Ändring av permanent uppehållskort för familjemedlemmar till brittiska medborgare
Utträdesavtalet mellan Storbritannien och EU trädde i kraft den 1 februari 2020. Ansökningsperioden för uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet löpte ut den 30 september 2021.
Du kan ändå ansöka om att ditt permanenta uppehållskort ändras till permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet efter den 30 september 2021, om
- det finns grundad anledning att lämna in en sen ansökan i ditt fall och
- du har vistats i Finland med stöd av EU-rätten före övergångsperiodens utgång den 31 december 2020.
Om du ansöker om ändring av ditt permanenta uppehållskort till permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet, måste du uppfylla följande villkor:
- Du är inte brittisk medborgare.
- Du är familjemedlem till en brittisk medborgare.
- Du har redan tidigare beviljats ett permanent uppehållskort för unionsmedborgares familjemedlem.
Du kan ansöka om ändring av ditt permanenta uppehållskort till permanent uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet utan avgift även utomlands om din utlandsvistelse är tillfällig. I så fall ska du lämna in din ansökan till en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter. Närmare anvisningar om att besöka en beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter hittar du på Utrikesministeriets webbplats (finlandabroad.fi).
Se till att du uppfyller följande villkor:
- Du har inte vistats utanför Finland i mer än fem (5) år utan avbrott.
Se till att du har alla nödvändiga bilagor
Lämna in följande obligatoriska handlingar som bilagor till din ansökan:
- Kopia av passet
- Ta med dig passet i original när du besöker ett serviceställe för att styrka din identitet.
- Passfoto enligt polisens anvisningar för passfoto eller den individuella bildkoden som du fått av fotoaffären
- Passfotot får vara högst sex månader gammalt.
- Läs polisens fotoanvisningar (polisen.fi).
Ange i fältet för ytterligare uppgifter i ansökningsblanketten alla de förhållanden och orsaker som lett till att du inte har lämnat in din ansökan inom den utsatta tiden.
- Bifoga till ansökan också eventuella dokument som styrker att det finns en grundad anledning att lämna in en sen ansökan i ditt fall.
- Du kan till exempel bifoga ett läkarintyg.
Så här behandlas din ansökan
Fyll i ansökan
Fyll i antingen en webbansökan i Enter Finland eller en pappersblankett. Varje sökande måste fylla i en egen ansökningsblankett.
Du måste göra ansökan själv. Till exempel din arbetsgivare eller din familjemedlem kan inte ansöka om permanent uppehållsrätt enligt utträdesavtalet för dig på dina vägnar. Du kan dock göra en ansökan på ditt minderåriga barns vägnar.
Boka tid för att styrka din identitet
När du har skickat in din ansökan via Enter Finland eller fyllt i en pappersansökan, boka tid för att besöka ett av Migrationsverkets serviceställen.
- Använd vår tidsbokningstjänst för att boka tid vid ett av våra serviceställen.
- Välj ”EU-registrering / Brexit” som kategori och ”Brexit-tider” som tjänst.
Om du tillfälligt befinner dig utomlands, ska du boka tid vid en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
- Om du ska besöka en finsk beskickning eller en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter, se anvisningarna på Utrikesministeriets webbplats (finlandabroad.fi).
Betala för ansökan
Betala för din ansökan i samband med att du lämnar in din ansökan, antingen i Enter Finland eller på ett av Migrationsverkets serviceställen, på en finsk beskickning eller på en extern tjänsteleverantörs tillståndscenter.
Besök ett serviceställe
- Om du har lämnat in en webbansökan i Enter Finland, ta med dig bilagorna i original när du besöker ett serviceställe.
- Om du har fyllt i en pappersansökan, ta med dig ansökan och bilagorna i original när du besöker ett serviceställe.
- Alla sökande ska styrka sin identitet på ett serviceställe. Om den sökande är ett minderårigt barn, måste barnets vårdnadshavare följa med. Om den andra vårdnadshavaren till ett barn som ansöker om uppehållsrätt inte kan närvara på servicestället, ska den andra vårdnadshavarens skriftliga samtycke till att barnet flyttar till Finland bifogas till ansökan.
- Du ska lämna dina fingeravtryck när du besöker ett serviceställe för att styrka din identitet. Alla sökande som är över sex år ska lämna sina fingeravtryck i samband med att de styrker sin identitet.
- Till ansökan ska bifogas ett foto av sökanden. Fotot ska uppfylla kraven i den finska polisens anvisningar för passfoto. Fotot kan vara svartvitt eller i färg. Fotot får vara högst sex (6) månader gammalt. Läs de detaljerade fotoanvisningarna på polisens webbplats (poliisi.fi).
Om du har ansökt om uppehållsstatus via e-tjänsten Enter Finland, kan du i e-tjänsten skriva ut ett intyg över inlämnad ansökan.
Om du ansöker om uppehållsstatus med en pappersansökan, får du ett intyg över att ha lämnat in en ansökan om uppehållsstatus omedelbart efter att du lämnat in din ansökan.
Migrationsverket kontaktar dig vid behov under behandlingen av din ansökan. Se till att vi har dina aktuella kontaktuppgifter.
Om du har använt Enter Finland för att lämna in din ansökan, logga in på ditt konto i Enter Finland om du behöver komplettera din ansökan.
Om du har lämnat in en pappersansökan, komplettera din ansökan vid behov per post eller krypterad e-post. Migrationsverkets postadress och anvisningar om hur man skickar krypterade e-postmeddelanden till oss finns på sidan Kontaktuppgifter. Fyll i ett följebrev (pdf) och bifoga det till din kompletterande utredning.
Du kan återkalla din ansökan när som helst medan handläggningen av din ansökan pågår. Behandlingsavgiften återbetalas i regel inte. Läs mer på sidan Återkallande av ansökan.
Du får beslutet per post eller i e-tjänsten Enter Finland.
Om du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten Enter Finland, får du ett e-postmeddelande och ett textmeddelande när Migrationsverket har fattat beslut.
Som intyg på uppehållsrätt i enlighet med utträdesavtalet utfärdas ett uppehållstillståndskort.
Uppehållstillståndskortet är giltigt i högst fem år. På uppehållstillståndskortets chip lagras biometriska kännetecken, bland annat din ansiktsbild och två fingeravtryck. För att garantera chippets datasäkerhet måste kortet förnyas med fem års mellanrum.
Om du inte är nöjd med beslutet, har du enligt finländsk lag rätt att överklaga beslutet hos en förvaltningsdomstol. Anvisningar om hur man överklagar ett beslut finns som bilaga till beslutet.
En stor del av förvaltningsdomstolarnas beslut är avgiftsbelagda. Mer information om rättegångsavgifterna får du av förvaltningsdomstolarna.
Om du har fått ett negativt beslut på din ansökan men nu uppfyller villkoren för permanent uppehållsrätt enligt utträdesavtalet, kan du ansöka om uppehållsrätt enligt utträdesavtalet på nytt genom att lämna in en ny ansökan.