Hennalan kuolemantapaus: Vastaanottokeskuksen toiminnassa ei sattunut virheitä

Migri 30.6.2017 10.16
Uutinen

Maahanmuuttovirasto on selvittänyt tapausta, jossa Lahden Hennalan vastaanottokeskuksen asiakkaana ollut nuori turvapaikanhakija menehtyi alkukesästä.

Asiasta on käyty paljon keskustelua erityisesti sosiaalisessa mediassa ja huhuttu, että asiakkaan hoidossa olisi mahdollisesti tapahtunut laiminlyöntejä.

Maahanmuuttovirasto otti asian oma-aloitteisesti selvitettäväksi. Maahanmuuttovirasto selvitti ja arvioi asiaa Hennalan vastaanottokeskuksen toiminnan osalta.

Maahanmuuttoviraston näkemyksen mukaan Hennalan vastaanottokeskuksen toiminnassa ei ole tapauksen suhteen tapahtunut virheitä, eikä toiminnassa ole erityistä moitittavaa. Näkemys perustuu Hennalan vastaanottokeskukselta saatuun selvitykseen, tehtyihin potilastietojen kirjauksiin sekä muuhun Maahanmuuttoviraston käytössä olevaan tietoon asiaan liittyen.

Hoitovastuu asiassa on ollut erikoissairaanhoidon toimijoilla. Erikoissairaanhoidon toiminnan valvonta ja arviointi ei kuulu Maahanmuuttovirastolle. Asian selvittämiseksi ja kokonaiskuvan saamiseksi Maahanmuuttovirasto siirtää asian Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon.

Lisätietoa medialle

Vastaanottoyksikön tulosalueen johtaja Olli Snellman, puh. 0295 430 431, [email protected]

Lehdistötiedote