Chattbot
Migrationsverkets chattrobot Kamu är en virtuell artificiellt intelligent kundtjänstassistent. Du hittar Kamu längst ner till höger på webbplatsen Migri.fi.
Du kan skriva dina frågor på finska och engelska.
Chattroboten hjälper dygnet runt
Kamu ger allmän rådgivning, men kan inte svara på frågor som gäller individuella situationer. Nämn aldrig i chatten några personliga uppgifter eller andra sekretessbelagda uppgifter som knyter an till din ansökan.
Du behöver inte logga in eller registrera dig för att chatta med Kamu.
Köplatstjänsten inte fungerar.
Är du arbetsgivare?
Kamu kan ge dig råd om till exempel
- anställning av utlänningar
- rätten att arbeta
- Enter Finland
- kundtjänsten.
Skriv ”jag är arbetsgivare” i kommentarfältet under Kamu. Då ger Kamu dig råd som är avsedda för arbetsgivare.
Kamu i ständig utveckling
Chattroboten tränas kontinuerligt för att den ska ge korrekt och uppdaterad information. De svar Kamu ger har skrivits av Migrationsverkets experter som dock inte kan nås via chatten.
Kamu kommer att utvecklas utifrån alla chattsamtal och den respons som kommit in. När du stänger chattfönstret öppnas ett nytt fönster där du kan lämna respons om chattrobotens funktioner.
Läs mer i dataskyddsbeskrivningen.