Hyppää sisältöön

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmässä lähes tuhat asiakasta

Julkaisuajankohta 21.7.2021 9.01

Auttamisjärjestelmän kokonaisasiakasmäärä on 30.6.2021 korkeampi kuin koskaan aikaisemmin. Auttamisjärjestelmän 992 asiakkaasta 770 on mahdollisia ihmiskaupan uhreja ja 222 heidän alaikäisiä lapsiaan.

Asiakasmäärät ovat enemmän kuin kolminkertaistuneet viime vuosien aikana. Vuosi sitten palveluiden piirissä oli kesäkuun lopussa 804 henkilöä, 30.6.2019 vastaava luku oli 587, 30.6.2018 se oli 379 ja 30.6.2017 vain 269. 

Vuoden 2021 alkupuoliskolla auttamisjärjestelmään on otettu 109 uutta asiakasta. Heistä 45 oli joutunut ihmiskauppaan viittaaviin olosuhteisiin Suomessa ja 64 Suomen ulkopuolella. 

Suomessa hyväksikäytetyt asiakkaat olivat joutuneet pakkotyöhön, seksiorjuuteen tai prostituutiossa hyväksikäyttämiseen viittaavaan tilanteeseen, pakkoavioliittoon tai hyväksikäytetyksi rikollisessa toiminnassa. 

Pakkotyöhön joutuneet asiakkaat työskentelivät erityisesti siivous- ja ravintola-alalla, mutta hyväksikäyttöä esiintyi myös muilla manuaalisen työn aloilla. 

Suomessa mahdollisesti ihmiskaupan uhriksi joutunut ihminen ohjautuu auttamisjärjestelmään useimmiten oman yhteydenottonsa perusteella tai Rikosuhripäivystyksen ohjaamana. Ulkomailla uhriksi joutuneen ihmisen ohjaa avun piiriin useimmiten Maahanmuuttovirasto.

Nämä tiedot käyvät ilmi Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tuoreesta puolivuotiskatsauksesta.

Fakta: Mitä ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä tekee?

  • Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä on ihmiskaupan uhrien tunnistamisen ja auttamisen kansallinen osaamiskeskus.
  • Auttamisjärjestelmän tehtävä on auttaa ihmiskaupan uhriksi joutuneita henkilöitä, heidän alaikäisiä lapsiaan sekä ihmiskaupparikoksen tutkinnassa avustavia henkilöitä. Se auttaa yhdenvertaisesti sekä suomalaisia että ulkomaalaisia ihmiskaupan uhreja.
  • Auttamisjärjestelmä on viranomainen, joka tarjoaa asiakkaalleen neuvontaa ja ohjausta, sosiaalipalveluita, terveydenhuoltopalveluita, vastaanottorahaa tai toimeentulotukea, turvallisen majoituksen sekä tulkki- ja käännöspalveluita.
  • Jos asiakas haluaa palata kotimaahansa, hän saa tukea vapaaehtoiseen kotiinpaluuseen. 
  • Lisäksi asiakas saa lainmukaista oikeusapua sekä oikeudellista neuvontaa.
  • Auttamisjärjestelmä toimii Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteydessä ja sillä on Suomessa neljä toimipistettä (Lappeenranta, Helsinki, Tampere ja Oulu). 
  • Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä on toiminut vuodesta 2006. Se on osa Maahanmuuttovirastoa ja toimii sisäministeriön alaisuudessa.
  • Auttamisjärjestelmä ylläpitää valtakunnallista ihmiskauppa.fi -sivustoa sekä 24/7 päivystävää infopuhelinta numerossa 02954 63 177.
  • Auttamisjärjestelmään pyydetään viittaamaan nimellä Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä tai auttamisjärjestelmä.
  • Lisätietoa toiminnasta www.ihmiskauppa.fi

Lisätietoa medialle:

•    Katri Lyijynen, apulaisjohtaja, puh. 0295 433 037, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi
•    Terhi Tafari, ylitarkastaja, puh. 0295 433 037, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi 

Lehdistötiedote