Hjälpsystemet för offer för människohandel har nästan tusen klienter
Hjälpsystemets totala klientantal den 30 juni 2021 var större än någonsin tidigare. Av hjälpsystemets 992 klienter var 770 möjliga människohandelsoffer och 222 var minderåriga barn till dessa.
Klientantalet har mer än tredubblats under de senaste åren. I slutet av juni för ett år sedan omfattade tjänsterna 804 personer, och den 30 juni 2019 var motsvarande siffra 587, den 30 juni 2018 var den 379 och den 30 juni 2017 bara 269.
Under den första hälften av 2021 har hjälpsystemet tagit emot 109 nya klienter. Av dem har 45 hamnat i omständigheter som tyder på människohandel i Finland och 64 utomlands.
De klienter som utnyttjats i Finland har utsatts för tvångsarbete, sexslaveri eller situationer inom prostitution som tyder på utnyttjande, tvångsäktenskap eller utnyttjande i kriminell verksamhet.
Klienter som utsatts för tvångsarbete arbetade i synnerhet inom städ- och restaurangbranschen, men utnyttjande förekom också inom andra branscher med manuellt arbete.
Personer som kan ha blivit offer för människohandel i Finland kommer oftast till hjälpsystemet genom att de själva tar kontakt, eller så hänvisas de av Brottsofferjouren. Personer som blivit offer utomlands hänvisas oftast till hjälpen av Migrationsverket.
Dessa uppgifter framgår i den färska halvårsöversikt som publicerats av Hjälpsystemet för offer för människohandel (på finska).
Fakta: Vad gör Hjälpsystemet för offer för människohandel?
- Hjälpsystemet för offer för människohandel är ett nationellt kompetenscentrum för identifierande och hjälpande av människohandelsoffer.
- Hjälpsystemet för offer för människohandel har som uppgift att hjälpa personer som blivit offer för människohandel och deras minderåriga barn samt personer som hjälper till med utredningar av människohandelsbrott. Systemet hjälper både finländska och utländska människohandelsoffer på samma villkor.
- Hjälpsystemet för offer för människohandel är en myndighet, som erbjuder sina klienter rådgivning och handledning, socialtjänster, hälsovårdstjänster, mottagningspenning eller utkomststöd, trygg inkvartering samt tolk- och översättningstjänster.
- Klienter som vill återvända till sitt hemland får stöd för att återvända frivilligt.
- Klienterna får också lagstadgad rättshjälp och juridisk rådgivning.
- Hjälpsystemet verkar i anslutning till Joutseno förläggning och har fyra verksamhetsställen i Finland (Villmanstrand, Helsingfors, Uleåborg och Tammerfors).
- Hjälpsystemet för offer för människohandel har funnits sedan 2006. Det hör till Migrationsverket och är underställt inrikesministeriet.
- Hjälpsystemet upprätthåller den riksomfattande webbplatsen ihmiskauppa.fi och en infotelefon på nummer 02954 63 177 som är öppen 24/7.
- Hjälpsystemet ska omnämnas som Hjälpsystemet för offer för människohandel eller Hjälpsystemet.
- Mer information om verksamheten finns på www.ihmiskauppa.fi/sv
Ytterligare information för medier:
Katri Lyijynen, biträdande direktör, tfn 0295 433 037, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
Terhi Tafari, överinspektör, tfn 0295 433 037, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi