Hyppää sisältöön

Chatbot

Migrin Kamu chatbot on tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen asiakaspalvelija. Löydät Kamun migri.fi-verkkosivujen oikeasta alakulmasta. 

Voit kirjoittaa kysymyksesi suomeksi tai englanniksi.

Chatbot auttaa ympäri vuorokauden

Kamu antaa yleisneuvontaa, mutta henkilökohtaista tilannetta koskeviin kysymyksiin se ei osaa vastata. Chatbotiin ei kannata laittaa henkilötietoja tai muuta salassa pidettävää tietoa omaan hakemukseen liittyen.

Voit käyttää Kamua ilman, että sinun tarvitsee kirjautua tai rekisteröityä.

Haetko oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä tai kansalaisuutta? Tarkista Kamu chatbotilta miten hakemuksesi edistyy

Kamu kertoo sinulle hakemuksesi tämänhetkisen sijainnin päätöstä odottavien hakemusten jonossa. Kamu tarkistaa, kuinka monta sellaista hakemusta on, jotka

  • ovat samaa tyyppiä kuin sinun hakemuksesi
  • ovat odottaneet päätöstä kauemmin kuin sinun hakemuksesi

Haluatko tietää jonopaikkasi? Tee näin:

  1. Klikkaa Kamu chatbotia Migri.fi- tai Enter Finland -verkkosivujen oikeasta alakulmasta.
  2. Klikkaa painiketta: Minun jonopaikkani.
  3. Kun Kamu kysyy diaarinumeroasi, kirjoita se. Jos et tiedä diaarinumeroasi, kysy Kamulta: ”Mistä löydän diaarinumeron?”. Kamu kertoo sinulle sen jälkeen, miten löydät diaarinumerosi verkkohakemuksesta tai paperihakemuksesta. 
  4. Kun kirjoitat diaarinumerosi Kamulle, Kamu kertoo sinulle hakemuksesi jonopaikan. 

Kamu palvelee sinua suomeksi ja englanniksi.

Miksi Kamu tarvitsee diaarinumeron?

Diaarinumero ei paljasta sinun henkilöllisyyttäsi eikä hakemusasian yksityiskohtia. Se takaa varman ja tietoturvallisen tavan selvittää, miten hakemus edistyy.

Jonopaikka kannattaa tarkistaa viikon tai kuukauden välein

Kaikki hakemukset käsitellään erikseen ja hakemuksen jonopaikka muuttuu käsittelyn aikana. On normaalia, että hakemuksen jonopaikka pysyy jonkin aikaa samana tai jopa kasvaa hetkellisesti käsittelyn aikana. Jonopaikka voi kasvaa, jos jonossa olevia hakemuksia ei käsitellä järjestyksessä. Esimerkiksi perheenjäsenten hakemukset käsitellään usein yhdessä, vaikka ne olisi jätetty eri aikaan. 

Jonopaikan numero päivittyy kerran vuorokaudessa. Vaikka jonopaikkasi pysyy jonkin aikaa samana tai kasvaa hetkellisesti käsittelyn aikana, pidemmällä aikavälillä paikkasi jonossa etenee. Siksi jonopaikkaa ei kannata tarkistaa joka päivä, vaan esimerkiksi viikon tai kuukauden välein. 

Jonopaikka ei kerro miten nopeasti saat päätöksen

Jonopaikka on arvio siitä, kuinka monta hakemusta sinun jonostasi käsitellään ennen sinun hakemustasi. Ratkaisemme suurimman osan hakemuksista siinä järjestyksessä, jossa ne on jätetty. Hakemusten käsittelyaika kuitenkin vaihtelee eri lupaperusteissa. Näin ollen voit saada päätöksen nopeasti, vaikka hakemuksesi edellä olisi suuri määrä hakemuksia.

Kaikissa tapauksissa et saa tietoa jonopaikasta

Kamu osaa hakea luotettavan jonopaikkatiedon yli 90 prosentissa sille tehdyissä jonopaikan tarkistuksissa. On kuitenkin tilanteita, joissa jonopaikan näyttäminen ei onnistu:

  • Et saa tietoa jonopaikastasi samana päivänä, kun jätät hakemuksen. Jonopaikka alkaa toimia, kun hakemuksen jättämisestä on kulunut yksi päivä. 
  • Jos hakemuksesi edessä on alle 20 hakemusta, et saa tarkkaa tietoa jonopaikastasi, vaan Kamu kertoo sinulle, että hakemuksesi ratkaistaan pian. 
  • Jos hakemuksesi on odottanut päätöstä yli 18 kuukautta, et yleensä saa tietoa jonopaikastasi. Saat lisätietoa käsittelyajoista osoitteesta migri.fi/kasittelyajat.

Jonopaikkasi näyttämiseen voi liittyä ongelma, jos olet hakenut Suomen kansalaisuutta.

Ongelman vuoksi jonopaikkasi voi pysyä pitkään samana tai kasvaa pitkään. Se tarkoittaa, että et näe todellista jonopaikkaasi juuri nyt. Todellinen jonopaikkasi on suurempi kuin numero, jonka näet tällä hetkellä. Riippumatta jonopaikastasi hakemustasi käsitellään normaalisti.

Ongelma johtuu ruuhkasta kansalaisuushakemusten käsittelyssä. Lue lisää asiakastiedotteesta Kansalaisuushakemusten käsittelyssä ruuhkaa.

Oletko työnantaja? 

Kamu voi neuvoa sinua esimerkiksi seuraavissa asioissa: 

  • ulkomaalaisen palkkaaminen 
  • työnteko-oikeus 
  • Enter Finland 
  • Asiakaspalvelu 

Kirjoita Kamun kommenttikenttään teksti ”Olen työnantaja” ja Kamu kertoo sinulle työnantajille tarkoitettuja ohjeita. 

Kamu kehittyy koko ajan

Chatbotia koulutetaan jatkuvasti, jotta se voi tarjota oikeaa ja ajantasaista tietoa. Chatbotin antamat vastaukset kirjoittavat Maahanmuuttoviraston asiantuntijat, mutta heitä ei tavoita chatbotin kautta.

Kamua kehitetään sen käymien keskusteluiden ja saadun palautteen perusteella. Voit antaa palautetta chatbotin toiminnasta sulkemalla chatikkunan, jonka jälkeen avautuu palautenäkymä.

Lue lisää tietosuojaselosteesta.