Hyppää sisältöön

Turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaa kehitetään kustannustehokkaammaksi

Migri
Julkaisuajankohta 29.8.2016 15.44
Uutinen

Sisäministeriön sisäinen tarkastus on selvittänyt Maahanmuuttoviraston viime syksynä tekemiä sopimuksia vastaanottopalveluiden järjestämisestä. Tarkastuksessa on selvitetty erityisesti sopimusten valmistelua, sisältöä, valvontaa ja niiden perusteella määräytyvää laskutusta. Lisäksi sisäinen tarkastus on kiinnittänyt huomiota vastaanottojärjestelmän kohonneisiin kustannuksiin.

Syksyllä 2015 oli pakko tehdä nopeita hätämajoitusratkaisuja

Syksyllä 2015 Maahanmuuttovirasto joutui toimimaan kymmenkertaistuneen turvapaikanhakijamäärän johdosta erittäin poikkeuksellisessa toimintaympäristössä. Tärkeimpänä tavoitteena tuolloin oli saada kaikille turvapaikanhakijoille katto pään päälle. Tiedostimme Maahanmuuttovirastossa jo silloin, että vastaanottokeskuksia ei kyetä näissä olosuhteissa perustamaan yhtä kustannustehokkaasti kuin aiemmin.

Jotta kaikki maahan tulleet saatiin majoitettua ja tilanne pidettyä hallinnassa, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin perustaa vastaanottokeskuksia tavanomaista huomattavasti nopeammalla tahdilla. Tavallisesti vastaanottokeskuksen perustaminen kestää kuukausia, mutta viime vuonna keskuksia jouduttiin perustamaan jopa muutamissa päivissä. Suurimman hakijapiikin aikaan, turvapaikanhakijoita tuli maahan satoja päivässä. Kukaan ei silti joutunut yöpymään taivasalla.

Vastaanottotoimintaa alettiin kehittää jo vuoden 2015 lokakuussa

Maahanmuuttovirasto aloitti vastaanottotoiminnan kehittämisen heti syksyllä 2015, muun muassa seuraavin toimin:

  • viraston vastaanottoyksikköön rekrytoitiin lisää työvoimaa vastaanottotoiminnan ohjaukseen,
  • vastaanottojärjestelmän ohjausjärjestelmä sopeutettiin tilanteeseen ja toimintoja ohjeistettiin ja
  • vastaanottokeskukset arvioitiin toiminnallisuuden, taloudellisuuden ja turvallisuuden näkökulmasta.

Vastaanottojärjestelmän tehostaminen jatkuu

Kehitystyötä jatketaan sisäisen tarkastuksen havaintojen ja suositusten mukaan. Erityisesti vastaanottotoiminnan kustannuksiin ja keskusten ylläpitäjien kanssa tehtyihin sopimuksiin kiinnitetään huomiota. Työtä jatketaan huomioiden myös sisäisen tarkastuksen selvityksen mukaiset kehittämisehdotukset.

Maahanmuuttovirasto jatkaa vastaanottojärjestelmän tehostamista ja pyrkii parantamaan järjestelmän kustannustehokkuutta monin tavoin.

  • Aloitetaan vastaanottojärjestelmän kilpailutusten valmistelu.
  • Luodaan mallisopimuspohja tulevia neuvotteluita varten.
  • Vastaanottokeskusten käyttöaste pidetään 90 prosentissa ja talouden painoarvoa lisätään keskuksia lakkautettaessa ja muita sopeuttamistoimia toteutettaessa.
  • Pyritään vähentämään ruokahuoltokeskusten määrää ja mahdollisesti ylimitoitettuja turvallisuusjärjestelyjä.
  • Kehitetään vastaanottokeskusten tilastointi- ja talouden seurantajärjestelmiä.

Maahanmuuttovirasto asettaa hankkeen sisäisen tarkastuksen suositusten toimeenpanoa varten. Sisäministeriö seuraa hankkeen toteutumista.

Tarkempaa tietoa vastaanottojärjestelmän kehittämisestä liitteessä.

Lisätietoja medialle

Ylijohtaja Jaana Vuorio, puh. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi

Talousjohtaja Kari Kananen, puh. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi

Vastaanottoyksikön vs. johtaja Pekka Nuutinen, puh. 0295 430 431, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi

Liite

Vastaanottokeskusten kustannustehokkuuden kehittäminenReadSpeakerpdf, 76,6 kB

Lehdistötiedote