehittämistyön menetelmiä.
Teknologiaosaajia tarvitaan rakentamaan tulevaisuuden Suomea
Teknologiaosaajien rooli on yhä tärkeämpi, kun julkishallinto pyrkii uudistumaan ja vastaamaan muuttuviin tarpeisiin. Tulevaisuuden yhteiskunnan toimivuus nojaa yhä vahvemmin teknologiaan, joka takaa sujuvat prosessit niin hallinnolle kuin kansalaisillekin.
Verkkopalvelut ovat välttämättömiä julkisten palveluiden tehokkuuden ja saavutettavuuden takaamiseksi. Tulevaisuuden yhteiskunnassa kansalaiset ja viranomaiset ovat vuorovaikutuksessa yhä enemmän digitaalisten kanavien kautta. Siksi näiden järjestelmien on oltava yhtä luotettavia ja intuitiivisia kuin perinteiset palvelut.
Maahanmuuttoviraston työ vaikuttaa suoraan yhteiskunnan toimivuuteen ja turvallisuuteen. Digitaalisten järjestelmien kehittämisessä olemme luomassa tulevaisuuden Suomea – paikkaa, jossa järjestelmät toimivat joustavasti, luotettavasti ja eettisesti.
Tarmo Jukarainen
Tietohallintojohtaja, joka johtaa Maahanmuuttoviraston digitaalisten palveluiden yksikköä.