Migrissä töissä: Viestintäsuunnittelijana asiakasviestinnän tiimissä
Asiakasviestinnän tiimin tavoitteena on ohjata asiakkaita jo ennen kuin he hakevat oleskelulupaa ja siten sujuvoittaa heidän asiointiaan. Pyrkimyksenä on myös kohdentaa viestintää mahdollisimman paljon eri kohderyhmien tarpeisiin.
Olen Heikkosen Santtu ja työskentelen kansainvälisille osaajille suunnatun viestinnän parissa asiakasviestinnän tiimissä.
Tehtäviini kuuluvat kansainvälisille osaajille suunnatun viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen. Käytännössä se näkyy esimerkiksi verkkosivusisältöjen tekemisenä ja päivittämisenä, sosiaalisen median postauksina, uutiskirjeinä, tiedotteina sekä digitaalisena markkinointina. Asiakasviestinnän lisäksi teen viestintää sidosryhmille.
Viime aikoina olemme tehneet kansainvälisille osaajille paljon uusia sisältöjä, kuten webinaareja, videoita, sosiaalisen median kampanjoita ja ohjeita. Uusien materiaalien tavoitteena on ollut tarjota ohjeistusta aiempaa kohdistetummin ja monipuolisemmin. Panostamme erityisesti ymmärrettävyyteen ja luettavuuteen.
On hienoa, että pääsen päivittäin tekemään töitä yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden parissa. Mahtavaa on ollut myös huomata, miten suuri vaikutus työllämme on. Esimerkiksi opiskelijoiden oleskelulupia myönnettiin vuonna 2022 enemmän kuin koskaan.
Parasta Maahanmuuttovirastossa on työtehtävien monipuolisuus. Koska joka päivä on ainutlaatuinen, itseään pääsee haastamaan, ja osaaminen kehittyy paljon. Työssäni pääsen tekemään viestintää monikanavaisesti useilla eri kielillä lukuisille eri kohderyhmille, mikä tekee siitä erittäin mielenkiintoista.
Saan olla vuorovaikutuksessa monien eri ihmisten kanssa niin talon sisällä kuin ulkopuolellakin, mikä on palkitsevaa ja tuo jokaiseen päivään jotakin uutta.
Tässä juttusarjassa eri alojen asiantuntijat kertovat työstään Maahanmuuttovirastossa. Santtu Heikkonen työskentelee Asiakkuus- ja viestintäyksikön asiakasviestinnän tiimissä viestintäsuunnittelijana.