Hyppää sisältöön

Valvontaraportti: Vastaanottokeskusten ja säilöönottoyksiköiden toiminta oli koronavuonna aktiivista ja osaavaa

4.5.2021 11.58

Vastaanottokeskusten ja säilöönottoyksiköiden toiminta oli vuonna 2020 yleisesti onnistunutta, vaikka korona vaikutti paljon yksiköiden arkeen. Myös koronatilanteen hoidossa onnistuttiin haasteista huolimatta hyvin. Maahanmuuttovirasto arvioi vastaanottokeskusten ja säilöönottoyksiköiden viime vuoden toimintaa tänään julkaistussa valvontaraportissa.

Maahanmuuttovirasto ylläpitää vastaanottojärjestelmää ja säilöönottoyksiköitä sekä ohjaa niiden toimintaa. Yhteistyö vastaanottokeskusten ja säilöönottoyksiköiden kanssa on jatkuvaa. 

Viime vuonna vastaanottokeskusten valvonta kohdistui valvontaohjelman mukaisesti keskusten käytännön toimintaan ja kustannuksiin, kiinteistöihin, valmiuden ylläpitämiseen ja palveluntuottajien kanssa tehtyihin sopimuksiin. Lisäksi Maahanmuuttovirasto laati säilöönottoyksiköille oman valvontaohjelmansa.

- Vastaanottokeskuksilla ja säilöönottoyksiköillä näytti olevan aito halu tehdä asioita kunnolla ja oikein. Yksiköt noudattivat hyvin ohjeistuksia, ja niiden toiminta oli yleisesti varsin toimivaa vuonna 2020, kertoo vastaanottoyksikön tulosalueen johtaja Olli Snellman. 

Koronaa ehkäistiin suunnitelmallisella toiminnalla, tilaratkaisuilla ja neuvonnalla

Vastaanottojärjestelmän ja säilöönottoyksiköiden koronatilanne oli viime vuonna suhteellisen tasainen ja suuressa osassa yksiköitä hyvä. 

Koronatilanne vaati Maahanmuuttovirastolta, vastaanottokeskuksilta ja säilöönottoyksiköiltä paljon uudenlaista toiminnan ja tilojen käytön suunnittelua. Yksiköiden ennaltaehkäisevä toiminta sekä toiminta altistus- ja tartuntatilanteissa oli aktiivista, osaavaa ja noudatti koronaa varten laadittuja toimintasuunnitelmia. Myös yhteistyö Maahanmuuttoviraston ja oman alueen tartuntatautiviranomaisten kanssa toimi hyvin. 

- Aivan olennaista koronatilanteeseen vastaamisessa oli heti alussa aloitettu asiakkaiden aktiivinen ja kattava tiedottaminen ja ohjaaminen tilanteesta ja heiltä odotettavista asioista. Myös asiakkaat toimivat yleisesti vastuullisesti ja heidän toiminnallaan on suuri merkitys tilanteeseen, kertoo Snellman.

Vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt ohjasivat asiakkaita koronatilanteessa ja jakoivat tietoa asiakkaiden yleisimmillä äidinkielillä.

Tutustu valvontaan:

FAKTA: Maahanmuuttovirasto vastaa ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta

  • Maahanmuuttovirasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten käytännön ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Virastossa tehtävästä vastaa erityisesti vastaanottoyksikkö.
  • Vastaanottokeskuksia ylläpitävät Suomessa useat toimijat, kunnat, yritykset ja järjestöt.
  • Vastaanottokeskusten toiminnasta lisätietoa tietopankista

Lisätietoja medialle

Tulosalueen johtaja Olli Snellman, p. 0295 433 037, sähköposti: [email protected]